Racial Literacies as Teaching Mediation Proposal and Responsible and Responsive Act
for an anti-racist education
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v18i3.33718Keywords:
Literacy, Raciality, Mediation, Responsive AttitudeAbstract
In the scope of the anti-racist fight, it is essential that we consider the importance of teaching in the face of racists attitudes that permeate not only the educational sphere, but also what is beyond the schools walls. Thus, considering the urgency of contributing to reformulate our structuralist racist society, this article aims at discussing the importance of teacher mediation as an active response position on what Law 10.639/03 determines, based on a presentation of an introduction proposal of didactic sequence. We accomplished a literature review about Racial Literacy and Critical Racial Literacy, and we anchored in the dialogical theory of discourse, as it enables an articulated understanding of constitutive social relations in discursive interactions. This text is a completed bibliographic research, whose epistemological approach is based on: Schucman (2012) on racial literacy; Ladson-Billings (1998) and Ferreira 2014;2015) about critical racial literacy; Vygotsky (2008) and Bakhtin (2011) regarding the mediation process and dialogism respectively, and Dolz et al. (2004) with regard to the guidelines on the elaboration of the proposition of the didactic sequence. Through the result of this research it is suggested the possibility of a teaching action capable of pointing out paths for the deconstruction and unlearning of being racist, based on the relevance of teaching mediation and the active responsive attitude for the student and the teacher him/herself.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da Criação Verbal. 6. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BRAIT, Beth. Alguns Pilares da Arquitetura Bakhtiniana. In: BRAIT, Beth. (org.). Bakhtin Conceitos-Chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2008, p. 07-36.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei Federal n.º 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Ensino sobre História e Cultura Afro-Brasileira. Brasília, DF: MEC, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria Especial de Política de Promoção de Igualdade Racial Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC/SEPPIR, 2004.
CAVALLEIRO, Eliane. Educação Anti-Racista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, Eliane. (org.). Racismo e Anti-racismo na Educação: repensando nossa escola. 6. ed. São Paulo: Selo Negro, 2001, p. 141-160.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências Didáticas para o Oral e a Escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros Orais e Escritos na Escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004, p. 81-108.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Teoria Racial Crítica e Letramento Racial Crítico: narrativas e contranarrativas de identidade racial de professores de línguas. Revista da ABPN, v. 6, n. 14, jul./out. 2014, p. 236-263.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Letramento Racial Crítico através de Narrativas Autobiográficas. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2015.
FREIRE, Paulo. Última Entrevista a Paulo Freire 1ª parte. São Paulo, 17 abr. 1997. Entrevista a Luciana Burlamaqui. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ul90heSRYfE. Acesso em 07 maio 2024.
LADSON-BILLINGNS, Gloria. Just What is Critical Race Theory and What´s It Doing in a Nice Field like Education? Qualitative Studies in Education, 1998, v., 11, n. 1, p. 7-24.
LEMOS, André Luiz do Carmo Barbosa. Letramento Histórico e Racial: as relações entre cultura histórica, aprendizagem histórica e identidade racial. 2022. 260 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/16045. Acesso em: 15 mai. 2024.
MIOTELLO, Valdemir. Bakhtin e o Lugar da Linguagem na Psicologia. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.
OLIVEIRA, Marta Kohl. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1999.
PAULA, Luciane de. “Assim Caminha a Humanidade”: entre as palavras bakhtinianas e o “conto do vigário”. São Paulo: Palestra proferida no 2º Seminário Internacional Bakhtiniano - SIB-SP, 06/05/2024. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=glYKqgvXt8s. Acesso em: 06 maio 2024.
PEREIRA Rodrigo Acosta; RODRIGUES, Rosângela Hammis. Os Gêneros do Discurso sob Perspectiva da Análise Dialógica de Discurso do Círculo de Bakhtin. Letras, Santa Maria, v. 20, n. 40, p. 147-162, jan./jun., 2010.
SANTOS, Isabel Aparecida dos. A responsabilidade da Escola na Eliminação do Preconceito Racial: alguns caminhos. In: CAVALLEIRO, Eliane. (org.). Racismo e Anti-racismo na Educação: repensando nossa escola. 6 ed. São Paulo: Selo Negro, 2001, p. 97-113.
SCHUCMAN, Lia Vainer. Racismo e “Branquitude” na Sociedade Brasileira. Entrevista. Revista IHU, 09 fev. 2015. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/539722-racismo-e-branquitude-na-sociedade-brasileira-entrevista-com-lia-vainer-schucma. Acesso em: 30 abr. 2024.
SERAFIM, Maria Lúcia; XAVIER, Manassés Morais. Bakhtin, Vygotsky e Freire: tecendo fios, estabelecendo pontes dialógicas. In: SOUZA, Fábio Marques de; HAWI, Mona Mohamad; VASCONCELOS, Tatiana Cristina. (org.). Diálogos da Educação com Bakhtin, Freire e Vygotsky. São Paulo: Mentes Abertas, 2021, p. 21-30.
SOBRAL, Adail. Ato/Atividade e Evento. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos-chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2008. p. 11-36.
SOUZA, Fábio Marques de; CAMARGO JÚNIOR, Ivo Di. Por uma Perspectiva Sociocultural da Formação de Professores (de Línguas). In: SOUZA, Fábio Marques de; OLIVEIRA, Lindemberg Rocha de; HAWI, Mona Mohamad. (org.). Diálogos da Educação com Bakhtin, Freire e Vigotski. São Paulo: Mentes Abertas, 2020. p. 53-61.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Pensamento e Linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
ZOZZOLI, Rita Maria Diniz. A Noção de Compreensão Ativa Responsiva no Ensino e na Aprendizagem. Bakhtiniana, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 253-269, jan./jun. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.