The body in school physical education

Authors

  • Jorge Both Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v4.i7.p57

Keywords:

História, História da Educação Física, Educação Física Escolar, Ensino, Corpo.

Abstract

The present article approaches the subject of the human body during physical education classes. It initiates from a historical revision of the physical education, and its present situation where the school sport performance is taking over the school physical education. Marcel Mauss’ concepts enter in the discussion referring to the work form; firstly, these forms analyze the student past knowledge and later apply them by a methodology in the class based on the experiences of the subject. The search of student performance, especially in the physical education classes, is very different from what we have nowadays.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANZAI, K. O corpo enquanto objeto de consumo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 21, n. 2/3, p. 71-76, 2000.

BETTI, M. Educação física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.

BRUHNS, H. T. (Org.). Conversando sobre o corpo. 5. ed. Campinas: Papirus, 1994.

CODO, W.; SENNE, W. A. O que é corpo(latria). 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

DAOLIO, J. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 1994.

DAOLIO, J. Educação Física brasileira: autores e atores da década de 80. Campinas, 1997. 97 p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas.

DAOLIO, J. Educação física escolar: uma abordagem cultural. In: PICOLLO, V. L. N. (Org.). Educação física escolar: ser… ou não ter? 3. ed. Campinas: Unicamp, 1995. p. 49-57.

GIRARDI, M. J. Brincar e viver o corpo. In: PICOLLO, V. L. N. (Org.). Educação física escolar: ser… ou não ter? 3. ed. Campinas: Unicamp, 1995. p. 73-86.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1994.

KOFES, S. E sobre o corpo, não é o próprio corpo que fala? Ou, o discurso desse corpo sobre o qual se fala. In: BRUHNS, H. T. (Org.). Conversando sobre o corpo. 5. ed. Campinas: Papirus, 1987. p. 45-60.

MEDINA, J. P. S. O brasileiro e seu corpo. Campinas: Papirus, 1987.

MOREIRA, W. W. Educação física escolar: uma abordagem fenomenológica. 3. ed. Campinas: Unicamp, 1995.

OLIVEIRA, V. M. O que é educação física. São Paulo: Brasiliense, 1983.

PICOLLO, V. L. N. Apresentação. In: PICOLLO, V. L. N. (Org.). Educação Física Escolar: ser… ou não ter? 3. ed. Campinas: Unicamp, 1995. p. 11-14.

RODRIGUES, R. Sociedade, corpo e interdição: contribuições do estudo de Marcel Mauss sobre as técnicas do corpo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 21, n. 2/3, p. 65-70, 2000.

Published

08-06-2002

How to Cite

BOTH, J. The body in school physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 4, n. 7, p. 57–66, 2002. DOI: 10.36453/cefe.2001.v4.i7.p57. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1329. Acesso em: 28 apr. 2025.