On the links between physical education and training for a healthy body
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i13.p81Keywords:
Education, Modernity, Physical Education, BodyAbstract
This paper analyzes social aspects of physical training – in other words, ways of educating the physique in distinct social environments – on the transition from the classic phase of the recent past to the social configurations that now exist. The idea will always focus on teachings and strategies concerning what constitutes the “healthy individual” and on interfaces that the theory presented has established or will establish with Physical Education.
Downloads
References
ADORNO, T. Educação e emancipação. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
BAUMAN, Z. Em busca da política. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BAUMAN, Z. Trabajo, consumismo y nuevos pobres. 2. reed. Barcelona: Gedisa, 2005.
BAUMAN, Z. Legisladores e intérpretes: sobre la modernidad, la posmodernidad y los intelectuales. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 1997.
BECK, U. O que é globalização? Equívocos do globalismo: respostas à globalização. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTIEL, L. D. Identidades sob risco ou risco como identidade? A saúde dos jovens e a vida contemporânea. Interthesis – Revista Internacional Interdisciplinar, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 02-16, 2007.
DOUGLAS, M. Risk as a forensic resource. Daedalus, v. 119, n. 4, p. 01-16, 1990.
FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.
GUIRALDELLI JR, P. O corpo: filosofia e educação. São Paulo: Ática, 2007.
LUPTON, D. Risk and culture. In: LUPTON, D. Risk. London: Routledge, 1999. p. 36-57.
MARTINS, V. Policiais e populares: educadores, educandos e a higiene social. Cadernos do CEDES / Centro de Estudos Educação Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 59, p. 79-90, abr. 2003.
NOVAES, J. V. O intolerável peso da feiúra: sobre as mulheres e seus corpos. Rio de Janeiro: PUC-Rio: Garamond, 2006.
RABINOW, P. Artificialidade e iluminismo: da sociobiologia à biossociabilidade. In: ______. Antropologia da razão. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1999. p. 135-157.
SENNETT, R. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SOARES, C. L. Educação Física: raízes europeias e Brasil. Campinas: Autores Associados, 1994.
SOARES, C. L. Imagens da educação no corpo: estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. Campinas: Autores Associados, 1998.
TABORDA DE OLIVEIRA, M. Práticas pedagógicas da Educação Física nos tempos e espaços escolares: a corporalidade como termo ausente? In: BRACHT, V.; CRISORIO, R. (org). A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. Campinas: Autores Associados; Rio de Janeiro: PROSUL, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.