Language, body and school: the insertion of the teaching methodology through bodily experiences
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i9.p103Keywords:
Body Language, Physical Education, Child DevelopmentAbstract
The article discusses the importance of body language as an educational tool in schools, highlighting its relevance in children's holistic development. Based on a bibliographic review, it explores non-verbal communication and psychomotricity, emphasizing how the body becomes an expressive medium for learning and creativity. The authors stress the educator's role in creating opportunities for students to experience body language as a form of expression and learning. It concludes that body language should be valued in the school environment, providing more dynamic, inclusive, and meaningful education.
Downloads
References
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1987.
GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1994.
HASSENSTEIN, B. O especificamente humano segundo os resultados da etologia. In: GADAMER; VOGLER (Org.). Nova Antropologia, v. 2, 1977.
LE BOULCH, J. O desenvolvimento psicomotor: do nascimento até 6 meses. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.
MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação física infantil: construindo o movimento na escola. Guarulhos: Phorte, 1999.
VAYER, P. Educação psicomotora e retardo mental. São Paulo: Manole, 1985.
VELASCO, C. G. Brincar: o despertar psicomotor. Rio de Janeiro: Sprint, 1996.
WEILL, P. Relações humanas na família e no trabalho. Petrópolis: Vozes, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2003 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.