Transformation of a football player by the media

Authors

  • Taís Steffenello Ghisleni Centro Universitário Franciscano (Unifra), Santa Maria
  • Juliana Rodrigues Rosa Sem Vinculo Institucional

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i13.p19

Keywords:

Myth, Media, Sports Marketing, Strategy

Abstract

With the advancement of technology and the speed with which the media transmit information, be in the media over a long period is undoubtedly a major step towards becoming a myth. Within the sport that exposure is even more profitable, an athlete who is in focus can be returned to their sell a great club. For the football club is very useful in its Tuesday cast an athlete of great level, this may render it more profitable and more appearances in the media, everything depends on how the marketing department of the club. This is marketing that encompasses the recognized today as sports marketing that is on the rise, largely because it is responsible for large sums of money involving the market at present sports, especially soccer. The sports media, especially the middle newspaper are responsible for making the big players so well known and thus brings them the category of myth. In that context that examines the career of the athlete Carlos Eduardo, as was his rise from within the club Grêmio Foot-Ball Porto Alegrense, and especially the treatment given by the media in relation to the player and his career until it raise the category of myth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENA SPORTS. Marketing Esportivo: Definições e Conceitos. Disponível em: http://www.arenasports.com.br/mktesportivo.asp. Acesso em: 07 jul. 2007.

AUGRAS, M. Opinião Pública: teoria e pesquisa. Rio de Janeiro: Vozes, 1970.

BASTA, D. et al. Fundamentos de Marketing. 4. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

CAMARGO, V. R. T. O movimento olímpico e os meios de comunicação de massa: a interdependência e a perpetuação do mito esportivo. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 406-409, 1999.

CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.

DERZI, T. Comunicação e negociação em eventos esportivos. Rio de Janeiro: Sprint, 2005.

DV-WORLD. Disponível em: http://radiod.com/dw/article/0,2144,1608682,00.html. Acesso em: 23 abr. 2008.

EDUARDO, C. Disponível em: http://carloseduardo.mutango.com.br/. Acesso em: 23 maio 2008.

ENCICLOPÉDIA, Biblioteca Salvat de Grandes Temas. Esporte e sociedade. Rio de Janeiro: Salvat Editora do Brasil, 1979.

GALEANO, E. Futebol ao sol e à sombra. 3. ed. Porto Alegre: L&PM, 2004.

GASTALDO, É. Pátria, chuteiras e propaganda: o brasileiro na publicidade da Copa do Mundo. São Leopoldo: Unisinos, 2002.

HELAL, R. Cultura e idolatria: ilusão, consumo e fantasia. In: EVERARDO, R. Cultura e imaginário. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

HOFF, T.; GABRIELLI, L. Redação publicitária. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

JUNG, C. F. Metodologia para pesquisa e desenvolvimento: aplicada a novas tecnologias, produtos e processos. Rio de Janeiro: Axcel Books do Brasil, 2004.

KOTLER, P. Administração de Marketing: a edição do novo milênio. 10. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

KOTLER, P.; REIN, I.; SHIELDS, B. Marketing esportivo: a reinvenção do esporte na busca de torcedores. Porto Alegre: Bookman, 2008.

LANE, R. E.; SEARS, D. O. A opinião pública. Rio de Janeiro: Zahar, 1966.

LUPETTI, M. Gestão estratégica da comunicação mercadológica. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

MELO NETO, F. P. Marketing de patrocínio. Rio de Janeiro: Sprint, 2000.

MORGAN, M. J.; SUMMERS, J. Marketing esportivo. São Paulo: Thomson Learning, 2008.

MORIN, E. Cultura de massas no século XX: neurose. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

MUNIZ, M. L. V. Mídia: conceitos e prática. Rio de Janeiro: Editora Rio, 2004.

NETTO, S. P. Comunicação de massa. São Paulo: Pioneira, 1972.

NÖTH, W.; SANTAELLA, L. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.

ROESCH, S. M. A. Projetos de estágio e de pesquisa em administração. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

RUBIO, K. O atleta e o mito do herói: o imaginário esportivo contemporâneo. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

SAMPAIO, R. Propaganda de A a Z. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

SOUSA, P. D. B.; MATTOS, L. L.; SOUSA, M. A. B. Marketing Esportivo e sua relação com clubes e instituições ligadas ao esporte. Disponível em: http://www.cptl.ufms.br/dcs/dcsonline/artigos/artigo_04.pdf. Acesso em: 07 jun. 2007.

UOL. Disponível em: http://esporte.uol.com.br/futebol/ultimas. Acesso em: 10 jun. 2008.

Published

10-09-2008

How to Cite

GHISLENI, T. S.; ROSA, J. R. Transformation of a football player by the media. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 7, n. 13, p. 19–32, 2008. DOI: 10.36453/cefe.2008.v7.i13.p19. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1650. Acesso em: 28 apr. 2025.