Perception between directors, athletes and coaches on the top project of the period 2012 to 2016 in the modality of athletics
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2017.v15.n2.p77Keywords:
Public Policies, Project Talented Olympic Paranaense, AthleticsAbstract
The aim of this work was to analyze the perception of athletes, coaches and directors in relation to the Project TOP (Talento Olímpico Paranaense). The work was methodologically organized according to the Quali-Quanti type research, and was also descriptive. The instrument used for data collection was a semi-structured interview with a non-fixed route; a digital recorder and a notebook were used for taking notes. As sample, there were 16 individuals, being 4 of them coaches of athletics, that have athletes inside the project; 4 directors (2 from the Athletics Federation of Paraná and 2 from the Secretary of Sport and Tourism of Paraná) and 8 athletes from Athletics. The analysis of the results started through the readings of 16 interviews transcribed by the researcher, and throughout these readings a process of categorization of responses was carried out to subserve their analysis. From this, the data were presented in tables for a better understanding of the results. With the research, it was verified that the answers presented by the athletes are simpler, and try to express their side, pointing out only what matters at the moment, which is to guarantee the scholarship for the next stages of the project and receive the amount in money that the Project has undertaken to provide. It is concluded, therefore, that the perception of the athletes is different in relation to that of the directors and coaches, because they are in a different hierarchical position, playing different roles, however, the perception of the directors and coaches are similar, which came to similar responses regarding the TOP in the state.
Downloads
References
BUENO, L. Políticas públicas do esporte no Brasil: razões para o predomínio do alto rendimento. 2008. 314f. Tese (Doutorado em Administração Pública e Governo) - Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.
BUSTO, R. M.; ACHOUR JÚNIOR, A.; DOURADO, A. C.; BRANCHER, J.; ZERNERI, M.; VIEIRA, S. Apoio às diversas ações definidas no projeto talento olímpico paranaense – TOP 2016. Anais... In: 31° Seurs: Seminário de Extensão Universitária da Região Sul, p. 01-05, 2012.
COPEL. História da Copel. Disponível em: <http://www.copel.com/hpcopel/root/nivel2. jsp?endereco=%2Fhpcopel%2Froot%2Fpagcopel2.nsf%2F0%2F6505401715872FAA032573FA0069734F>. Acessado em: 24 de abril de 2017.
GELINSKI, C. R. O. G.; SEIBEL, E. J. Formulação de políticas públicas: questões metodológicas relevantes. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, v. 42, n. 1 e 2, p. 227-40, 2008.
MINISTÉRIO DE ESPORTE. Histórico. Disponível em: <http://www.esporte.gov.br/index.php/institucional/o-ministerio/historico>. Acessado em: 24 de julho de 2016.
MINISTÉRIO DE ESPORTE. Lei de Incentivo ao Esporte. Disponível em: <http://www.esporte.gov.br/index. php/institucional/secretaria-executiva/lei-de-incentivo-ao-esporte>. Acessado dia 25 de julho de 2017.
RAUPP, F. M.; BEUREN, I. M. Metodologia da Pesquisa Aplicável às Ciências Sociais. In: BEUREN, I. M. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2006. p. 76-97.
SILVA, D. A. S. Evolução histórica da legislação esportiva brasileira: do estado novo ao século XXI. Revista Brasileira de Educação Física, Esporte, Lazer e Dança, Atibaia, v. 3, n. 3, p. 69-78, 2008.
SOUZA, D. O. Destinação de recursos do fundesporte para atletas catarinenses no período de 2005 a 2015. 2016. 36f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
PARANÁ. Talento Olímpico Paranaense. Apresentação. Disponível em: <http://www.top2020.uel.br/top2020/ Pages/display/apresentacao>. Acessado em: 19 de maio de 2016.
VOTRE, S. J. Pesquisa em educação física. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.