Corporeality and its relationship to physical education: a brief historical review for comprehension
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i15.p53Keywords:
Corporeality, Adventure Body Practices, HistoryAbstract
History shows us that the body has always been in evidence and this for men as well as for women. The aim of this article is to retrieve a little of the studies made about the approach of corporeality and its relationship to physical education, using the points of view of some works on this subject. Thus, we will initially talk about the historical approach of the body, then discuss corporeality, trying to define it in this context, and finally end with its relation to physical education.
Downloads
References
BRANDL NETO, I. Uma breve visão do corpo na história da filosofia ocidental. In: PERES, L. S. et al. Abordagem histórica do corpo e novas perspectivas: o corpo, a corporeidade, a motricidade e a educação motora. Cascavel: Edunioeste, 1998.
FREIRE, J. B. De corpo e alma: o discurso da motricidade. São Paulo: Summus, 1991.
GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1994.
PERES, L. S. O corpo ideal: uma revisão histórica. In: PERES, L. S. et al. Abordagem histórica do corpo e novas perspectivas: o corpo, a corporeidade, a motricidade e a educação motora. Cascavel: Edunioeste, 1998.
SANTIN, S. A biomecânica entre a vida e a máquina. Ijuí: Unijuí, 1996a.
SANTIN, S. A imigração esquecida. Porto Alegre: EST/EDUCS, 1986.
SANTIN, S. Educação física: da alegria do lúdico à opressão do rendimento. Porto Alegre: Edições EST, 1996b.
SANTIN, S. Educação física: educar e profissionalizar. Porto Alegre: Edições EST, 1999.
SANTIN, S. Educação física: ética, estética e saúde. Porto Alegre: Edições EST, 1995.
SANTIN, S. Educação física: outros caminhos. Porto Alegre: Edições EST, 1990.
SANTIN, S. Educação física: temas pedagógicos. Porto Alegre: Edições EST, 1992a.
SANTIN, S. Educação física: uma abordagem filosófica da corporeidade. Ijuí: Unijuí, 1987.
SANTIN, S. Perspectivas na visão da corporeidade. In: GEBARA, A.; MOREIRA, W. W. (Org.). Educação física e esportes: perspectivas para o século XXI. São Paulo: Papirus, 1992b.
SCHWENGBER, M. S. V. O silêncio e as falas dos corpos-sujeitos nas práticas de educação física de uma escola pública. Ijuí: Unijuí, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.