VÍDEOS DIDÁTICOS: UMA PROPOSTA DE CRITÉRIOS PARA ANÁLISE
Keywords:
recursos audiovisuais, linguagem audiovisual, análise qualitativaAbstract
O objetivo deste trabalho é propor cinco categorias para análise de materiaisaudiovisuais educacionais, de modo a fornecer subsídios que auxiliem o professor na escolha
dos vídeos a serem utilizados em suas aulas. Para tanto, são apresentados conceitos que
definem o vídeo didático como um produto específico, produzido com intenção didáticopedagógica
e que considera seu contexto de recepção como sendo especialmente a escola e a
sala de aula, sendo, portanto, intrinsecamente diferente dos vídeos de documentários,
entrevistas, reportagens, etc. Essa diferença pode ser de ordem discursiva (Coutinho, 1997) ou
técnica, além de sua intencionalidade pedagógica, como nos mostram os trabalhos de Ferrés
1996, 1998, 2001) e Cabero (2001), entre outros. Os critérios de análise propostos envolvem a
linguagem audiovisual e as características pedagógicas dos vídeos didáticos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.