The production of knowledge in contemporary dance in periodics of brazilian physical education
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n2.p101Keywords:
Dance, Production of knowledge, Physical EducationAbstract
This study investigated the production of knowledge in contemporary dance in Brazilian physical education journals in order to problematize how this body language is treated in this area of knowledge. The study presents a research of a bibliographic character and a quati-qualitative approach, with a cut-off for the scientific dissemination of this subject together with twelve Brazilian physical education journals, classified in WebQualis (2017), between strata A2 and B2. From the investigation, thirteen articles were found, among them seven published in stratum A2, and six stratum B2. From the thematic analysis, three categories were identified: creative-pedagogical foundations; spectacle analysis; and, gender studies; which contributed to the understanding of the production of knowledge in contemporary dance from the cut made.
Downloads
References
ANDREOLI, G. S. Representaçôes de masculinidade na dança contemporânea. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 159-175, mar. 2011.
ASSIS, M. del P. et al. Feminilidades e Masculinidades na cena contemporânea: Análise do espetáculo caminho da seda – Raça Cia. De dança de São Paulo. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 449-461, jun. 2015.
ASSIS, M. Del P.; SARAIVA, M. C. O feminino e o masculino na dança: das origens do balé à contemporaneidade. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 02, p. 303-323, abr/jun de 2013.
ASSUMPÇÃO, A. C. R. O Balé clássico e a dança contemporânea na formação humana: caminhos para a emancipação: Pensar a Prática, Goiás, v. 6, p. 1-19, jun. 2003.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3 ed. Lisboa: Edições 70, 2004.
BEZERRA, L. T. P.; PORPINO, K. O. Entre corpos reais e virtuais: Reflexões da dança contemporânea para pensar o corpo na educação física: Pensar a Prática , Goiás, v. 10, n. 2, p. 275-290, dez. 2007.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003
BRASIL - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação física Brasília: MEC/ SEF, 1997.
CORSATTO, C. A.; HOFFMANN, W. A. M. A produção do conhecimento científico, tecnológico e organizacional no contexto da geração de inovação e sua relação com a ciência da informação. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, v. 16, 2015.
DANTAS, M. De que são feitos os dançarinos de “aquilo…” criação coreográfica e formação de intérpretes em dança contemporânea: Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p.31-57, maio/agosto de 2005.
FERNANDES, C. A dança-teatro alemã: considerações estéticas. In: FERNANDES, C. Pina Bausch e o Wuppertal dança-teatro: Repetição e transformação. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2001 p. 13-39.
FONSECA, E. S.; COSTA, V. L. M. Espetáculo “Velox”: risco-aventura na dança contemporânea de Deborah Colker. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 02, p. 93-109, abril/junho, 2010.
FORTIN, S; LONG, W. Percebendo diferenças no ensino e na aprendizagem de técnicas de dança contemporânea. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 9-29, ago. 2005.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra, São Paulo, 1987.
GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC,1989.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GUZZO, M. S. L.; FEDERICI, C. A. G.; ROBLE, O. J.; TERRA, V. D. S. Dança é política para a cultura corporal. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 1, jan./mar. 2015.
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre revoluções do nosso tempo. Educação e realidade. Porto Alegre, v 22, p. 15- 16, jul./dez. 1997.
KRISCHKE, A. A.; SOUSA, I. S. Dança improvisação, uma relação a ser trilhada com o lúdico. Revista Motrivivência, [S.l.], v. XVI, n. 23, p. 15-17, dez. 2004.
LACINCE, N.; NÓBREGA, T. P. Corpo, dança e criação: conceitos em movimento. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 03, p. 241-258, julho/setembro de 2010.
LOURO, G. L. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. Sociologia geral. São Paulo: Atlas, 1999.
MARQUES, I. A. Ensino da dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.
RIBEIRO, P. C. P. Quasar companhia de dança: Expressão da contemporaniedade em Goiás. Pensar a Prática, Goiás, v. 6, p. 87-106, jun. 2003.
ROBINSON, J. Le langage chorégraphique. Paris: Vigot, 1978.
ROCHA, D. D.; REZER, R. Estética, formação inicial e dança: um olhar para a formação de professores de educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 4., p. 865-876, out./dez. de 2015.
SCARPATO, M. T. Dança Educativa: um fato em escolas de São Paulo. Cadernos Cedes, ano XXI, n. 53, abril/2001
SILVA, A. M.; DAMIANI, I. R. (Org.). Práticas corporais: gênese de um movimento investigativo em Educação Física. Nauemblu Ciência & Arte, Florianópolis: v.1, p.17-23, 2005.
SIQUEIRA, D. da C. O. Corpo, comunicação e cultura: a dança contemporânea. São Paulo: Autores Associados, 2006.
SIQUEIRA, F. C. G. et al. conceito-ação da dança contemporânea. Pensar a Prática, Goiás, v. 19, n. 2, p. 260-271, jul. 2016.
SOUZA, P. H. A. Dança contemporânea: Percepção, contradição e aproximação: Pensar a Prática, Goiás, v. 16, n. 4, p. 956-1270, dez. 2013.
TANI, G. Editoração de periódicos em Educação Física/Ciências do Esporte: dificuldades e desafios. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 4, p. 715-722, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.