Blade Runner

postmodern representations of the gaze and the approximations between the self and the Other in Cyberpunk

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i3.34111

Keywords:

Cyberpunk, Blade Runner, alterity, androids

Abstract

The aim of this article is to evaluate how Cyberpunk conceives of postmodernity, especially through its most classic works To this end, the purpose of this article is to investigate the way in which the film Blade Runner promotes debates related to postmodernity, specifically with a view to analyzing the configurations of the characters and the process of rejecting the Other. We believe that, in post-modernity, the opportunity for alterity lies in the analysis and understanding of works from the cyberpunk universe, precisely because they deal with hybrid, peripheralized subjects who are commonly segregated in artistic representations to secondary roles. In this way, these works encapsulate many of the problems and forms of prejudice that are still perceived in post-modern societies. The aim here is to provide a basis for an interpretation of the film Blade Runner as an example of this classic format for the genre, based on a simple premise: how the gazes and designations of the characters absorb and sustain debates about our way of coexisting. The contributions of Dyens (2000), Flisfeder (2021), Jameson (1995) and Zizek (1993) will be used to further this inquiry.

Downloads

Author Biography

Robert Thomas Georg Wurmli, Rede Alfa de Ensino - ALFA

Doutorando em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, campus de Cascavel-PR. Mestre em Literatura Comparada pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, campus de Cascavel-PR. Graduado em Letras Português/Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, campus de Cascavel - PR. Integrante do grupo de pesquisa "Confluências da Ficção, História e Memória na Literatura e nas diversas Linguagens". Ex-Integrante do Centro Acadêmico de Letras no campus de Cascavel. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Comparada e Literatura latino-americana, bem como nos estudos e nas relações entre o conteúdo literário e o discurso historiográfico. Para além disso, dedicou-se, posteriormente, aos estudos relativos à Alteridade/Outridade na literatura, por meio do trabalho analítico dentro da área da Literatura Comparada. Atua na docência de nível médio, nas disciplinas de Literatura Brasileira e Análise e Produção Textual, desde 2012, dentro de uma rede de ensino privada nacional. Tradutor Público e Intérprete Comercial do estado do Paraná, em Língua Inglesa.

References

BACHELARD, Gaston. A Psicanálise do Fogo. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

BLADE Runner The director’s Cut. Direção: Ridley Scott. Produção: Michael Deely e Ridley Scott. Roteiro: Hampton Fancher e David Peoples. Intérpretes: Harrison Ford; Rutger Hauer; Sean Young; Edward James Olmos e outros. Warner Bros; 1991. 1 filme (117 min), som, color. 35 mm.

BRISTOW, Daniel. ‘To Be Homesick with No Place to Go’: The Phantom of the Sinthome and the Joi of Sex. In: NEILL, Calum (org.). Lacanian Perspectives on Blade Runner 2049. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, p. 83-102.

CAMUS, Albert. O homem revoltado. Tradução de Valerie Rumjanek. Rio de Janeiro: BestBolso, 2017.

CONTRERAS-KOTERBAY, Scott. In Anxious Anticipation of Our Imminent Obsolescence. In: NEILL, Calum (org.). Lacanian Perspectives on Blade Runner 2049. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, p. 167-188.

CRUZ, Décio Torres. Postmodern metanarratives: Blade Runner and literature in the age of image. 1. ed. Londres: Palgrave Macmillan, 2014.

DYENS, Ollivier. Cyberpunk, Technoculture and the Post-Biological Self. CLCWeb: Comparative Literature and Culture: a WWWeb Journal, 2000, p. 01-10.

FLISFEDER, Matthew. Object Oriented Subjectivity: Capitalism and Desire in Blade Runner 2049. In: NEILL, Calum (org.). Lacanian Perspectives on Blade Runner 2049. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, p. 121-138.

JAMESON, Fredric. Pós-Modernidade e Sociedade de Consumo. Novos Estudos CEBRAP: São Paulo. n. 12, p. 16-26, 1985.

LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Tradução de José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 1980.

McGOWAN, Todd. Between the Capitalist and the Cop: The Path of Revolution in Blade Runner 2049. In: NEILL, Calum (org.). Lacanian Perspectives on Blade Runner 2049. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, p. 53-82.

NEILL, Calum. From Voight-Kampff to Baseline Test: By Way of an Introduction. In: NEILL, Calum (org.). Lacanian Perspectives on Blade Runner 2049. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, p. 1-11.

TYRER, Ben. Do Filminds Dream of Celluloid Sheep? Lacan, Filmosophy and Blade Runner 2049. In: NEILL, Calum (org.). Lacanian Perspectives on Blade Runner 2049. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, p. 13-40.

ZIZEK, Slavoj. Tarrying With the Negative: Kant, Hegel and the Critique of Ideology. Durham: Duke University Press, 1993.

Published

28-11-2024

How to Cite

WURMLI, R. T. G. Blade Runner: postmodern representations of the gaze and the approximations between the self and the Other in Cyberpunk. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 3, p. e34111, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i3.34111. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/34111. Acesso em: 24 apr. 2025.

Issue

Section

ARTE E COMUNICAÇÃO