The experience report of the emergence of a game: from idleness to creativity

Authors

  • Jorge Both Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Leticia de Matos Malavasi Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i10.p143

Keywords:

Adapted Game, Leisure, Physical Education

Abstract

The study reports the creation and adaptation of a game from the idleness of available sports materials during a leisure event in Porto Mendes, Marechal Cândido Rondon-PR. Based on the structure of frescobol and influenced by tennis, the game was developed using available materials such as wooden rackets and a tennis ball. Rules were progressively adjusted to optimize the game dynamics. The descriptive research involved a questionnaire applied to 28 participants, analyzing perceptions about the activity. The results indicated significant acceptance, highlighting social interaction and fun as the main positive aspects. It is concluded that the adapted game represents a low-cost alternative for recreational activities and can be incorporated into sports initiation in school Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRACHT, V. Educação Física: a busca da autonomia pedagógica. Revista de Educação Física, n. 0, p. 28–33, 1989.

DAOLIO, J. Educação Física escolar: uma abordagem cultural. In: PICCOLO, V. L. N. (Org.). Educação Física escolar: ser... ou não ter? 3. ed. Unicamp: Campinas, 1995.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1987.

FREIRE, J. B. Pedagogia do futebol. Londrina: Midiograf, 1998.

HILDEBRANDT, R.; LANGIG, R. Concepções abertas no ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

RETONDAR, J. J. M. Algumas reflexões sobre o jogo como prática pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 21, n. 2/3, p. 118–120, 2000.

Published

13-10-2003

How to Cite

BOTH, J.; MALAVASI, L. de M. The experience report of the emergence of a game: from idleness to creativity. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 5, n. 10, p. 143–148, 2003. DOI: 10.36453/cefe.2003.v5.i10.p143. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1361. Acesso em: 28 apr. 2025.