Study on aggressiveness in elementary school in the municipality of Marechal Cândido Rondon – PR
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i9.p33Keywords:
Aggressiveness, Child behavior, Physical EducationAbstract
The study analyzed the occurrence and characteristics of aggressiveness among elementary school students in Marechal Cândido Rondon-PR, focusing on Physical Education classes. The descriptive research involved 7 Physical Education teachers and 10 school principals, using questionnaires with open and closed questions. Data indicated a high frequency of aggressiveness, predominantly among boys, manifested physically and verbally. Teachers highlighted family factors and cultural influences as main causes. It was concluded that aggressiveness is recurrent, influenced by family environment, and tends to persist over time. Dialogue and collaboration between school and family are essential to mitigate the issue.
Downloads
References
BEE, H. A criança em desenvolvimento. São Paulo: Harbra, 1986.
COLOMBIER, C.; MANGEL, G.; PERDIAULT, M. A violência na escola. São Paulo: Summus, 1989.
DIAS, K. P. Educação física X violência – Uma abordagem com meninos de rua. Rio de Janeiro: Sprint, 1996.
MIELNIK, I. O comportamento infantil: técnicas e métodos para entender crianças. São Paulo: Ibrasa, 1977.
MUSSEN, P. H.; CONGER, J. J.; KAGAN, J.; HUSTON, A. C. Desenvolvimento e personalidade da criança. 3. ed. São Paulo: Harbra, 1995.
THOMAS, A. Esporte: introdução à psicologia. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1983.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2003 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.