Corporeality and its relationship to physical education: a brief historical review for comprehension

Authors

  • Luís Sérgio Peres Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i15.p53

Keywords:

Corporeality, Adventure Body Practices, History

Abstract

History shows us that the body has always been in evidence and this for men as well as for women. The aim of this article is to retrieve a little of the studies made about the approach of corporeality and its relationship to physical education, using the points of view of some works on this subject. Thus, we will initially talk about the historical approach of the body, then discuss corporeality, trying to define it in this context, and finally end with its relation to physical education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDL NETO, I. Uma breve visão do corpo na história da filosofia ocidental. In: PERES, L. S. et al. Abordagem histórica do corpo e novas perspectivas: o corpo, a corporeidade, a motricidade e a educação motora. Cascavel: Edunioeste, 1998.

FREIRE, J. B. De corpo e alma: o discurso da motricidade. São Paulo: Summus, 1991.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1994.

PERES, L. S. O corpo ideal: uma revisão histórica. In: PERES, L. S. et al. Abordagem histórica do corpo e novas perspectivas: o corpo, a corporeidade, a motricidade e a educação motora. Cascavel: Edunioeste, 1998.

SANTIN, S. A biomecânica entre a vida e a máquina. Ijuí: Unijuí, 1996a.

SANTIN, S. A imigração esquecida. Porto Alegre: EST/EDUCS, 1986.

SANTIN, S. Educação física: da alegria do lúdico à opressão do rendimento. Porto Alegre: Edições EST, 1996b.

SANTIN, S. Educação física: educar e profissionalizar. Porto Alegre: Edições EST, 1999.

SANTIN, S. Educação física: ética, estética e saúde. Porto Alegre: Edições EST, 1995.

SANTIN, S. Educação física: outros caminhos. Porto Alegre: Edições EST, 1990.

SANTIN, S. Educação física: temas pedagógicos. Porto Alegre: Edições EST, 1992a.

SANTIN, S. Educação física: uma abordagem filosófica da corporeidade. Ijuí: Unijuí, 1987.

SANTIN, S. Perspectivas na visão da corporeidade. In: GEBARA, A.; MOREIRA, W. W. (Org.). Educação física e esportes: perspectivas para o século XXI. São Paulo: Papirus, 1992b.

SCHWENGBER, M. S. V. O silêncio e as falas dos corpos-sujeitos nas práticas de educação física de uma escola pública. Ijuí: Unijuí, 1997.

Published

10-10-2009

How to Cite

PERES, L. S. Corporeality and its relationship to physical education: a brief historical review for comprehension. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 8, n. 15, p. 53–61, 2009. DOI: 10.36453/cefe.2009.v8.i15.p53. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1888. Acesso em: 28 apr. 2025.