New configurations between Elena Ferrante’s “The lost Daughter” and Caravaggio’s “Martha and Mary Magdalene"

Literature, Psychology, Intermediality and Interarts

Authors

  • Adriane Viola Bacarin Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste
  • Acir Dias da Silva Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste https://orcid.org/0000-0002-5428-6839

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i3.32805

Keywords:

Literature, psychology, Elena Ferrante, Caravaggio

Abstract

The article aims to study the possible intertwining between literature, psychology, intermedia and interarts, focusing on the literary fictional work The Lost Daughter by Elena Ferrante, the text from the Gospel of Luke 10:38-42, and the work of art Marta and Maria Madalena by Caravaggio. In the book, three mothers are presented: the protagonist Leda, Nina, and Leda's mother. It is interesting to observe the intersection of the particularities of the relationships between mother and daughters, as well as the woman existing within these mothers. Likewise, the figures of Marta and Maria Madalena contribute to the discussion around the social roles of women. Finally, the relationship between the structuring of the psyche, childhood, the bond with one's own mother, and the influence of all of this on the relationship with daughters is also highlighted, which unfolds in the encounter with one's own hidden and forgotten truth. To support the analysis, were used as a secondary source the work Maternity and the encounter with one's own shadow: The rescue of the relationship between mothers and children by Laura Gutman (2016), Development of personality by Carl Gustav Jung (2013), along with theorists like Didi-Huberman (1998), among others.

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Author Biographies

Adriane Viola Bacarin, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui graduação em Administração pela Universidade Paranaense (2002), graduação em Direito pelo Centro Universitário Univel (2011) e graduação em Psicologia pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2022).Pós Graduação em Psicologia Analítica em 2017 e em 2022, e Mestrado em Letras - Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2024). Tem experiência na área de Psicologia e Direito, Sendo que na psicologia atua principalmente nos seguintes temas: sexualidade, feminilidade, Relacionamentos Conjugais, Psicologia Analítica de Carl Gustav Jung.

Acir Dias da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui Pós Doutorado com pesquisa em memória e documentário (2011) - UNICAMP, doutorado em Educação, Conhecimento, Linguagem e artes pela UNICAMP com doutorado sanduiche pela Università Ca' Foscari - (2003), Mestrado em Educação, Conhecimento, Linguagem e artes pela UNICAMP (1999). Atualmente é professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE. Na Faculdade de Artes do Paraná atuou como coordenador do curso de cinema e vídeo (2012/2014). Também tem experiência em coordenação dos cursos de comunicação social ? Jornalismo e publicidade. É professor efetivo no programa de pós-graduação Linguagem e Sociedade desde 2005 com orientações no mestrado, doutorado e pós-doutorado. Possui experiência na área de literatura comparada, Cultura Linguagem e Arte, Cinema e Critica contemporânea, Educação com ênfase em Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: arte, cinema, literatura, interfaces, cinema, estudos comparados e cultura. É editor científico da revista eletrônica Travessias e faz parte do conselho editorial da revistas Línguas e Letras(UNIOESTE), LL Journal - Língua e Literatura (Nova York), Revista científica da Fap e do conselho editorial da Editora - URI Câmpus de Frederico Westphalen - RS. Consultor científico e parecerista da Fundação Araucária Pr, FAPEMIG MG, Editora da Unicamp e outras. Idealizador e atual coordenador da Tv Imago Unioeste e coordena vários projetos de pesquisas e extensão universitária.Tem publicado vários livros e artigos científicos.

References

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Published

28-11-2024

How to Cite

BACARIN, A. V.; SILVA, A. D. da. New configurations between Elena Ferrante’s “The lost Daughter” and Caravaggio’s “Martha and Mary Magdalene": Literature, Psychology, Intermediality and Interarts. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 3, p. e32805, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i3.32805. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/32805. Acesso em: 14 apr. 2025.

Issue

Section

LITERÁRIA