Story about decadence
the elite women in “As Meninas”, by Lygia Fagundes Telles
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v19i2.35705Keywords:
Literary landscape, São Paulo bourgeoisie, patriarchy, civil-military dictatorship, Lygia Fagundes TellesAbstract
Lygia Fagundes Telles is skilled at portraying the Brazilian upper middle class in her literature, mocking its values, habits and customs. Her book As Meninas, published in 1973, addresses the period of the civil-military dictatorship (1964–1985) through three social types of youth of the time. This article aimed to reflect, through bibliographic and documentary research, on the experiences of one of these three types described in the work: Lorena Vaz Leme, a representative of a traditional and decadent aristocratic family. It can be seen that, as a reflection of the authoritarianism experienced in Brazil, the anguish over her existential condition manifests itself. Lorena, for example, alienates herself in her own protection and highlights the crisis and continuity of values and behaviors rooted in patriarchy.
Downloads
References
ANDRADE, É. C. A democracia brasileira entre ratos e vampiros: relendo Lygia Fagundes Telles. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 56, e5614, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2316-40185614. Acesso em: 05 jul. 2025.
ARAÚJO, E. A arte da sedução: sexualidade feminina na colônia. In: DEL PRIORE, M. (org.); PINSKY, C. B. (coord.). História das mulheres no Brasil. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2022. p. 45-77.
BARREIROS, D. P. A crise de 1929 e duas elites: São Paulo e Rio de Janeiro diante da Grande Depressão. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 35, n. 1, p. 128-144, jan./jun. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2009.1.1365. Acesso em: 05 jul. 2025.
BINZER, I. V. Os meus romanos: alegrias e tristezas de uma educadora alemã no Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
BOLDORINI, M. G.; MEIRA, R. B. As filhas dos homens e os espelhos: o olhar feminino em romances de Rachel de Queiroz e Lygia Fagundes Telles. Letrônica, Porto Alegre, v. 13, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.1.35086. Acesso em: 05 jul. 2025.
BOTELHO, A. C. B. S.; LEITE, C. V. L. C. Gênero e crítica social em “As Meninas” de Lygia Fagundes Telles. Linguagem: Estudos e Pesquisas, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 225-238, jul./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5216/lep.v19i2.41234. Acesso em: 05 jul. 2025.
BRASIL. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Comissão Especial sobre Mortos e Desaparecidos Políticos. Direito à verdade e à memória. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2007.
CARVALHO, J. M. A construção da ordem. Brasília: UnB, 1980.
CHALHOUB, S. Diálogos políticos em Machado de Assis. In: CHALHOUB, S.; PEREIRA, L. A. M. (org.). A história contada: capítulos de história social da literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1998. p. 95-122.
CORDEIRO, J. M. A Marcha da Família com Deus pela Liberdade em São Paulo: direitas, participação política e Golpe no Brasil, 1964. Revista História, São Paulo, n. 180, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2021.167214. Acesso em: 10 jul. 2025.
DALCASTAGNÈ, R. Sombras da cidade: o espaço na narrativa brasileira contemporânea. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 21, p. 33-53, jan./jun. 2003.
D’INCAO, M. Â. Mulher e família burguesa. In: DEL PRIORE, M. (org.); PINSKY, C. B. (coord.). História das mulheres no Brasil. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2022. p. 223-240.
FARIA, L. Ideologia e utopia nos anos 60: um olhar feminino. Rio de Janeiro: EdUerj, 1997.
FERRETTI, D. Z. O uso político do passado bandeirante: o debate entre Oliveira Vianna e Alfredo Ellis Jr. (1920-1926). Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, p. 59-78, 2008.
FICO, C. Versões e controvérsias sobre 1964 e a ditadura militar. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 37, p. 29-60, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-01882004000100003. Acesso em: 20 jul. 2025.
FURTADO, J. F. Família e relações de gênero no Tejuco: o caso de Chica da Silva. Varia História, Belo Horizonte, n. 24, p. 33-74, 2001.
MARCON, D.; ARENDT, J. C. Sobre a representação da mulher em As meninas, de Lygia Fagundes Telles. Revista Língua & Literatura, Frederico Westphalen, v. 17, n. 28, p. 205-220, ago. 2015.
MOISÉS, M. A literatura brasileira através dos textos. 25. ed. São Paulo: Cultrix, 2012.
MOTTA, R. P. S.; REIS, D. A.; RIDENTI, M. A ditadura que mudou o Brasil: 50 anos do Golpe de 1964. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
OLIANI, N. G. As representações da mulher em As Meninas, de Lygia Fagundes Telles. 2013. 146 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação Letras, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2013.
PATEMAN, C. O contrato sexual. Tradução: Marta Avancini. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
PRIORE, M. A mulher na história do Brasil. São Paulo: Contexto, 1994.
PRIORE, M. Histórias íntimas: sexualidade e erotismo na história do Brasil. São Paulo: Planeta, 2011.
PRIORE, M. Histórias da gente brasileira: República – testemunhos. São Paulo: Leya, 2019. v. 4.
RIBEIRO, L. C. O bildungsroman feminino de Lygia Fagundes Telles: uma leitura da mulher brasileira no século XX. 2017. 219 f. Tese (Doutorado em História da Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Instituto de Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017.
RODRIGUES, V. A. V. As marcas da memória na escrita de As Meninas de Lygia Fagundes Telles. 2014. 104 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2014.
SILVA, R. M. O bildungsroman e a circularidade dos motivos memoráveis nos romances de Lygia Fagundes Telles. 2014. 117 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2014.
TELLES, L. F. As meninas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
TEZZA, C. As Meninas: os impasses da memória. In: TELLES, L. F. As meninas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 285-293.
UMBACH, R. K.; HERMES, E. S. História e figuração as personagens em As meninas, de Lygia Fagundes Telles. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 24, n. 3, p. 1-17, set.-dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1517-106X/202224305. Acesso em: 22 ago. 2025.
VENTURA, Z. 1968: o ano que não terminou. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.