Children´s literature as a possibility for teaching of Portuguese as an additional language for the deaf community

Authors

  • Mariana Cortez Universidade Federal da Integração Latino-Americana - Unila https://orcid.org/0000-0003-2257-557X
  • Anyie Lorena Cajamarca Torres Universidade Federal da Integração Latino-Americana - Unila
  • Franciele Maria Martiny Universidade Federal da Integração Latino-Americana - Unila https://orcid.org/0000-0001-7613-2673

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i1.32093

Keywords:

Portuguese as an additional language, Literature, Didactic proposal with mediation of reading and writing, deaf community

Abstract

Literature plays an important role in the development of human beings, as it humanizes, transforms, teaches, constituting itself as an inherent element in learning about meaning and life and contributing to imagining new realities (Candido, 1972; Garcia 2015; Pereira, 2015; Abrahão; Pereira, 2015). In view of this, the present work had as its main objective to reflect on its interventional role through the mediation of reading a children's book as a didactic-methodological (Petit, 2013) possibility for teaching Portuguese as an Additional Language (PLA) to deaf students, presenting a didactic proposal with the aim of literary text “Nós” (Furnari, 2000) in a descriptive way wich its steps and guidelines. The proposed study methodology is of a qualitative nature, aiming at the creation of pedagogical practices that are relevant to the training of teachers for the development of meaningful and inclusive practices in classrooms. To this end, we discuss for Portuguese teachers in schools based on reflections and propositions on the difficulties and specificities of learning in the deaf community (Fernandes, 2005; Quadros; Karnopp, 2014; Quadros; Schmiedt, 2006) in dialogue with theories that consider the importance of the social function, educational and artistic literature.

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Author Biographies

Mariana Cortez, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - Unila

Docente da área de Letras e Linguística na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) desde 2014, com pesquisas e projetos de extensão voltados às áreas de Literatura e Ensino. Formada em Letras Português, Mestre e Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo (USP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Literatura Comparada (PPGLC-UNILA) e do PROFLetras Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Coordenadora do projeto de pesquisa e extensão Vivendo Livros Latino-Americanos na Tríplice Fronteira. Bolsista de Produtividade Desenvolvimento, Tecnologia e Extensão Inovadora – 2/CNPQ.

Anyie Lorena Cajamarca Torres, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - Unila

Graduada em Letras português e espanhol como linguas estrangeiras pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), (2022), segunda graduação em Letras Libras para licenciados (2023), mestranda em Literatura Comparada (PPGLC), na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) e atual bolsista da PROBU-UNILA .

Franciele Maria Martiny, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - Unila

Possui graduação em Jornalismo pela União Educacional de Cascavel (2005). Especialista em Assessoria de Imprensa e Comunicação Empresarial pela União Educacional de Cascavel (2008). Especialista em Letras: Linguagem, Literatura e Ensino pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2009) e formada em Letras Português/Alemão pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2011). Mestre pelo Programa Strictu Sensu "Linguagem e Sociedade" da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, turma 2009/2011, como bolsista da Demanda Social/CAPES. Doutora em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2012-2015). Docente da área de Letras e Linguística da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) desde 2015, docente do curso de Especialização em Ensino-Aprendizagem de Línguas Adicionais (EAALA) desde 2017. Foi coordenadora do Posto Aplicador do Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros (Exame Celpe-Bras) do Posto Aplicador da Unila (2020-2022) e vice-coordenadora do EAALA da Unila (2021-2022). Pós-doutotado em andamento, no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PPG-LA/UNICAMP), sob supervisão de Ana Cecília Cossi Bizon.

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Published

26-04-2024

How to Cite

CORTEZ, M.; TORRES, A. L. C.; MARTINY, F. M. Children´s literature as a possibility for teaching of Portuguese as an additional language for the deaf community. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 1, p. e32093, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i1.32093. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/32093. Acesso em: 29 may. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM