The relationship between the concept of humanity and teaching
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v19i3.36208Keywords:
Humanity, Education, Society, CurriculumAbstract
The purpose of this text is to analyze, based on a historical-hermeneutic analysis, the relationship between the construction of the concept of humanity and pedagogy, and how this relationship contributes to the construction of society. To this end, it revisits the concept of man established in Paideia and Bildung based on an analysis of classical authors who were involved in the construction of these pedagogical models, such as Plato, Aristotle, and Goethe, as well as analyzing how the concept of man is constructed in contemporary society marked by neoliberalism based on readings by Friedman and Mudzenguerere. Based on this theoretical foundation, the text goes on to demonstrate the importance of awareness of the relationship between the concept of man and social construction, showing that, without such awareness, pedagogy becomes a mere puppet of the status quo. Therefore, it concludes by pointing out the need to reinforce this perspective both in the training curricula of new educators and in the process of continuing education.
Downloads
References
FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). [São Paulo]: Martins Fontes, 2022
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FRIEDMAN, M. Capitalismo e liberdade. Tradução Ligia Filgueiras. - 1. ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2023. Disponível em: https://www.intrinseca.com.br/upload/livros/CapitalismoELiberdade.pdf. Acesso em: 08 dez. 2025.
GOETHE, J. W. Os anos de aprendizagem de Wilhelm Meister. São Paulo: Edição 34, 2006.
GOETHE, J. W. Fausto: uma tragédia. São Paulo: Editora 34, 2014.
GOETHE, J. W. Memórias. Rio de Janeiro: José Olympio, 1948.
HADOT, P. No te olvides de vivir: Goethe y la tradición de los ejercicios espirituales. Madrid, España: Ediciones Siruela, 2010.
HAN, B-C. A Expulsão do Outro. Lisboa: Relógio D'Agua, 2018. p. 49.
HELLER, A. & FEHER, F. A condição política pós-moderna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.
KANT, I. Sobre a Pedagogia. 3. ed. Piracicaba: Unimep, 2002.
KANT, I. “Resposta à pergunta: Que é o Esclarecimento?”. In: KANT, I. Textos Seletos. Vozes, 1985.
LUKÁCS, G. Posfácio. In, GOETHE, Johann W. Os anos de aprendizagem de Wilhelm Meister. São Paulo: Edição 34, 2006.
MARANGON, L. M. Goethe e a formação humana. Editora CRV, Curitiba, 2023.
MEMORIAL do Rio Grande do Sul e Instituto Goethe. Tempestade e Ímpeto: História Síntese da Cultura Alemã. Caderno de História, n. 16: 2006.
MOREIRA, C. R. Pensando a psicopolítica neoliberal: pontos iniciais de uma crítica sobre a sociedade contemporânea. V Seminário Internacional de Políticas Públicas, Intersetorialidade e Família: atravessamentos do neoliberalismo nas políticas públicas no contexto pandêmico. 2021. Disponível em: https://editora.pucrs.br/anais/sipinf/assets/edicoes/2021/artigo/02.pdf. Acesso em: 08 dez. 2025.
MUDZENGUERERE, D. S. C. O que é o Homem Neoliberal? Uma crítica a partir do contexto moçambicano. Sofia, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 280-298, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47456/sofia.v10i1.31111. Acesso em: 08 dez. 2025.
PAVIANI, J. Platão & a Educação. São Paulo: Autêntica Editora, 2008.
RIBEIRO, E. V. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. 2022. Disponível em: https://faculdadejesuita.edu.br/psicopolitica-o-neoliberalismo-e-as-novas-tecnicas-de-poder/. Acesso em: 08 dez. 2025.
SILVA, E. C. Os Afetos e o Neoliberalismo enquanto Dispositivo Fascista. Polymatheia, [S. l.], v. 18, n. 1, e25010, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.52521/poly.v18i1.14241. Acesso em: 08 dez. 2025.
SIMMEL, G. Goethe. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2005.
STRECK, L. L.; MORAIS, J. L. B. Ciência Política e Teoria Geral do Estado. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2000.
VAHL, M. J. O conceito de escravidão na Política de Aristóteles: um problema metafísico ou político? Controvérsia, São Leopoldo, v. 12, n. 3, p. 178-187, set.-dez. 2016. Retirado de https://revistas.unisinos.br/index.php/controversia/article/view/12306. Acesso em: 06 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.
