Contemporary indigenous art

shedding light on its rays

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i1.32825
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)

Keywords:

Jaider Esbell, Makunaimã, 34th Biennial

Abstract

The paper proposes an analysis of the images and writings of the artivist Jaider Esbell, along with the book Makunaimã: the myth through time (2019), according to the concept of authorship that prevailed in the Middle Ages, as suggested by Paul Zumthor, when stories were narrated by various storytellers in the oral tradition. It delves into the workshops of scribes, where a version of history was transcribed and written in order to enter the literary universe. From September 4th to November 28th, 2021, the Moquém Surari Exhibition at the 34th São Paulo Biennial featured several indigenous artists of contemporary art, from the Baniwa, Gusani, Mbya, Kunikuin, Krenak, Karipuna, Lakota, Makuxi, Murubo, Pataxó, Patamona, Taurepang, Tapirapé, Tekmû'ûn-Maxakali, Xerixana and Yanomami peoples. The event showcased drawings, paintings, photographs, and sculptures referring to the visual transformations of Amerindian cosmological thinking and narratives. With a bibliographical approach, the objectives of the article are to analyze the worldview of the indigenous peoples, contribute to restoring values of indigenous art with photos of paintings from various artists at the Biennial, and differentiate them from the hierarchy rooted in the context of non-indigenous art. Furthermore, the paper also addresses the epistemological and methodological aspect of the symbolism observed in the writing and painting of such images, with a theoretical perspective that emphasizes the appreciation of ethics in oral tradition and its mechanism of reproduction, concluding with final considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosalina De Godoy Dias da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Graduada em Letras - Português / Espanhol / e suas respectivas literaturas, pela Unioeste ? Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2021). Bolsista / CAPES. Mestranda pelo Programa Pós Graduação em Letras, Unioeste, linha de pesquisa:Linguagem Literária e Interfaces Sociais: Estudos Comparados

Alai Garcia Diniz, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutorado em Letras (Língua Espanhola e Lit. Espanhola e Hispano-Americ.) pela Universidade de São Paulo, Brasil (1997). Professor Visitante da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Brasil.

References

CHIMAMANDA, Ngozi Adichie. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ANDRADE, Mario de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. 3. ed. Jandira: Principis, 2020.

BRASIL DE FATO. OLIVEIRA, Caroline; SETZ, Raquel. Jaider Esbell: “Arte indígena desperta uma consciência que o Brasil não tem de si mesmo”. 03 de nov. 2021. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2021/11/03/jaider-esbell-arte-indigena-desperta-uma-consciencia-que-o-brasil-nao-tem-de-si-mesmo. Acesso em: 30 ago. 2023.

ESBELL, Jaider. Makunaimã: o mito através do tempo. São Paulo. Elefante, 2019.

ESBELL, Jaider. MAKUNAIMÃ – Meu Avô em Mim. In: ESBELL, Jaider. Tembeta: pensadores indígenas. [S. l.]: Azougue Press, 2015.

FANON, Frantz Omar. Racismo e cultura. [S. l.]: Editora Terra sem Amos, 2021.

MEDEIROS, Ana Clara Magualhães; FILHO, Joel Vieira da Silva; GOMES, Luis André Pereira. Makunaimã no palco da literatura indígena contemporânea: autoria coletiva e resistência política 90 anos depois de macunaíma. Itinerários, Araraquara, n. 52, p. 167-185, jan./ jun. 2021.

MEDEIROS, JOTABÊ. Thiago de Mello, o autor do verso “Faz escuro mas eu canto”. Amazônia Real. 13 set. 2021. Disponível em: https://amazoniareal.com.br/thiago-de-mello-2/. Acesso em: 10 fev. 2024.

MUNDURUKU, Daniel. Meu vô Apolinário: um mergulho no rio da (minha) memória. Ilustrações de Rogério Borges. 2. ed. São Paulo: Studio Nobel, 2009.

NEVES, Paulo Thadeu Franco das; FAVRETO, Elemar Kleber. A arte indígena contemporânea: o trabalho de Jaider Esbell como um controponto à indústria cultural. Revista Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 103-111, jan./abr. 2020.

SAID, Edward Wadie. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. (CES). Coimbra: Gráfica de Coimbra Ltda, 2009.

SOUZA, Gilda de Mello e. O tupi e o alaúde: uma interpretação de Macunaíma. São Paulo: Duas Cidades; ED. 34, 2003.

Published

29-04-2024

How to Cite

SILVA, R. D. G. D. da; DINIZ, A. G. Contemporary indigenous art: shedding light on its rays. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 1, p. e32825, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i1.32825. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/32825. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

CULTURA