Images and Documentary Method of Interpretation in research qualitative in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.29171

Keywords:

Image, visual representation, formal analysis, documentary method

Abstract

Based on a literature review, this text argues about the importance of literacy and image interpretation for qualitative research in education. The theoretical foundation is mainly based on Santaella (2012) who deals with the notions of visual representation, highlighting that images differ according to the purpose for which they are intended, as they have different functions and meanings. Bohnsack (2007) proposes the documentary method of interpretation and emphasizes its relevance in the treatment of images within the scope of qualitative research. The potent contribution of the theories of the two authors to research on images can be seen, both for the formal analysis of the elements that compose them and for the senses and worldviews present in them. The text presents two images that allow us to reflect on the importance of analysis and visual literacy, a photograph produced by Sebastião Salgado that denounces the conditions of invisibility in which peasant and indigenous communities in Latin America live, and an advertising image, addressed to certain audiences, with the aim of encouraging consumption, articulating issues involving gender. The power of visual literacy, analysis and interpretation of images is highlighted, to demonstrate processes that produce invisibility of social groups, strategies of hierarchy of classes and social groups, as well as inequalities of gender and race.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Lopes de Souza, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutoranda do programa de pós-graduação em Educação da UFPel; Mestre em Artes Visuais (CA/UFPel); Especialista em Artes Visuais - Terminalidade: Ensino (PPGAV/CA/UFPel); Graduada em Artes Visuais.

Maria Cecilia Lorea Leite, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutora em Educação; professora na Faculdade de Educação/FAE e do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE da Universidade Federal de Pelotas/UFPel

References

AUMONT, Jacques. A imagem. 8. ed. Campinas: Papirus, 2004.

BABYMED. Imagem publicitária (pomada para bebês). Disponível em: https://www.facebook.com/babymedbebe/photos/1023390207797221 Acesso em: 18 abr. 2022.

BOHNSACK, Ralf. A interpretação de imagens e o método documentário. Sociologias. Porto Alegre, ano 9, n. 18, p. 286-311, jun./dez. 2007.

BRASIL ON LINE (BOL). Fotografia-Sebastião Salgado. Disponível em: https://www.bol.uol.com.br/listas/as-historias-por-tras-de-fotos-e-series-de-sebastiao-salgado.htm Acesso em 18 abr. 2022.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. Tradução: Jeferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes-selo Martins, 2015.

ITAÚ CULTURAL. Biografia: Sebastião Salgado. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa2597/sebastiao-salgado. Acesso em: 18 abr. 2022.

JOLY, Martine. Introdução à análise de imagem. 14. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LIEBEL, Vinícius. Entre sentidos e interpretações: apontamentos sobre análise documentária de imagens. Educação Temática Digital. Campinas, v. 12, n. 2, p. 172- 189, jan. /jun. 2011.

NEVES, Rita de Araújo; LEITE, Maria Cecília Lorea. Aplicando o Método Documentário de interpretação de imagens na análise de uma charge. In: Anais do VI Encontro Nacional de Estudos da Imagem [e do] III Encontro Internacional de Estudos da Imagem [livro eletrônico] / André Luiz Marcondes Pelegrinelli, Pamela Wanessa Godoi (org.). – Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2017. p. 99-116.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de Imagens. São Paulo: Melhoramentos (Como eu ensino), 2012.

WELLER, Wivian; BASSALO, Lucélia de Moraes Braga. Imagens: Documentos de visões de mundo. Sociologias, Porto Alegre, ano 13, n. 28, set./dez. 2011, p. 284-314

WELLER, Wivian, SANTOS, Gislene; SILVEIRA, Rogério Leandro Lima da; ALVES, Adilson Francelino; KALSING, Vera Simone Schaefer. Karl Mannheim e o método documentário de interpretação: uma forma de análise das visões de mundo. Sociedade e Estado, Brasília, v. XVIII, n. 2, p. 375-396, jul./dez. 2002

WELLER, Wivian. A contribuição de Karl Mannhein para a pesquisa qualitativa: aspectos teóricos e metodológicos. Sociologias, Porto Alegre, ano 7, n.13, jan./jun, p. 260-300, 2005.

Published

19-12-2022

How to Cite

SOUZA, F. L. de; LEITE, M. C. L. Images and Documentary Method of Interpretation in research qualitative in education. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e29171, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.29171. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/29171. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO