Between voices, noise, and fragments

school leadership as a tensioned experience in everyday life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v19i2.35510

Keywords:

school management, everyday life, self-writing, listening

Abstract

This article investigates the everyday life of school management through the analysis of an autobiographical chronicle written by a principal of a municipal public school in the countryside of São Paulo, Brazil. Produced within the context of a continuing education program, the narrative reveals tensions, fragmentations, and voices that permeate the managerial practice. The qualitative and autobiographical approach adopts reflection on one's own practice as a formative axis, valuing school daily life as a legitimate object of investigation and recognizing subjective implication as constitutive of professional identity. The analysis highlights the coexistence of multiple rationalities (technical, affective, and ethical) expressed in simultaneous demands, interpersonal conflicts, institutional noise, and daily urgencies. School management is understood as a practice in tension between the chronological time and lived time, planning and improvisation. Listening to the voices of everyday life (both expressed and silenced) reveals that authority is not sustained solely by rules and functions, but also by sensitivity to the affections and subtle gestures that shape school life. Writing the self is configured as an ethical-political gesture capable of unveiling hidden meanings of management and reinscribing the everyday as a site for knowledge production. Thus, the article proposes a reading of school leadership as a situated practice, permeated by noise, displacements, and reinventions, reaffirming experience as the foundation for a more sensitive, critical, and ethically engaged school management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Osmar Arruda Garcia, Universidade Estadual Paulista - Unesp

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009) e mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (2015). Atualmente é Diretor de Escola, na Escola Municipal Djiliah Camargo de Souza da Prefeitura de Rio Claro - SP e Doutorando do Programa de Pós Graduação em Educação da Unesp - Rio Claro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, Acompanhamento do Processo Pedagógico e Supervisão Escolar, Sexualidade, Gênero e Diversidade Sexual, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, processos pedagógicos, supervisão escolar, gestão escolar, gênero, minorias culturais, e sexualidade e gênero.

References

AZANHA, José Mário Pires. Uma ideia de pesquisa educacional. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1992.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução de Bruno Magne. São Paulo: Cortez, 2000.

FERRARI, Anderson. Experiência homossexual no contexto escolar. Educar em Revista, Curitiba, n. 1, p.101-116, jan. 2014.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso no Collège de France (1981-1982). Tradução de Márcia Angelini Sampaio de Castro. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. 14. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

GARCIA, Tânia Maria Figueiredo Braga. A riqueza do tempo perdido. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 109-125, jul./dez. 1999.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. Tradução de André Dias Carrasqueira. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

MAIA, Ari Fernando. Aceleração e educação: reflexões pontuais sobre a temporalidade na escola. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 11, n. 2, p. 368-383, maio/ago. 2015.

NOBLIT, George W. Poder e desvelo na sala de aula. Tradução de Belmira Oliveira Bueno. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 119-137, jul./dez. 1995.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019.

OLIVEIRA, Marcos Paulo de. Uso do tempo e gestão escolar: um estudo com gestores da gerência regional de educação norte (GERED-N) de Belo Horizonte (MG). Pesquisa e Debate em Educação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 28–42, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31937. Acesso em: 7 jun. 2025.

Published

18-08-2025

How to Cite

GARCIA, O. A. Between voices, noise, and fragments: school leadership as a tensioned experience in everyday life. Travessias, Cascavel, v. 19, n. 2, p. e35510, 2025. DOI: 10.48075/rt.v19i2.35510. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/35510. Acesso em: 27 aug. 2025.

Issue

Section

EDUCAÇÃO