Dance: an experience at the university
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i2.p145Keywords:
Physical Education, Dance, Teaching-Learning, Methods and TechniquesAbstract
This report describes a research project aimed at deepening knowledge about dance as a subject related to Physical Education, seeking to understand its importance in rhythmic movement education, its foundations, methods, and pedagogical techniques in teaching-learning processes. Simultaneously, it aims to establish a Dance Laboratory to apply the researched pedagogical practice, providing students from Unioeste, Marechal Cândido Rondon Campus, with experiences and knowledge in dance. It is characterized as a research, teaching, and extension work, with an applied research approach, developed based on existing theoretical references on the topic and the application of the most relevant and appropriate knowledge about dance. So far, the proposal has demonstrated the practical application of theoretical-practical knowledge of dance linked to the discipline of Rhythmic Education and the educational principles indicated by the researched theoretical framework. Furthermore, it is observed that it meets the needs and interests of students, as evidenced by their consistent attendance and active participation in classes, consolidating the dance laboratory at the university.
Downloads
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997.
GONZAGA, L. Técnicas de danças de salão. Rio de Janeiro: Sprint, 1994.
HAXLBACH, B. Dança, improvisação e movimento: expressão corporal na Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1988.
JUCA, M. Aeróbica step: bases fisiológicas e metodologia. Rio de Janeiro: Sprint, 1993.
LABAN, R. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.
NANNA, D. Dança-educação: pré-escola à universidade. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.
NANNA, D. Dança-educação: princípios, métodos e técnicas. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.
NODA, L. M. Curso de aperfeiçoamento para professores de educação física atuantes no 2º grau - habilitação magistério. Ministério da Educação e Cultura, Secretaria da Educação, 1984.
NODA, L. M. Caderno Pedagógico de Atividades Rítmicas. 1981.
ROSSETE, E. F. Ritmo e o movimento humano. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 14, n. 1, p. 33-37, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.