Against the innocence of the concept

a call for the civilization of ideas

Authors

  • Maria da Conceição Xavier de Almeida Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Paulo Sérgio Raposo da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN https://orcid.org/0000-0003-3558-3448

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i3.34255

Keywords:

Concept, Complexity, Edgar Morin, GRECOM

Abstract

Although it is a very useful tool and widely used by the sciences, the formulation of a concept is not free from political, social and epistemological misrepresentations. Precisely for this reason, it cannot be treated as something trivial or sufficiently consolidated not to be questioned, because once it is treated as something untouchable, the concept can become a means by which scientists and opinion formers close themselves off in corporate circles that distance them from the general public and blind them to the self-deceptions produced by scientific practice itself. Removed from the general public, they don't participate in its life. By not participating, they expose people to the traps of denialism and fundamentalism. With this in mind, this article was conceived as an announcement of the limitations surrounding the act of conceptualizing and a reminder that our scientific practices will always fall short of reality, based on Edgar Morin's Complex Thought. The aim of the work is to reaffirm the importance of reconnecting knowledge and provoking debates in the various areas of knowledge about their time-honored practices and the scientific field, given that one discipline alone is not enough to say everything about what it is looking at. To demonstrate this, the work makes use of a qualitative and bibliographical reflection on the theoretical references that underpin Complex Thinking, describing details of experiences of the Complexity Studies Group (GRECOM), linked to the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), so that these experiences are treated as concrete examples of what is dealt with bibliographically.

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Author Biographies

Maria da Conceição Xavier de Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutora em Ciências Sociais (Antropologia) pela PUCSP. Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, atuando junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais. Fundadora e coordenadora do Grupo de Estudos da Complexidade (GRECOM), primeiro ponto brasileiro da Cátedra itinerante Unesco “Edgar Morin” na UFRN e Membro da Association pour la Pensée Complexe, Paris. 

Paulo Sérgio Raposo da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), possui graduação em Ciências da Religião pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2018) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2022). Tem experiência na área de Filosofia das Ciências e da Religião, atuando principalmente nos seguintes temas: Ciências da Religião aplicadas, monoteísmos e ateísmo, complexidade, crítica cultural, politização do pensamento, ética e política, limites e alcances dos saberes científicos. Atualmente, além de fazer parte das comissões editoriais da Plura, Revista de Estudos de Religião da Associação Brasileira para Pesquisa e História das Religiões (ABHR), e do periódico Versos, Anversos Antiversos (ISSN 2675-4975), como editor-assistente, compõe o Grupo de Estudos da Complexidade (GRECOM/UFRN), como pesquisador.

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Published

28-11-2024

How to Cite

ALMEIDA, M. da C. X. de; RAPOSO DA SILVA, P. S. Against the innocence of the concept: a call for the civilization of ideas. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 3, p. e34255, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i3.34255. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/34255. Acesso em: 14 apr. 2025.

Issue

Section

EDUCAÇÃO