Teaching and research: a necessary dialectic

Authors

  • Alvori Ahlert Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i2.p103

Keywords:

Teaching, Research, Emancipation

Abstract

The formation of a free and emancipated human being, aiming for a democratic education, increasingly faces complexities due to new cultural, human, and technological maps. Hence the need to educate a citizen with critical capacity, initiative skills, and flexibility to navigate these complexities. For this, it is urgent and profound to integrate teaching and research further. From basic education to higher education, research needs to become an integral part of the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DEMO, P. Pesquisa e construção do conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

DUARTE JÚNIOR, J. F. O que é realidade. 9. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

Published

01-01-2000

How to Cite

AHLERT, A. Teaching and research: a necessary dialectic. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 3, n. 2, p. 103–108, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2001.v3.i2.p103. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1828. Acesso em: 3 jul. 2025.