Job satisfaction of physical education teachers of basic education in the Metropolitan region of Florianópolis (Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p159
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (Capes) - Código de Finciamento 001.

Keywords:

Job Satisfaction, Professor, Physical Education

Abstract

Objective: to analyze the job satisfaction, considering the employment bond, the time of service in the state education network and the cycles of professional development, of Physical Education teachers. Methods: the sample consisted of 140 teachers linked to the Regional Education Coordination in the Metropolitan region of Florianópolis, Brazil. Data collection, we used the Quality of Life at Work Perceived for Physical Education Teachers of Elementary and Secondary Teaching and a sociodemographic questionnaire. In the statistical treatment, descriptive analysis (relative and absolute frequency, median, first and third quartile) and inferential (Chi-square for single group with reference of 50.0% for groups and Mann-Whitney test U test). Results: the information obtained showed that, in terms of working conditions, effective teachers were more dissatisfied. Moreover, in the work dimension and total living space, teachers with four to 10 years of teaching activity were dissatisfied, while teachers with 11 years or more of work were satisfied. The professional development cycles did not present statistical differences in relation to the dimensions of job satisfaction. Conclusion: the job satisfaction of Physical Education teachers is associated with employment and length of service in the state, but is not associated with teacher professional development cycles.

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Author Biographies

Ana Carolina Gesser, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Departamento de Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina.

Raquel Krapp do Nascimento, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Departamento de Educação Física. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina.

Juliana Regina Silva Guimarães, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Departamento de Educação Física. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina.

Jorge Both, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Departamento de Educação Física. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Universidade Estadual de Londrina.

Alexandra Folle, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Departamento de Educação Física. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina.

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Published

25-03-2019

How to Cite

GESSER, A. C.; NASCIMENTO, R. K. do; GUIMARÃES, J. R. S.; BOTH, J.; FOLLE, A. Job satisfaction of physical education teachers of basic education in the Metropolitan region of Florianópolis (Brazil). Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 159–166, 2019. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p159. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21589. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e Desenvolvimento Profissional