PERFORMANCE OF FUNDAMENTAL MOTOR SKILLS OF CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Authors

  • Leandro Martinez Vargas Faculdades Integradas de Itararé (FAFIT), Itararé
  • Gustavo Luis Gutierrez Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas
  • José Irineu Gorla Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2014.v12.n1.p55
Supporting Agencies
Não se aplica.

Keywords:

Desempenho motor, Crianças, Deficiência intelectual.

Abstract

This study aims to analyze the performance of fundamental motor skills (locomotor and object control) of children aged 7 to 12 years with intellectual disabilities. 47 students, of both genders, participated in the survey. The children were assessed using the Test of Gross Motor Development - Second Edition (TGMD-2), proposed by Ulrich (2000). Statistical analysis was performed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), version 20. The results showed that: the children evaluated had delayed motor in relation to the reference population; the difference between chronological age and the estimated motor age for each subtest was significant and; boys showed significantly better performance than the girls on the locomotors and control objects subtests of TGMD-2. We recommend the implementation of an interventional program, aiming to provide a better improvement of the fundamental motor skills of the children and the consequent reduction of motor delay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMERICAN ASSOCIATON OF INTELLECTUAL AND DEVELOPMENTAL DISABILITIES. Intellectual Disability: Definition. Disponível em: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition/faqs-on-intellectual-disability#.U7_4BfldVps. Acesso em: 08 de Jul. 2014.

ANDRADE, V. M.; LIMA, D. A.; MARQUES, I. Comparação do desempenho de habilidades locomotoras e manipulativas em crianças de 7 e 8 anos de idade, de acordo com o gênero. In: ANAIS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE COMPORTAMENTO MOTOR. 3. 2006.

BRAGA, R. K. et al. A influência de um programa de intervenção motora no desempenho das habilidades locomotoras de crianças com idade entre 6 e 7 anos. Revista da Educação Física, Maringá, v. 20, n. 2, p. 171-181, 2009.

BRAUNER, L. M.; VALENTINI, N. C. Análise do desempenho motor de crianças participantes de um programa de atividades físicas. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 20, n. 2, p. 205-216, 2009.

CARVALHAL, M.; VASCONCELOS-RAPOSO, J. Diferenças entre gêneros nas habilidades: correr, saltar, lançar e pontapear. Motricidade, Ribeira de Pena, v. 3, n. 3, p. 44-56, 2007.

CATENASSI, F. Z. et al. Relationship between body mass index and gross motor skill in four to six year-old children. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 227-230, 2007.

GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C.; GOODWAY, J. D. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7. ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.

GOODWAY, D. J.; CROWE, H.; WARD, P. Effects of motor skill instruction on fundamental motor skill development. Adapted Physical Activity Quarterly, Champaign, v. 20, n. 3, 2003.

GOODWAY, J. D.; WALL, S.; GETCHELL, N. Promoting an ‘active start’ for young children: Developing competent and confident early movers. Strategies, Reston, v. 23, p. 30-32, 2009.

GORLA, J. I.; ARAÚJO, P. F.; RODRIGUES, J. L. Avaliação motora em Educação Física Adaptada: Teste KTK. 2. ed. São Paulo: Phorte, 2009.

GUARAGNA, M. M.; PICK, R. K.; VALENTINI, N. C. Percepção de pais e professores da influência de um programa motor inclusivo no comportamento social de crianças portadoras e não-portadoras de necessidades especiais. Movimento, Porto Alegre, v. 11, p. 89-117, 2005.

KERKEZ, F. I.; ROBINSON, L. The Efficacy of Motor Skill Interventions among Turkish Preschoolers: A Review of the Turkish Literature and Recommendations. Middle-East Journal of Scientific Research, Deira, v. 16, n. 6, p. 769-774, 2013.

KREBS, R. J. (Org.). A teoria dos sistemas ecológicos: um paradigma para a educação infantil. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 1997.

MACDONALD, M.; LORD, C.; ULRICH, D. A. The relationship of motor skills and social communicative skills in school-aged children with autism spectrum disorder. Adapted Physical Activity Quarterly, Champaign, v. 30, n. 3, 2013.

MANCINI, M. C. et al. Comparação do desempenho funcional de crianças portadoras de síndrome de Down e crianças com desenvolvimento normal aos 2 e 5 anos de idade. Arquivos de Neuropsiquiatria, São Paulo, v. 61, n. 2-B, p. 409-15, 2012.

MENEGHETTI, C. H. Z. et al. Avaliação do equilíbrio estático de crianças e adolescentes com síndrome de Down. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 13, n. 3, p. 230-235, 2009.

MONTEIRO, T. R.; PICK, R. K.; VALENTINI, N. C. Responsabilidade social e pessoal de crianças participantes de um programa de intervenção motora inclusiva. Temas sobre desenvolvimento, São Paulo v. 16, n. 94, p. 202-214, 2008.

NUNES, R. L.; GODOY, J. R. P.; BARROS, J. F. Efeitos de um programa de exercícios resistidos em indivíduos adultos portadores de deficiência mental. Educacion fisica y deportes, revista digital. Buenos Aires, ano 9, n. 64. p. 1-25, 2003.

OLIVEIRA, D. S.; OLIVEIRA, I. S.; CATTUZO, M. T. A influência do gênero e idade no desempenho das habilidades locomotoras de crianças de primeira infância. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v., 27, n. 4, p. 647-5, 2013.

RIKER, A. P. S. et al. Comparative study of the motors tests KTK, TGMD2 and BPM - for application in children with mental deficiency. Fiep Bulletin, Foz do Iguaçu, v. 79, Special Edition, p. 85-89, 2009.

SALES NOBRE, S. et al. Intervenção motora como fator determinante no desenvolvimento motor: estudo comparativo e quase experimental. Acta Brasileira do Movimento Humano-Revista de Educação Física, Ji-Paraná, v. 2, n. 2, p. 76-85, 2012.

SCARPATO, M. Educação Física: como planejar as aulas na Educação Básica. São Paulo: Avercamp, 2007.

SIMONS, J. D. et al. Validity and reliability of the TGMD-2 in 7-10-year-old Flemish children with intellectual disability. Adapted Physical Activity Quarterly, Champaign, v. 25, n. 1, 2008.

SOUZA, L. P. de. EASY TGMD-2, v.1 – Software livre, 2008. Curitiba/PR, 2008.

TRIOLA, M. F. Introdução a estatística. 9. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

ULRICH, D. Test of Gross Motor Development-2. Austin: Pro-Ed, 2000.

VALENTIN, N. C. Validity e Reliability of the TGMD-2 for Brazilian Children. Journal of Motor Behavior, Londres, v. 4, n. 4, p. 275-180, 2012.

VALENTINI N. C. A influência de uma intervenção motora no desempenho motor e na percepção de competência de crianças com atrasos motores. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 61-75, 2002.

VALENTINI N. C.; RUDISILL, M. E. Effectiveness of an inclusive mastery climate intervention on the motor skill development of children. Adapted Physical Activity Quarterly, Champaign, v. 21, n. 4, p. 330-47, 2004.

WILLIAMS, H. G. et al. A field-based testing protocol for assessing gross motor skills in preschool children: The children’s activity and movement in preschool study motor skills protocol. Measurement in Physical Education and Exercise Science, Londres, v. 13, n. 3, p. 151-165, 2009.

Published

28-07-2015

How to Cite

VARGAS, L. M.; GUTIERREZ, G. L.; GORLA, J. I. PERFORMANCE OF FUNDAMENTAL MOTOR SKILLS OF CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 12, n. 1, p. 55–65, 2015. DOI: 10.36453/2318-5104.2014.v12.n1.p55. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/10831. Acesso em: 24 aug. 2024.