“Just one Latin American guy supported by over 50,000 dudes”

fictions, voices and lessons in Racionais MC’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.30004
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Finance Code 001

Keywords:

Song Lyrics, Contemporary Brazilian Literature, Periphery, Masculinities

Abstract

Although the title reference of this article is to the song “Cap. 4, Vers. 3”, from the album-disc Sobrevivendo no Inferno (1997/2018), the track from the album Nada Como Um Dia Além O Outros Dia (2002): Jesus Chorou, a song by the group Racionais Mc's, becomes the central object of the reflections of this paper. In Brazil, rap appears as a popular manifestation of the periphery, indirectly linked to the black movement, as well as Hip Hop, carried a racist social stigma for a long time, being labeled as “thug music”. However it is the target of prejudice, both rap and the group Racionais Mc's have gained recognition and boast a podium of representation and strength. In this sense, the purpose of this work is to offer a study focused on the lyrics of the song together with its sound and performance aspects, in order to verify the meanings that the song expresses considering: fictional elements in the lyrics, the voices, the performance and the social context. This paper is based on studies by Zumthor (1993), Fernandes (2012), Finnegann (2008) and Wisnik (2019), in addition to considerations on marginalized masculinities, from Emicida (2020), JJ Bola (2020) and Oliveira (2018), in order to discuss the issues surrounding the expressions of masculinity inherent to violence and resistance portrayed in the lyrics of the song, the result is the unfolding of the intonation of the voice in contemporary literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mateus Fernando Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Mestre e doutorando em Letras - PPGL/UEL - Universidade Estadual de Londrina, Licenciado em Letras Português - Inglês - UENP - Universidade Estadual do Norte do Paraná, campus de Jacarezinho/PR. Editor-gerente da Revista Estação Literária, periódico dos discentes do PPGL-UEL.

References

BOLA, JJ. Seja homem: a masculinidade desmascarada. Trad. Rafael Spuldar. Porto Alegre: Dublinense, 2020.

D’ANDREA, Tiaraju. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos Estudos. Cebrap, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 19-36, jan./abr. 2020.

FINNEGANN, Ruth. O que vem primeiro: o texto, a música ou a performance? In: MATOS, C. N. et al. (org.). A Palavra Cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. 1. ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.

FERNANDES, Frederico Garcia. O atributo da voz: poesia oral, estudos literários, estudos culturais e abordagem cartográfica. Revista da Anpoll, [S. l.], v. 1, n. 33, 2012.

HOOKS, Bell. A gente é da hora: homens negros e masculinidade. São Paulo: Editora Elefante, 2022.

OLIVEIRA, M. F. Sobre choros e esconderijos: as masculinidades e os afetos no conto Joãozinho da Babilônia, de João Antônio. REVELL, [S. l.], v. 3, n. 19, maio/ago. 2018.

RACIONAIS Mcs. Nada como um dia após o outro. Produzido por Racionais Mc’s, DJ Zegon. São Paulo: Cosa Nostra, disco duplo (110 min), 21 canções, 2002.

RACIONAIS Mcs. Sobrevivendo no Inferno. Produzido por Racionais Mc’s, DJ Zegon. São Paulo: Cosa Nostra, 1h 13 min, 12 canções, 1997.

WISNIK, José Miguel. Letra de música é poesia? Super libras, SESC TV, 29 min., 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=W0LJWGe37i4&ab_channel=SescTV. Acesso em: 02 dez. 2020.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a literatura medieval. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

Published

19-12-2022

How to Cite

OLIVEIRA, M. F. “Just one Latin American guy supported by over 50,000 dudes”: fictions, voices and lessons in Racionais MC’s. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 3, p. e30004, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i3.30004. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/30004. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

DT - ARTES, PERFORMANCES E INTERARTES NA CENA DO CONTEMPORÂNEO LATINO-AMERICANO