The experience report of the emergence of a game: from idleness to creativity
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i10.p143Keywords:
Adapted Game, Leisure, Physical EducationAbstract
The study reports the creation and adaptation of a game from the idleness of available sports materials during a leisure event in Porto Mendes, Marechal Cândido Rondon-PR. Based on the structure of frescobol and influenced by tennis, the game was developed using available materials such as wooden rackets and a tennis ball. Rules were progressively adjusted to optimize the game dynamics. The descriptive research involved a questionnaire applied to 28 participants, analyzing perceptions about the activity. The results indicated significant acceptance, highlighting social interaction and fun as the main positive aspects. It is concluded that the adapted game represents a low-cost alternative for recreational activities and can be incorporated into sports initiation in school Physical Education.
Downloads
References
BRACHT, V. Educação Física: a busca da autonomia pedagógica. Revista de Educação Física, n. 0, p. 28–33, 1989.
DAOLIO, J. Educação Física escolar: uma abordagem cultural. In: PICCOLO, V. L. N. (Org.). Educação Física escolar: ser... ou não ter? 3. ed. Unicamp: Campinas, 1995.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1987.
FREIRE, J. B. Pedagogia do futebol. Londrina: Midiograf, 1998.
HILDEBRANDT, R.; LANGIG, R. Concepções abertas no ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.
RETONDAR, J. J. M. Algumas reflexões sobre o jogo como prática pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 21, n. 2/3, p. 118–120, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.