School physical education and sport: a point of view
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i2.p127Keywords:
Physical Education, Sports, SchoolAbstract
This study brings to light the issue addressed by several authors, questioning the teacher-student relationship and the way sports are practiced in schools. Based on this, the article discusses elements related to sports, such as performance, health, leisure, and education, to then explore the desired role of sports in school physical education. It also examines how the transformations discussed by RAMALHO (2000) have managed to distance themselves from the "sports trend" cited by BRACHT (1989). This work advocates for a distinct approach to sports in schools, separating sports in physical education classes from those practiced at school. This distinction ensures that classes respect students' individuality and focus on education, while sports training fosters the development of students within their limits. The article contrasts this perspective with sports plans and projects that promote the pursuit of high-performance athletes in school physical education.
Downloads
References
BRACHT, V. Educação Física: a busca da autonomia pedagógica. Revista de Educação Física, n. 0, p. 28-33, 1989.
CANAVÓ, A.; GENNARI, C. Plano para o esporte do Brasil. Informe Phorte, v.3, n.9, p.16-7, 2001.
CODO, W.; SENNE, W. A. O que é corp(o)latria. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.
HOBOLD, E. Relação exercício físico e saúde: um estudo de caso. Caderno de Educação Física, v. 1, n. 1, p. 80-90, 1999.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2000.
LIMA, D. F. Treinamento precoce e intenso em crianças e adolescentes. Belo Horizonte: Health, 2000.
MADUREIRA, A. S.; MADUREIRA, J. M. Prescrição do exercício físico e combate ao estresse - 2ª parte. Caderno de Educação Física, v.1, n. 2, p. 67-85, 2000.
OLIVEIRA, V. M. O que é educação física. São Paulo: Brasiliense, 1983.
RAMALHO, P. Renovação nas quadras. Nova Escola, n. 8, p. 17-23, 2000.
SANTIN, S. Educação física: da alegria do lúdico à opressão do rendimento. Porto Alegre: EST/ESEF, 1994.
VIEIRA, L. F.; VIEIRA, J. L. L.; KREBS, R. J. A trajetória de desenvolvimento de um talento esportivo: estudo de caso. Kinesis, n. 21, p.47-55, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.