Planning and organization of pedagogical sports competition for children and adolescents: an example on basketball

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p259

Keywords:

Teaching, Training, Collective sports games, Fair Play

Abstract

The sport competition for children and adolescents needs pedagogical adjustments that, above the result, contribute to sportive and human formation. The objective was to report an experience about a pedagogical basketball competition. Methodology: systematization of experiences discussed in the light of Siedentop (1987) and Freire (2011). As a results, the competition adopted organization, statute and adaptations of rules that sought to contribute to the generation of inclusion, competence and autonomy of players, in relation to basketball, according to the model/proposal of the cited authors. Finally, the positive evaluation by the participants and the finding that it is close to the assumptions of important authors of Sports Pedagogy credit the systematized competition as a good experience to be shared in order to contribute to the formation of peers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Canan, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR) (2002), especialização em Administração Esportiva pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2003), especialização em Fisiologia do Exercício pela Universidade Gama Filho (UGF) (2004), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2008) e graduação em Direito/Bacharelado pela Universidade Paranaense (UNIPAR) (2015) (OAB/PR 80121). Atualmente é doutorando em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), na área de concentração "Práticas sociais em Educação Física" e linha de pesquisa "Práticas, políticas e produção de conhecimento em Educação Física" do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. É também coordenador científico e de formação da Secretaria Estadual Paranaense do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte.

References

CAMPO, G.; GARCÍA LÓPEZ, L.; CHAPARRO JILETE, R.; FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, A. Aplicación del modelo de Educación Deportiva en segundo de Educación Primaria. Percepciones del alumnado y el profesorado. Cuadernos de Psicología del Deporte, Murcia, v. 14, n. 2, p. 131-44, 2014.

CUEVAS, R.; GARCÍA-LÓPEZ, L.; CONTRERAS, O. Influencia del modelo de Educación Deportiva en las necesidades psicológicas básicas. Cuadernos de Psicología del Deporte, Murcia, v. 15, n. 2, p. 155- 62, 2015.

FREIRE, J. Pedagogia do futebol. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

GINCIENE, G.; MATTHIESEN, S. O modelo do Sport Education no ensino do atletismo na escola. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 729-42, 2017.

GRAÇA, A. Modelos e concepções de ensino do jogo. In: TAVARES, F.; GRAÇA, A., GARGANTA, J.; MESQUITA, I. (Org.). Olhares e contextos da performance nos jogos desportivos. Porto: Universidade do Porto, 2008. p. 25-41.

GRACA, A.; MESQUITA, I. A investigação sobre os modelos de ensino dos jogos desportivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, Porto, v. 7, n. 3, p. 401-21, 2007.

GRAÇA, A.; MESQUITA, I. Modelos e concepções de ensino dos jogos desportivos. In: TAVARES, F. (Ed.). Jogos desportivos coletivos – ensinar a jogar. Porto: Universidade do Porto, 2013. p. 9-54.

JARA HOLLIDAY, O. Para sistematizar experiências. 2.ed. Brasília: MMA, 2006.

KRAVCHYCHYN, C.; COSTA, L. Esportes coletivos: handebol e basquetebol. Maringá: UniCesumar, 2016.

LUQUIN, A.; HASTIE, P.; PÉREZ, D. El modelo de educación deportiva (sport education model). ¿metodología de enseñanza del nuevo milenio? Revista Española de Educación Física y Deportes, Madrid, v. 63, n. 395, p. 63-79, 2011.

MEROÑO, L.; CALDERÓN, A.; HASTIE, P. Efecto de una intervención basada en el modelo de Educación Deportiva sobre variables psicológicas en nadadores federados. Cuadernos de Psicología del Deporte, Murcia, v. 15, n. 2, p. 35-46, 2015.

MESQUITA, I.; GRAÇA, A.; Modelos de ensino dos jogos desportivos. In: TANI, G.; BENTO, J. O.; PETERSEN, R. D. S. (Org.). Pedagogia do desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006. p. 269- 83.

MESQUITA, I.; PEREIRA, C.; ARAÚJO, R.; FARIAS, C.; SANTOS, D.; MARQUES, R. Modelo de educação esportiva: da aprendizagem à aplicação. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 25, n. 1, p. 1-14, 2014.

MONTAGNER, P. (Org.). Intervenções pedagógicas no esporte: práticas e experiências. São Paulo: Phorte, 2011.

PAES, R.; MONTAGNER, P.; FERREIRA, H. Pedagogia do esporte: iniciação e treinamento em basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.

PARLEBAS, P. Juegos, deporte y sociedad: léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.

REVERDITO, R.; SCAGLIA, A.; MONTAGNER, P. (Orgs.). Pedagogia do esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.

SANTANA, W. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e na especialização. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SIEDENTOP, D. Sport education: a retrospective. Journal of Teaching in Physical Education, Birmingham, n. 21, p. 409-418, 2002.

SIEDENTOP, D. The theory and practice of sport education. In: BARRETE, G.; FEINGOLD, R.; REES, R.; PIERÓN, M. (Ed.). Myths, models & methods in sport pedagogy. Champaign: Human Kinetics, 1987. p. 79-87.

SIEDENTOP, D. Thinking differently about secondary physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, London, v. 63, n. 7, p. 69-77, 1992.

SIEDENTOP, D. What is sport education and how does it work? Journal of Physical Education, Recreation & Dance, London, v. 69, n. 4, p. 18-20, 1998.

Published

14-03-2018

How to Cite

CANAN, F. Planning and organization of pedagogical sports competition for children and adolescents: an example on basketball. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 259–268, 2018. DOI: 10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p259. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/17970. Acesso em: 22 jul. 2024.