The awakening of curiosity
the power of questioning in different types of questions
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v19i2.35902Keywords:
Education through Research, Classroom Research, Learning Unit; QuestioningAbstract
This study aims to analyze the questions formulated by 6th- and 7th-grade students from a multigrade rural school, based on a diagnostic activity involving the observation of bean growth in different types of substrates (sandy, clayey, humus-rich soil, and moistened cotton). The proposal is grounded in the theoretical assumptions of Educating through Research (Demo, 2011) and in the practical aspects of Classroom Research (Moraes, Galiazzi, & Ramos, 2012), understanding questioning as an effective pedagogical tool for fostering student protagonism. The methodology adopted was qualitative, employing a priori Discursive Textual Analysis (DTA) (Moraes & Galiazzi, 2011), as well as the categorization of questions according to the typology proposed by Mary Lee Martens (1999). The results indicated a predominance of reasoning and comparison questions, along with fewer occurrences of measurement, counting, and action questions, and an absence of attention and problematization questions. These findings highlight both the potential and the cognitive gaps of the students, pointing to the importance of interactive pedagogical practices that value curiosity, active listening, and the collective construction of knowledge. It is concluded that planning from students’ curiosity can be an effective strategy to foster scientific literacy, promote the construction and reconstruction of knowledge, and consolidate an investigative culture from the early years of elementary education.
Downloads
References
ARAÚJO, Iones dos Santos Canabarro; CHESIINI, Talita Sganderla; FILHO, João Bernardes da Rocha. Alfabetização Científica: Concepções de Educadores. Contexto & Educação, Unijuí, v.1, n. 94, p.4-26, 2014. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/11811/2/Alfabetizacao_Cientifica_Concepcoes_de_Educadores.pdf. Acesso em: 21 jul. 2025.
AVELAR, Alessandra Cândida. A motivação do aluno no contexto escolar. Anuário Acadêmico-científico da UniAraguaia, p. 71-90, 2014. Disponível em: https://sipe.uniaraguaia.edu.br/index.php/anuario/article/view/271. Acesso em: 19 jul. 2025.
AZEVEDO, Maria Cristina Stella. Ensino por Investigação: problematizando as atividades em sala de aula. Ensino de Ciências: Unindo a Pesquisa e a Prática. São Paulo: THOMSON, 2006.
BORGES, Antônio Tarciso. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, dez. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6607. Acesso em: 10 jun. 2025.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuições para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. Disponível em: https://www.kufunda.net/publicdocs/a%20formacao%20do%20espirito%20cientifico.pdf. Acesso em: 10 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CAMARGO, Andrea Norema Bianchi de. A influência da pergunta do aluno na aprendizagem: O questionamento na sala de aula de química e o educar pela pesquisa. 2013. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/6146. Acesso em: 21 jul. 2025.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Os estágios nos cursos de licenciatura. São Paulo: Editora Cengage Learning, 2012.
CASCAIS, Maria; GHEDIN, Evandro; TERÁN, Augusto Terán. O significado da questão do conhecimento para a alfabetização científica. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas, 2011. Disponível em: https://repositorioinstitucional.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/19. Acesso em: 25 abr. 2025.
COSTA-BEBER, Laís Basso; MALDANER, Otávio Aloísio, Cotidiano e Contextualização na Educação Química: discursos diferentes, significados próximos. Atas ENPEC-Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas-SP, 2011. Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1376-1.pdf. Acesso em: 15 jul. 2025.
CHALMERS, Alan Francis. O que é ciência, afinal? São Paulo. Brasiliense, 2000.
CHIN, Christiane; OSBORNE, Jonathan. Students' questions: a potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, v. 44, n. 1, p. 1-39, 2008. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03057260701828101. Acesso em: 21 jul. 2025.
CRUZ, Giseli Barreto da. Didática e docência no ensino superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/9J9NMWBdXffJfkhsRqfycLJ/?lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2025.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 8. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
DEWEY, John. Experiência e educação. 3. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1979.
FLANDERS, Ned. A. Analysing Teaching Behavior Reading. Mass: Addison-Wesley, 1970.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GALLE, Lorita Aparecida Veloso; PAULETTI, Fabiana; RAMOS, Maurivan Güntzel. Pesquisa em sala de aula: os interesses dos estudantes manifestados por meio de perguntas sobre a queima da vela. Acta Scientiae, v. 18, n. 2, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/2040. Acesso em: 4 mar. 2025.
GALIAZZI, Maria do Carmo; GARCIA, Fabianne Ávila; LINDEMANN, Renata Hernandez. Construindo caleidoscópios: organizando unidades de aprendizagem. MORAES, Roque.; MANCUSO, Ronaldo. Educação em Ciências–produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Unijuí, 2004. p. 65-84.
GALIAZZI, Maria do Carmo. O professor na sala de aula com pesquisa. In: MORAES, Roque.; LIMA, Valderez Marina do Rosário (org.) Pesquisa em sala de aula: tendência para a educação em novos tempos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.
GIL-PÉREZ, Daniel; TORREGROZA, Joaquín Martinez.; RAMIREZ, Lorenzo; DUMAS CARRÉ, Andree; GOFARD, Monique; CARVALHO, Anna M. Pessoa. Questionando a didáctica de resolução de problemas: elaboração de um modelo alternativo. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 9, n. 1, p. 7-19, 1992. Disponível em: https://rua.ua.es/server/api/core/bitstreams/70d667f7-aa6d-413c-ad8d-694b852dbfc8/content. Acesso em: 28 mai. 2025.
GRILLO, Marlene Correro; FREITAS, Ana Lucia Souza de; GESSINGER, Rosana Maria; LIMA, Valderez Marina do Rosário. A gestão da aula universitária na PUCRS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. Disponível em: https://pedrofigueira.pro.br/wp-content/uploads/2018/05/agestaodaaula.pdf. Acesso em: 10 abr. 2025.
LAPA JUNIOR, Luiz Gonzaga; ROCHA, Kênia José; LEÃO, Lucineide Melo de Paulo; SILVA, Karinne Soares Alves da. O (des)interesse dos estudantes brasileiros pelo estudo no contexto educacional atual. International Seven Journal of Multidisciplinary, São José dos Pinhais, v. 2, n. 5, p. 1098–1108, set./out. 2023. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/375590442_O_desinteresse_dos_estudantes_brasileiros_pelo_estudo_no_contexto_educacional_atual. Acesso em: 21 jul. 2025.
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 45-61, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/N36pNx6vryxdGmDLf76mNDH. Acesso em: 30 jan. 2025.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação e Educação. São Paulo: Cortez, 1994.
MACHADO, Vitor Fabrício; SASSERON, Luciana Helena. As perguntas em aulas investigativas de ciências: a construção teórica de categorias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 2, p. 29-44, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5716/571666026002.pdf. Acesso em: 2 fev. 2025.
MORAES, Roque. Participando de jogos de aprendizagem: a sala de aula com pesquisa. In: Anais do VII Seminário “Escola e Pesquisa um encontro possível”. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, outubro de 2007.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva: Processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v.12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?. Acesso em: 19 mar. 2025.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo; RAMOS, Maurivan Güntzel. Pesquisa em sala de aula: fundamentos e pressupostos. In: MORAES, Roque; LIMA, Valderez Marina do Rosário. Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. Edipurcs, Porto Alegre, 2012.
NURSE, Paul. The Importance of Biology Education. Journal of Biological Education, v. 50, n.1, p. 7-9, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00219266.2016.1140985. Acesso em: 21 jul. 2025.
PARANÁ. Secretaria de Estado de Educação. Currículo da Rede Estadual Paranaense - CREP – Ciências, EF. Curitiba: SEED, 2019.
PAULETTI, Fabiana; GALLE, Lorita Aparecida Veloso; SILVA, Carla de Melo; RAMOS, Maurivan Güntzel. A importância das perguntas de estudantes na pesquisa em sala de aula: um exemplo no ensino fundamental. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 11, n. 2, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unigranrio.edu.br/recm/article/view/5456. Acesso em: 20 jun. 2025.
PAULETTI, Fabiana. Etapas das práticas investigativas: As proximidades e os distanciamentos de contextos distintos. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS), v. 13, n. 4, out./dez., p. 432-449, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v13.n4. Acesso em: 16 jul. 2025.
PENICK, John E. Ensinando “alfabetização científica”. Educar, Curitiba, n. 14, p. 91-113. 1998. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0104-40601998000100007&script=sci_abstract. Acesso em: 21 jul. 2025.
PIVELLI, Sandra Regina Pardini. Análise do potencial pedagógico de espaços não-formais de ensino para o desenvolvimento da temática da biodiversidade e sua conservação. 2006. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2006. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-22062007-092500/publico/DissertacaoSandraReginaPivelli.pdf. Acesso em: 20 jun. 2025.
RAMOS, Maurivan Güntzel; LIMA, Valderez Marina do Rosário; ROCHA FILHO, João Bernardes da. A Pesquisa como Prática na Sala de Aula de Ciências e Matemática: um olhar sobre dissertações. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 3, p. 53-81, 2009. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6170735. Acesso em: 21 jul. 2025.
RIBEIRO, Wallace Carvalho; LOBATO, Wolney; LIBERATO, Rita de Cássia. Paradigma tradicional e paradigma emergente: algumas implicações na educação. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 27-42, 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1983-21172010000100027&script=sci_abstract. Acesso em: 18 fev. 2025.
ROTHBERG, Daniel; QUINATO, Gabriel Augusto Cação. Alfabetização científica em nível médio e a preparação para o processo de tomada de decisões. Revista Triângulo, São Paulo, v. 4, n.1, p.1-10, 2012. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/186. Acesso em: 30 mar. 2025.
RUBINSTEIN, Edith. A pergunta no processo de ensino-aprendizagem. Revista Psicopedagogia, v. 36, n. 111, p. 317-331, 2019. Disponível em: https://psicopedagogia.emnuvens.com.br/revista/article/view/267. Acesso em: 25 fev. 2025.
SALATINO, Antonio; BUCKERIDGE, Marcos. Mas de que te serve saber botânica?. Estudos avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/z86xt6ksbQbZfnzvFNnYwZH. Acesso em: 21 jul. 2025.
SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, p. 97-114, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/CyDQN97T7XBKkMtNfrXMwbC/. Acesso em: 1 jun. 2025.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 24. ed. São Paulo: Cortez, 1991.
SAVIANI, Dermeval; ALMEIDA, Jane Soares de; SOUZA, Rosa Fátima de; VALDEMARIN, Vera Teresa. O legado educacional do século XIX. Editora Autores associados, 2017.
SOUZA, Francislê Neri de. Perguntas na aprendizagem de Química no ensino superior. 2006. 530 f. Tese (Doutorado em Didática) – Universidade de Aveiro, Departamento de Didática e Tecnologia Educativa, Aveiro, 2006. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/d310531682334a0cef94a41486910cd8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2026366&diss=y. Acesso em: 11 mar. 2025.
TEIXEIRA, Leonardo Henrique Oliveira. A abordagem tradicional de ensino e suas repercussões sob a percepção de um aluno. Revista Educação em Foco. v. 10, p. 93-103, 2018. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2018/08/009_A_ABORDAGEM_TRADICIONAL_DE_ENSINO_E_SUAS_REPERCUSS%C3%95ES.pdf. Acesso em: 21 jun. 2025.
TRIVELATO, Sílvia Luzia Frateschi; FERNANDES, José Artur Barroso. O papel da observação na produção de sentido em aulas expositivas de ciências. Conhecimentos escolares e caminhos metodológicos. São Paulo: Xamã Editora, p. 185-200, 2012.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: plano de ensino: aprendizagem e projeto educativo. 4. ed. São Paulo: Libertad, 1995.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Pensamento e Linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
YIN, Robert Kuo-zuir. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
ZANI, Adriana Valongo; NOGUEIRA, Maria Suely. Incidentes críticos do processo ensino-aprendizagem do curso de graduação em enfermagem, segundo a percepção de alunos e docentes. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 14, n. 5, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/VX4YYNV8NwxLYpkpw8MTWfG/?lang=pt. Acesso em: 21 jul. 2025.
ZOMPERO, Andréia de Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. As atividades de investigação no Ensino de Ciências na perspectiva da teoria da Aprendizagem Significativa. REIEC, v.5, p. 12-19, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2733/273319421002.pdf. Acesso em: 21 jul. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.
