Dance: an experience at the university

Authors

  • Ilse Lorena von Borstel Galvão de Queirós Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Solange Demenighi Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i2.p145

Keywords:

Physical Education, Dance, Teaching-Learning, Methods and Techniques

Abstract

This report describes a research project aimed at deepening knowledge about dance as a subject related to Physical Education, seeking to understand its importance in rhythmic movement education, its foundations, methods, and pedagogical techniques in teaching-learning processes. Simultaneously, it aims to establish a Dance Laboratory to apply the researched pedagogical practice, providing students from Unioeste, Marechal Cândido Rondon Campus, with experiences and knowledge in dance. It is characterized as a research, teaching, and extension work, with an applied research approach, developed based on existing theoretical references on the topic and the application of the most relevant and appropriate knowledge about dance. So far, the proposal has demonstrated the practical application of theoretical-practical knowledge of dance linked to the discipline of Rhythmic Education and the educational principles indicated by the researched theoretical framework. Furthermore, it is observed that it meets the needs and interests of students, as evidenced by their consistent attendance and active participation in classes, consolidating the dance laboratory at the university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997.

GONZAGA, L. Técnicas de danças de salão. Rio de Janeiro: Sprint, 1994.

HAXLBACH, B. Dança, improvisação e movimento: expressão corporal na Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1988.

JUCA, M. Aeróbica step: bases fisiológicas e metodologia. Rio de Janeiro: Sprint, 1993.

LABAN, R. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.

NANNA, D. Dança-educação: pré-escola à universidade. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.

NANNA, D. Dança-educação: princípios, métodos e técnicas. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.

NODA, L. M. Curso de aperfeiçoamento para professores de educação física atuantes no 2º grau - habilitação magistério. Ministério da Educação e Cultura, Secretaria da Educação, 1984.

NODA, L. M. Caderno Pedagógico de Atividades Rítmicas. 1981.

ROSSETE, E. F. Ritmo e o movimento humano. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 14, n. 1, p. 33-37, 1992.

Published

01-01-2000

How to Cite

QUEIRÓS, I. L. von B. G. de; DEMENIGHI, S. Dance: an experience at the university. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 3, n. 2, p. 145–151, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2001.v3.i2.p145. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1832. Acesso em: 28 apr. 2025.

Issue

Section

Relato de Experiência