Behavioral disorders in schoolchildren: a brief approach to their causes
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.1999.n1.p91Keywords:
Affectivity, Behavioral disorders, Emotional developmentAbstract
The study analyzes the behavioral disorders presented by schoolchildren, investigating their causes and intervening factors, focusing on family, school, and social contexts. It seeks to understand how affectivity and other aspects influence the development and behavior of students. The research highlights that socioeconomic changes, family disintegration, and unfavorable conditions in schools significantly contribute to the emergence of behavioral disorders. Authors like Piaget and Maslow emphasize the importance of affectivity in the integral development of the individual. Affectivity is related to respect, love, and acceptance, being essential for the formation of healthy bonds and cognitive and emotional development. However, in schools, this aspect is often neglected, resulting in relationship difficulties and behavioral problems such as aggression and lack of motivation. The analysis also addresses positive and negative interventions, highlighting the importance of pedagogical practices that value affection, encouragement, and respect. It is concluded that affectivity plays a central role in the integral development of students. It is recommended that schools promote welcoming and inclusive environments, working together with families to create strategies that favor the emotional and social development of students. These actions are fundamental to minimize the impacts of behavioral disorders and improve the teaching-learning process.
Downloads
References
BLOOM, B. et al. Taxinomia de objetivos educacionais: domínio afetivo. São Paulo: Globo, 1985. v. 2.
FERNANDES, E. O aluno e o professor na escola moderna. Aveiro, Portugal: Ed. Estante, 1990.
FREEMAN, G. O poder e a sabedoria. Lisboa: Dom Quixote, 1977.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. Rio de Janeiro: Scipione, 1985.
GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
LIMA, G. et al. A criança na escola. In: MARCONDES, E. Pediatria básica. 7. ed. São Paulo: Sarvier, 1985.
LUCK, H.; CARNEIRO, D. G. Desenvolvimento afetivo na escola. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1985.
MOSQUERA, J. J. M. Adolescência e provação. Porto Alegre: Sulina, 1974.
PIAGET, J. Para onde vai a educação. Rio de Janeiro: Summus, 1988.
SANTIN, S. Educação física, ética, estética, saúde. Porto Alegre: ESEF-UFRGS, 1995.
SEVERINO, A. J. Pensando a pós-graduação em educação. Piracicaba: UNIMED, 1993.
VALLE, E. Educação emocional. São Paulo: Olho d'Água, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.