The Relative Cutters and Copiers
trends of oral portuguese in (from) Mozambique
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v19i2.35539Keywords:
Relative Clauses Cutters and Copiers, Trends, MozambiqueAbstract
In this article, we analyze the relative clauses "Cutters" and "Copiers" introduced by the relative head "What." The research objectives were to understand speakers' tendencies toward producing relative clauses introduced by the relative head "What"; to describe and analyze them. The study is characterized as descriptive and explanatory, and to achieve its objectives, we used discourse analysis methodology on speeches extracted from televised debates on the "Espaço de Análise Matinal" program on TV Sucesso, a program known for inviting educated figures to discuss social and linguistic issues. We also used the news program "Fala Moçambique" on TV Miramar, both mozambican. The speeches were transcribed verbatim onto a notepad, and we obtained 183 constructions introduced by the relative head "What.". subsequently, they were transcribed into Microsoft Office Professional Plus 2010, Version 14,0,7268,5000, which resulted in 2,379 words without spaces, finally separated into Categories (i) Standard, (ii) Cutter and (iii) Copier. After analyzing the corpus, we found that Mozambicans prefer the relative Cutters and Copies over Standard and we concluded that the low level of education is not the factor responsible for these variations.
Downloads
References
ALEXANDRE, N. M. P. A Estratégia Resumptiva em Relativas Restritivas do Português Europeu. 2000. 227 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Teórica) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2000. Disponível em https://www.clul.ulisboa.pt/files/nelia_alexandre/Alexandre2000-Resumptivas-PE.pdf. Acesso em: 16 dez. 2022.
ARAUJO, E. As orações relativas da Língua Portuguesa: Um estudo descritivo diacrônico. Linguística, letras e artes: narrativas e discursos na construção cultural. 2025. Disponível em: https://doi.org/10.22533/at.ed.0531225120211. Acesso em: 18 ago. 2024.
BARTOLOMEU, S. H. Análise das relativas de “Que e Onde” do Português oral Moçambicano. Inventário, Salvador, n. 32, 2023. Disponível em https://periodicos.ufba.br/index.php/inventario/article/view/56154. Acesso em: 27 dez. 2023.
BECHARA, E. Moderna Gramática Portuguesa. 37. ed. Editora nova fronteira. Rio de janeiro, 2009.
CAVALHEIRO, J. S. et al. “Essa é a cor que eu gosto” ou “Essa é a cor de que eu gosto?”: um estudo sobre o uso de orações relativas na escrita. Revista Arredia. v. 1, n. 1, p. 132-148, 2012.
CHIMBUTANE, F. Estratégias de pronome resumptivo na formação de orações relativas restritivas de objecto directo e de obliquo do Português de Moçambique. Maputo : [S. n.], 2005.
CHOMSKY, N. Aspects of the theory of syntax. Cambdrige: The MIT Press, 1965.
GONÇALVES, P.; STROUD, C. Estruturas gramaticais do Português: problemas e aplicações. Moçambique – Maputo, 1997.
KENEDY, E. Aspectos estruturais da relativização em Português – Uma análise baseada no modelo Raising. 2002. 157 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002. Disponível em: https://www.professores.uff.br/eduardo/wp-content/uploads/sites/43/2017/08/dissertacao_eduardokenedy_2003.pdf. Acesso em: 18 jul. 2025.
LEES, R. The grammar of English nominalizations. Mouton: The Hague, 1960.
LINDONDE, L. M. As relativas oblíquas de locativo e outras construções aparentadas introduzidas pelos morfemas "onde" e "em que" no português de Moçambique. Maputo: Editora Educar – Universidade pedagógica, 2018.
MANFILI, K. C. Uma análise funcionalista do uso das construções com onde no português do Brasil. Programa de Pós-graduação em Lingüística da Faculdade de Letras, da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, 2007. Disponível https://ppglinguistica.letras.ufrj.br/document/uma-analise-funcionalista-do-uso-das-construcoes-com-onde-no-portugues-do-brasil/. Acesso em: 12 mar. 2022.
MATEUS, M. H. et al. Gramática da língua Portuguesa. 2. ed. Lisboa: Caminho, 2003.
OLIVEIRA, C. Z Análise do discurso: Uma abordagem teórico-metodológica em pesquisa de formação docente. Diálogos em educação, n. 3, v. 31, 2022. Disponível https://www.researchgate.net/publication/365752274_A_ANALISE_DO_DISCURSO_uma_abordagem_teorico-metodologica_em_pesquisa_de_formacao_docente. Acesso em: 12 mar. 2025.
PEREIRA, O. T. A. Uma análise do uso das orações relativas em textos produzidos por alunos de ensino médio. XXIII Congresso de Iniciação Científica Da Universidade federal de Pelotas, Brasil, 2014.
PERES, J.; MÓIA, T. Áreas Críticas da Língua Portuguesa. 2. ed. Lisboa: Caminho, 1995.
SANTOS, A. P.; YACOVENCO, L. P. Percepção e avaliação de orações relativas: um estudo piloto.Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 16, n. 34, p. 145-164, 2022.
WACHE, F. M. O português em (De) Moçambique: áreas de ruptura. Maputo: Editora Real design. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.