Principles of democratic management in the organization of federal institutes
a look from the Federal Institute of Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v18i1.31972Keywords:
Professional and Technological Education, Federal Institutes, Democratic management, ParticipationAbstract
Professional and Technological Education (EPT) institutions, represented in this study by the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs), seek to center their management on democratic principles. Given this assumption, this study analyzes principles of democratic management present in FIs and their implications for their organizations. This is exploratory and descriptive research, guided by a qualitative approach and was produced through a case study including bibliographic research and documentary analysis from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul (IFRS). It contains the methodological path, discusses the emergence of the principle of democratic school management, addresses the management of EPT educational institutions, the challenges and perspectives of management in IFs and, finally, presents the final considerations. It was found that even with the institution of democratic school management in IFs, the challenges of implementing democratic and pedagogical actions that promote a new educational stance still remain. Democratic management cannot be a one-way street, but a commitment from everyone involved in the collective construction of projects that promote an emancipatory and transformative education.
Downloads
References
ARAÚJO, A. C. Gestão democrática da educação: a posição dos docentes. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2000.
ARAÚJO, R. B. M. A nova gestão pública, a regulação da educação e a gestão democrática no contexto dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, da Universidade Federal da Bahia. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/17784/1/TESE%20ROSEMEIRE%20ARAUJO.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BASTOS, J. B. (org.). Gestão democrática. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
BOBBIO, N.; MATTEUCCI, N.; PASQUINO, G. Dicionário de política. 13. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília e Linha Gráfica Editora, v. 2, 2008.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 28 set. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educação-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 25 set. 2023.
BRASIL. MEC/INEP. Relatório do 4º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – INEP. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/estudos-educacionais/lancado-relatorio-do-4o-ciclo-de-monitoramento-do-pne. Acesso em: 23 set. 2023.
CARVALHO, D. R. F.; FRANCA, R. M. S.; MELO, J. C. Gestão democrático-participativa & a tomada de decisões coletivas nas instituições escolares. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO-CONEDU, 6., 2019, Fortaleza. Anais [...]. São Paulo: Editora Realize. 2019. P. 1-12. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_S A9_ID4460_29072019142802.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.
GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez, 2012.
GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. Escola cidadã: a hora da sociedade. In: MEC. Salto para o futuro: construindo a escola cidadã, projeto político-pedagógico. Brasília: MEC, 1998.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL. Plano de Desenvolvimento Institucional 2019 – 2023. Disponível em: https://ifrs.edu.br/pdi-2019-2023/. Acesso em: 25 set. 2023.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL. Relatório de atividades de elaboração do PDI 2019-2023. Disponível em: https://ifrs.edu.br/wp-content/uploads/2019/01/Relato-PDI-2019_2023.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. Goiânia: Editora Alternativa, 2015.
LIBÂNEO, J. C. Organização da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus Editora, 2018.
LÜCK, H. A gestão participativa na escola. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2013a.
LÜCK, H. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2013b.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.
MADRIGAL, A. G. Os conselhos de políticas públicas à luz da Constituição Federal de 1988. Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/40415/os-conselhos-de- politicaspublicas-a-luz-da-constituicao-federal-de-1988. Acesso em: 25 set. 2023.
MALDONADO, C. A. R. et al. Gestão democrática: uma proposta para Cuiabá. Fundação de Ensino Superior de Mato Grosso/FESMAT e Secretaria Municipal de Educação de Cuiabá. Edições Aguapé, 1993.
MENDONCA, E. F. Estado patrimonial e gestão democrática do ensino público no Brasil. Educ. Soc. São Paulo, v. 22, n. 75, 2001, p. 84-108. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v22n75/22n75a07.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2016.
PACHECO, E. M. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010. Disponível em http://proedu.rnp.br/bitstream/handle/123456789/1274/Os%20institutos%20federais%20-%20Ebook.pdf?sequence=1 . Acesso em: 25 set. 2023.
PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2012.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Tipos de Pesquisa. In: SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Tipos de Pesquisa. Metodologia da pesquisa. 5. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2013.
SANTOS, A. R. Metodologia científica: a construção do conhecimento. 8. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2015.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 2021.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, I. P. A. (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 28. ed. Campinas: Papirus, 2010. p. 11-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.