Capoeira adaptation for elderly rheumatics

Authors

  • Jefferson Santos Silva União das Faculdades Metropolitana de Maringá (Unifamma), Maringá
  • Silvana dos Santos Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p47

Keywords:

Elderly, Capoeira, Physical activity

Abstract

This study aimed to systematize the practice of capoeira for the elderly. Twenty elderly women aged between 65 and 82 years of age participated in the study of the Maringaense de Rheumáticos Association (AMAR) in the city of Maringá (Paraná - Brasil). Twelve meetings of sixty minutes twice weekly were counted. The study participants had never practiced capoeira or anything equal to the modality. However, they were all participants in a physical activity program offered for the elderly. A systematization of teaching of capoeira was carried out, starting with the history of the modality and initiation to musicalization. In relation to the movements, we started with a sequence that served the body movements in a progression from the simplest to the most complex. The meetings were photographed and filmed. These resources were subsequently used to support the analysis of the data. A field diary was also written to record the specificities of each encounter, such as the evolution of movements and improvements in motor skills, socialization among participants, cooperation for joint movements of complex movements, memorization of songs, among other skills. Data analysis was performed using the theoretical-methodological assumptions of the Bardin content analysis. The results obtained during the corporal experiences with the practice of capoeira promoted self-knowledge of the body, identifying the possibilities and limitations of the body, promoted significant improvements in the physical conditioning of the elderly, increasing benefits in the socio-affective, cognitive aspects, motor skills and process enlargement sociabilizer of the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGHEBEN, V. L. Z. A Ginástica rítmica na corporeidade dos acadêmicos de educação física: relações entre o pensar, falar e agir com o corpo. 2005. 221f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) - Universidade do Rio Grande do Sul: Porto Alegre, 2005.

BARBANTI, V. J. Dicionário de educação física e do esporte. 2. ed. São Paulo: Manole, 2003.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

BECHARA, M. A. Capoeira: um esporte que educa. Revista Artus, Rio de Janeiro, n. 16, p. 30-1, 1985.

BRANDL, C. E. H. A consciência corporal na perspectiva da educação física. Revista do Conselho Federal de Educação Física, v. 26, n. 3, p. 31, 2002. Disponível em: <http://www.confef.org.br/extra/revistaef/arquivos/2002/N02_MAR%C3%87O/06_CONSCIENCIA_CORPORAL.PDF>. Acessado em: 18 de dezembro de 2016.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde/Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde, Secretaria de Atenção em Saúde. 3. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2010.

BRENNECKE, A.; AMADIO, A. C.; SERRÃO, J. C. Parâmetros dinâmicos de movimentos selecionados da capoeira. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, Porto, v. 5, n. 2, p. 153-9, 2005.

CAVALARI, T. A. Consciência corporal na escola. 2005. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

COELHO, M. G. F.; GOBBI, S.; COSTA, R. L. J.; GOBBI, B. T. L. Exercício físico no envelhecimento saudável e patológico: da teoria a prática. Curituba: CRV: 2013.

DUARTE, R. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa [online], São Paulo, n. 115, p. 139-54, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742002000100005&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acessado em: 13 de julho de 2016.

FRANCHI, B. M. K.; JUNIOR, M. M. R. Atividade física: uma necessidade para a boa saúde na terceira idade. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 18, n. 3, p. 152-6, 2005.

GALDINO, L. A. S.; NOGUEIRA, C. J.; CÉSAR, E. P.; FORTES, M. E. P.; PERROUT, J. R.; DANTAS, E. H. M. Comparação entre níveis de força explosiva de membros inferiores antes e após flexionamento passivo. Fitness and Performance Jornal, Rio de Janeiro. v. 4, n. 1, p. 11, p. 11-5, 2005.

LUSSAC, R. M. P. A polivalência de la multifacetada capoeira. Lectures: Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 14, n. 142, 2010. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd142/a-polivalencia-da-multifacetada-capoeira.htm>. Acessado em: 13 de dezembro de 2016.

LUSSAC, R. M. P. Desenvolvimento psicomotor fundamentado na prática da capoeira e baseado na experiência e vivência de um mestre da capoeiragem graduado em educação física. 2004. 450f. Monografia (Especialização em Psicomotricidade) - Universidade Cândido Mendes, Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: <http://www.avm.edu.br/monopdf/7/RICARDO%20MARTINS%20PORTO%20LUSSAC.pdf>. Acessado em: 22 de maio de 2016.

LUSSAC, R. M. P. Estudo da metodologia do ensino da capoeira. Sprint Magazine, Rio de Janeiro, v. 15, n. 84, p. 36-8, 1996.

LUSSAC, R. M. P. Terceira idade, envelhecimento e capoeira. Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, Passo Fundo, v. 6, n. 1, p. 50-60, 2009.

MEDINA, J. P. S. A educação física cuida do corpo... e mente: bases para a renovação e transformação da educação física. 9. ed. Campinas: Papirus, 1987.

MILLER, J. C. A escuta do corpo: abordagem da sistematização da técnica Klauss Vianna. 2005. 129f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

OKUMA, S. S. O idoso e a atividade física: fundamentos e pesquisa. 5. ed. Campinas: Papirus, 2009.

PORTEIA, V. P.; JESUS, L. H. Capoeira pedagógica: olhares sobre a cultura do movimento na educação. Cuiabá: Unemat, 2011.

REIS, A. L. T. Educação física e capoeira: saúde e qualidade de vida. Brasília: Thesaurus, 2001.

SANTOS, S. L. Capoeira uma expressão antropológica da cultura brasileira. Maringá: Programa de Pós-Graduação em Geografia-UEM, 2002.

VERONESE, F.; MORÉ, C. L. O. O. A capoeira como instrumento e recurso terapêutico para pessoas com sofrimento psíquico. Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 6, n. 8, p. 50-63, 2009. Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2009v6n8p50>. Acessado em: 09 de janeiro de 2018.

Published

23-04-2018

How to Cite

SILVA, J. S.; SANTOS, S. dos. Capoeira adaptation for elderly rheumatics. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 47–56, 2018. DOI: 10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p47. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18583. Acesso em: 22 jul. 2024.