The compass of a good place: wicht is this place?

Autores

  • Ludmilla Kujat Witzel
  • Ximena Antonia Díaz Merino
Agências de fomento

Palavras-chave:

Postcolonial subject, rap, in-between place.

Resumo

The following article aims to promote an analysis of some manifestations of the postcolonial subject voice, based on extracts from songs that make up the record “Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa (2015), from Brazilian rapper Emicida, grounded mostly in the freshness and present-day sense of his lyrics, which debates contemporary issues for the post-colonial subject. For this, Emicida’s discourse is affiliate with theory prospects from Homi Babha (1998-2005), Silviano Santiago (1978), Thomaz Bonnici (1998) and Zilá Bernd (1998). Most of all, the intention is to highlight the rapper discourse and others discourses that emerge from it, discourses understood as representations of the postcolonial subject, materialized in rap form (rhythm and poetry).

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BONNICI, T. Introdução ao estudo das literaturas pós-coloniais. Mimesis, Bauru, v. 19, n. 1, p. 07-23, 1998.

BERND, Zilá. Em busca do terceiro espaço. In. ___. Org. Escrituras Híbridas: estudos em literatura comparada interamericana. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 1998, pp. 259-269.

BHABHA, Homi K. Interrogando a Identidade: Frantz Fanon e a prerrogativa pós-colonial. In: O Local da Cultura. Belo Horizonte: EDUFMG, 2005, pp. 70-104.

______, Homi K. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana L. L. Reis, Gláucia R. Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

EMICIDA. Mãe. In: Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-mae-lyrics Acesso em: 15 Jun. 2016.

EMICIDA. Amoras. In: ___. Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-amoras-lyrics Acesso em: 15 Jun. 2016.

EMICIDA. Mufete. In: ___. Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-mufete-lyricsAcesso em: 15 Jun. 2016.

EMICIDA. Boa esperança. In: ___. Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-boa-esperanca-lyrics Acesso em: 15 Jun. 2016.

EMICIDA. Mandume. In: ___. Sobre crianças, quadris, pesadelos e lições de casa. Cabo Verde/ Angola/ São Paulo: Laboratório Fantasma/ Sony Music, 2015. Disponível em: http://genius.com/Emicida-mandume-lyricsAcesso em: 15 Jun. 2016.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Rio de Janeiro: Fator, 1983.

FER, Briony. Surrealismo, Mito e Psicanálise. In: FER, Briony; BATCHELOR, David; WOOD, Paul (Org.). Realismo, Racionalismo, Surrealismo: A arte no entre-guerras. Trad. Cristina Fino. São Paulo: Cosac &Naify, 1998. p. 170-249.

LEAL, Sergio José de Machado. Acorda Hip-Hop: Despertando um movimento em transformação. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2007.

RACIONAIS MC’S. Negro drama. In: ___. Nada como um dia após o outro dia. São Paulo: Cosa Nostra, 2002. Disponível em: http://genius.com/Racionais -mcs-negro-drama-lyrics em: 15 Jun. 2016.

SANTIAGO, Silviano. O entre-lugar do discurso latino-americano. In. ___. Uma literatura nos trópicos. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1978, pp. 11-28.

ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuse. Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: http://escolanomade.org/wp-content/downloads/deleuze-voca bulario-francois-zourabichvili.pdf Acesso em: 23 jun. 2016.

Downloads

Publicado

11-11-2016

Como Citar

WITZEL, L. K.; DÍAZ MERINO, X. A. The compass of a good place: wicht is this place?. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 3, p. e15018, 2016. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/15018. Acesso em: 28 mar. 2024.

Edição

Seção

LITERÁRIA