Analysis of educational indicators in Palmas – Tocantins
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v16i1.28714Keywords:
Teaching, Learning, Education Performance, Basic educationAbstract
This article assesses the performance indicators of public education in Palmas in the state of Tocantins, and intends to understand the current situation of municipal basic education. Regarding its methodology, used bibliographical research, documental and descriptive analysis of external data were used. The analyzed indicators were: evolution of the number of educational units; enrollment; investment index; Age/grade distortion index; illiteracy rate, school performance rate, pass rate, failure rate, dropout rate in elementary school and Basic Education Development Index (IDEB). The period of analysis ranged from the years of 1991 to 2020. Therefore, the main reasons for the adoption of measures focusing on the constant quality of municipal education are presented. Therefore, it is sought to contribute to the discussion of the practice of results evaluation of indicators within the scope of municipal public education, and thus propose actions that can improve early and primary education, student development and subsequent improvements in internal and external results . This study revealed that the city de Palmas made progress in the universalization of public education and positive results in early childhood education and primary education, surpassing the projected goals, and how education is an indispensable project for improving the quality of life and social rights, and is likewise the basis for the social and economic development of a city and/or a region.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, C. M.; MEDEIROS, M. B.; SILVA, P. H. F. Gestão de finanças públicas: fundamentos e práticas de planejamento, orçamento e administração financeira com responsabilidade fiscal. 2. ed. Brasília: Ed. Gestão Pública, 2008.
BARROS, R. P.; MENDONÇA, R. Investimentos em educação e desenvolvimento econômico. IPEA - Texto para discussão, Rio de Janeiro, n. 525, 1997. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=3772. Acesso em: 25 abr. 2022.
BOISIER, S. Em busca do esquivo desenvolvimento regional: entre a caixa-preta e o projeto político. Planejamento e Políticas públicas, Rio de Janeiro, n. 13, 1996.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 [LDBEN]. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.
BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Presidência da República, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Plano Nacional de Educação (2014-2024). Brasília: MEC, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano de desenvolvimento da educação: razões, princípios, programas. Brasília: MEC, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Relatório da Educação Básica. Brasília: MEC, 2001.
CAMPOS, R. A educação infantil e os organismos internacionais: quando focalizar não é priorizar não é priorizar. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona, EUA, v. 21, n. 18, p. 1-13, jan. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2750/275029728018.pdf. Acesso em: 25 abr. 2022.
CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos De Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245‐262, jul. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200010.
FERNANDES, R. Índice de desenvolvimento da educação básica (IDEB). Brasília: INEP, 2007.
GESQUI, L. C. A importância dos resultados das avaliações educacionais em larga escala na definição de práticas escolares. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16., 2012, Campinas. Anais [...]. Campinas: UNICAMP, 2016. Disponível em: http://www.infoteca.inf.br/endipe/smarty/templates/arquivos_template/upload_arquivos/ acervo/docs/2193b. Acesso em: 26 jul. 2021.
GIACOMONI, J. Orçamento público. São Paulo: Atlas, 2004.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Pesquisa nacional por amostra de domicílio (PNAD) – 2008. Brasília: IBGE, 2009.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. Censo escolar 2017. Brasília: Inep, 2018. Disponível em: http://qedu.org.br/brasil/censo-escolar. Acesso em: 20 mar. 2018.
LIMA, R. Mercado de trabalho: o capital humano e a teoria da segmentação. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 10, n. 1, p. 217-272, abr. 1980. Disponível em: https://ppe.ipea.gov.br/index.php/ppe/issue/view/51. Acesso em: 25 abr. 2022.
MELLO, G. N. Cidadania e competitividade: desafios educacionais do terceiro milênio. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
MINCER, J. Human capital and economic growth. National Bureau of Economic Research Cambridge, n. 803, p. 2-28, nov. 1981. Disponível em: http://www.nber.org/papers/w0803.pdf. Acesso em: 25 abr. 2022.
MYRDAL, G. Teoria econômica e regiões subdesenvolvidas. Rio de Janeiro: Saga, 1965.
OLIVEIRA, D. A. Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
PNUD – PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO; IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA; FJP – FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil. PNUD Brasil, Ipea e FJP, 2020.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO [PNUD]; INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA [IPEA]; FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO [FJP]. Atlas do desenvolvimento humano no Brasil. [S.l.]: PNDU; IPEA; FJP, [2020?]. Disponível em: http://atlasbrasil.org.br/consulta/planilha. Acesso em: 25 abr. 2022.
PALMAS (Tocantins). Secretaria Municipal de Educação [SEMED]. Relatórios de gestão da educação, 2001 a 2020. Palmas: Prefeitura do Município de Palmas, 2020.
ROMÃO, J. E. Avaliação dialógica: desafio e perspectivas. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SOARES, J. F.; XAVIER, F. P. Pressupostos Educacionais e Estatísticos do IDEB. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 124, p. 903-923.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.