Initial training of physical education teachers: a look at the supervised practicum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p61

Keywords:

Higher Education, Practicum, Teaching

Abstract

Background: analyze the role of the Supervised Practicum (SP) at the initial training of the Physical Education Teachers implies understanding that specialized pedagogical knowledge is legitimated in practice and, more than the knowledge of the subjects, comprehends the procedures of transmission of the knowledge of body movement culture, in a complex and challenging way. Objective: to verify, from the perspective of student-trainees, the organization and relevance of the SP, as well as the didactic-pedagogical understanding that the students present regarding the accomplishment of this first contact with the school environment. Methods: Thirty-five students from a public institution in the north of the state of Paraná/Brazil participated in this qualitative study. The collected information came from the final reports presented in the SP I subject. Results: from the analysis of the information collected, two categories of results were presented: a) organization and structure of the SP I subject and b) SP I significance for teacher training. In the first category, the participants emphasize that the workload of the SP actions is excessive compared to the other curricular components, but they understand that this process is necessary because it allows an effective relationship between theory and practice. In the second, they reveal that the SP helps in the continuous reflection of the future teacher towards the exercise of their profession, it is translated into an educational action from the praxis, it becomes a means of professional socialization, and, it allows the reflection of the relations between the profession and the school. Conclusion: it is understood that the practicum is one of the essential components in the stoning of the initial process of construction of being a teacher in its most diverse facets for the school context within the training of Physical Education teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patric Paludett Flores, Centro Universitário de Maringá (Unicesumar)

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá

Yedda Maria da Silva Caraçato, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduanda em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá

Ana Luiza Barbosa Anversa, Faculdade Metropolitana de Maringá (Unifamma)

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá

Bruna Solera, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá

Luciane Cristina Arantes da Costa, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá

Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BARRETA, R. Z. O estágio supervisionado na formação de professores em cursos de pedagogia. 2008. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, 2008.

BATISTA, P. O papel do estágio profissional na (re)construção da identidade profissional no contexto da educação física: cartografia de um projeto de investigação. In: BATISTA, P.; GRAÇA, A.; QUEIRÓS, P. O estágio profissional na (re)construção da identidade profissional em educação física. Porto: FADEUP, 2014. p. 9-41.

BISCONSINI, C. R.; FLORES, P. P.; OLIVEIRA, A. A. B. Formação inicial para a docência: o estágio curricular supervisionado na visão de seus coordenadores. Journal od Physical Education, Maringá, v. 27, p. 1-13, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Diário Oficial da União, Brasília, 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11788.htm>. Acessado em: 05 de maio de 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Diário Oficial da União, Brasília, 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf>. Acessado em: 05 de maio de 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP 2, de 1° de julho de 2015. Diário Oficial da União, Brasília, 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192>. Acessado em: 05 de maio de 2018.

CANDAU, V. M.; LELIS, I. A. A relação teoria-prática na formação do educador. In: CANDAU, V. M. Rumo a uma nova didática. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

CARREIRO DA COSTA, F. Formação de professores: objetivos, conteúdos e estratégias. Revista de Educação Física, Maringá, v. 5, n. 1, p. 26-39, 1994.

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.

FLORES, P. P.; ANVERSA, A. L. B.; BISCONSINI, C. R.; BECKER, H. F. F.; BOARETTO, J. D.; OLIVEIRA, A. A. B. de. Ações desenvolvidas durante o estágio curricular supervisionado em educação física: representações para a formação do futuro professor. In: VIII Congresso Norte Paranaense de Educação Física. Anais..., Londrina: UEL, 2017.

GOMES, M. S. Práxis da educação física na educação infantil: contribuições de Edward P. Thompson à formação de professores. InterMeio, Campo Grande, v. 20, n. 40, p. 153-67, 2014.

IMBERNON, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 5. ed. São Paulo. Cortez, 2005.

MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2005.

MATOS, T. S.; NISTA-PICCOLO, V. L.; BORGES, M. C. Formação de professores de educação física: identidade profissional docente. Conhecimento & Diversidade, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 47-59, 2016.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2012.

OLIVEIRA, A. A. B. de; SILVA JÚNIOR, A. P. da; BISCONSINI, C. R.; FLORES, P. P. O estágio curricular supervisionado na formação permanente do professor de educação física. In:

PONTES JÚNIOR, J. A. (Org.). Conhecimentos do professor de educação física escolar. Fortaleza: EdUECE, 2017.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

ROCHA, A. C.; POZZEBON, M. C. L. Reflexões sobre a práxis: as vivências no estágio supervisionado em história. História & Ensino, Londrina, v. 19, n. 1, p. 71-98, 2013.

SILVA JÚNIOR, A. P. da; BOTH, J.; OLIVEIRA, A. A. B. de. Configurações e relações estabelecidas no estágio curricular supervisionado em Educação Física. Journal od Physical Education, Maringá, v. 29, e2937, 2018.

SILVA JÚNIOR, A. P. da; FLORES, P. P.; BISCONSINI, C. R.; ANVERSA, A. L. B.; OLIVEIRA, A. A. B. de. Estágio curricular supervisionado na formação de professores em Educação Física: uma análise da legislação a partir da Resolução CFE 03/1987. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 1-14, 2016.

THOMAS, J.; NELSON, J. Métodos de pesquisa em atividade física. 3. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

Published

31-12-2018

How to Cite

FLORES, P. P.; CARAÇATO, Y. M. da S.; ANVERSA, A. L. B.; SOLERA, B.; COSTA, L. C. A. da; OLIVEIRA, A. A. B. de; SOUZA, V. de F. M. de. Initial training of physical education teachers: a look at the supervised practicum. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 61–68, 2018. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p61. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/20107. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e Desenvolvimento Profissional