Leisure at school: the extra-class proposals of physical/sports interests as leisure options for students from the 5th to the 8th grades – elementary school – at Colégio Rui Barbosa, in Marechal Cândido Rondon, PR
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i10.p165Keywords:
Leisure, School, Physical EducationAbstract
The study aimed to analyze extracurricular physical and sports activities offered by Colégio Rui Barbosa in Marechal Cândido Rondon-PR and their characterization as leisure options for elementary school students. The research was conducted with 50 students aged 11 to 15 through a structured questionnaire. The results indicated that most students participate in activities voluntarily and consider them a form of leisure, highlighting health promotion as the main reason. The most practiced modalities were futsal, handball, and soccer. It was found that students value the spaces and materials used but point out the need for improvements. It is concluded that extracurricular activities contribute to students’ quality of life and should be encouraged by educational institutions, promoting leisure and students' holistic development.
Downloads
References
ALMEIDA, P. A. C. O lazer no espaço escolar. In: XI ENAREL. Foz do Iguaçu: Assoeste, 1999.
CAMARGO, L. O. L. Educação para o lazer. São Paulo: Moderna, 1998.
MARCELLINO, N. C. Pedagogia da animação. Campinas: Papirus, 1990a.
MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 2. ed. Campinas: Papirus, 1990b.
OLIVIER, G. G. F. Lúdico e escola entre a obrigação e o prazer. In: Lúdico, Educação e Educação Física. Ijuí: Unijuí, 1999.
SANTIN, S. Educação física da alegria: do lúdico à opressão do rendimento. Porto Alegre, 1994.
VELASCO, C. G. Brincar, o despertar psicomotor. Rio de Janeiro: Sprint, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2003 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.