On the links between physical education and training for a healthy body

Authors

  • Ivan Marcelo Gomes Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i13.p81

Keywords:

Education, Modernity, Physical Education, Body

Abstract

This paper analyzes social aspects of physical training – in other words, ways of educating the physique in distinct social environments – on the transition from the classic phase of the recent past to the social configurations that now exist. The idea will always focus on teachings and strategies concerning what constitutes the “healthy individual” and on interfaces that the theory presented has established or will establish with Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. Educação e emancipação. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

BAUMAN, Z. Em busca da política. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Z. Trabajo, consumismo y nuevos pobres. 2. reed. Barcelona: Gedisa, 2005.

BAUMAN, Z. Legisladores e intérpretes: sobre la modernidad, la posmodernidad y los intelectuales. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 1997.

BECK, U. O que é globalização? Equívocos do globalismo: respostas à globalização. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTIEL, L. D. Identidades sob risco ou risco como identidade? A saúde dos jovens e a vida contemporânea. Interthesis – Revista Internacional Interdisciplinar, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 02-16, 2007.

DOUGLAS, M. Risk as a forensic resource. Daedalus, v. 119, n. 4, p. 01-16, 1990.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

GUIRALDELLI JR, P. O corpo: filosofia e educação. São Paulo: Ática, 2007.

LUPTON, D. Risk and culture. In: LUPTON, D. Risk. London: Routledge, 1999. p. 36-57.

MARTINS, V. Policiais e populares: educadores, educandos e a higiene social. Cadernos do CEDES / Centro de Estudos Educação Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 59, p. 79-90, abr. 2003.

NOVAES, J. V. O intolerável peso da feiúra: sobre as mulheres e seus corpos. Rio de Janeiro: PUC-Rio: Garamond, 2006.

RABINOW, P. Artificialidade e iluminismo: da sociobiologia à biossociabilidade. In: ______. Antropologia da razão. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1999. p. 135-157.

SENNETT, R. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SOARES, C. L. Educação Física: raízes europeias e Brasil. Campinas: Autores Associados, 1994.

SOARES, C. L. Imagens da educação no corpo: estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. Campinas: Autores Associados, 1998.

TABORDA DE OLIVEIRA, M. Práticas pedagógicas da Educação Física nos tempos e espaços escolares: a corporalidade como termo ausente? In: BRACHT, V.; CRISORIO, R. (org). A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. Campinas: Autores Associados; Rio de Janeiro: PROSUL, 2003.

Published

10-09-2008

How to Cite

GOMES, I. M. On the links between physical education and training for a healthy body. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 7, n. 13, p. 81–86, 2008. DOI: 10.36453/cefe.2008.v7.i13.p81. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1936. Acesso em: 13 mar. 2025.