Language, body and school: the insertion of the teaching methodology through bodily experiences

Authors

  • Sandra Salete Neuberger Dörner Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Jorge Both Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Iolanda Emíla de Aguiar Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i9.p103

Keywords:

Body Language, Physical Education, Child Development

Abstract

The article discusses the importance of body language as an educational tool in schools, highlighting its relevance in children's holistic development. Based on a bibliographic review, it explores non-verbal communication and psychomotricity, emphasizing how the body becomes an expressive medium for learning and creativity. The authors stress the educator's role in creating opportunities for students to experience body language as a form of expression and learning. It concludes that body language should be valued in the school environment, providing more dynamic, inclusive, and meaningful education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1987.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1994.

HASSENSTEIN, B. O especificamente humano segundo os resultados da etologia. In: GADAMER; VOGLER (Org.). Nova Antropologia, v. 2, 1977.

LE BOULCH, J. O desenvolvimento psicomotor: do nascimento até 6 meses. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação física infantil: construindo o movimento na escola. Guarulhos: Phorte, 1999.

VAYER, P. Educação psicomotora e retardo mental. São Paulo: Manole, 1985.

VELASCO, C. G. Brincar: o despertar psicomotor. Rio de Janeiro: Sprint, 1996.

WEILL, P. Relações humanas na família e no trabalho. Petrópolis: Vozes, 1995.

Published

13-02-2003

How to Cite

DÖRNER, S. S. N.; BOTH, J.; AGUIAR, I. E. de. Language, body and school: the insertion of the teaching methodology through bodily experiences. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 5, n. 9, p. 103–107, 2003. DOI: 10.36453/cefe.2003.v5.i9.p103. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1353. Acesso em: 28 apr. 2025.