Sociodemographic profile and concerns of physical education teachers of Cianorte – Paraná
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p119Keywords:
Teacher Concerns, Teaching career, TeachersAbstract
Background: During the teaching career, several factors influence the professional career of teachers, among them the teachers’ concerns. They are organized in three dimensions: Dimension for Self, Dimension Task e Dimension Impact of Task. Objective: In this sense, the present research had as objective to identify the concerns of Physical Education teachers working in the municipal network of Cianorte-PR considering the sociodemographic variables. Methods: It is characterized as an exploratory descriptive research. In order to collect the data, in the first phase of the investigation, 14 Physical Education teachers from the city of Cianorte - Paraná (Brazil) participated, who answered a sociodemographic questionnaire and the Teacher Concerns Scale. In the second phase, a semistructured interview was conducted with 8 teachers, associating the sociodemographic variables with the concerns of the teaching performance. For the analysis of the quantitative data, it was used the inductive statistical analysis using the Shapiro-Wilk test and the Mann Whitney Test U test to compare the averages of the dimensions of concerns according to sociodemographic variables. For the qualitative data, the content analysis was used. Results: The teachers investigated are mostly young and with little teaching career time. However, they are less concerned with the Dimension for Self and the higher level of concern expressed in the Dimension Impact of Task. Teachers who are up to age 29 are more concerned with task dimension, while teachers who are age 30 or older focus their concerns on the Impact of Task dimension. Other teacher concerns were identified with relevance, Family Structure/Social Context and Teacher Training, which are not present in the theory of concerns. Conclusion: The dimensions presented by Fuller and Bown affect the teachers analyzed. In addition, other concerns were highlighted as: Family Structure/Social Context and Teacher Training.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Editora Persona, 1977.
BOTH, J.; FERRETI-BORGATTO, A.; SONOO, C. N.; FOGLIARINI-LEMOS, C. A.; CIAMPOLINI, V.; NASCIMENTO J. V. Multiple jobholding associated with the wellbeing of Physical Education teachers in southern Brazil. Educación Física y Deporte, Medellín, v. 35, n. 1, 2016.
BOZ, Y. Turkish student teachers’ concerns about teaching. European Journal of Teacher Education, London, v. 31, n. 4, p. 367-77, 2008.
BRANDL, C. E. H.; NETO, I. A importância do professor de educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 13, n. 2, p. 97- 106, 2015.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, v. 134, n. 248, 1996. Disponível em: <http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acessado em: 16 de junho de 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2017: divulgação dos principais resultados. Brasília, 2018. 58 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file>. Acessado em: 20 de maio de 2019.
BRASIL. Projeto de Lei da Câmara nº 116, de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional - LDB, para dispor sobre a formação dos professores de educação física na educação básica. Senado Federal, Brasília, 2013. Disponível em: <https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/ documento?dm=4291434&ts=1553185686127&disposition=inline>. Acessado em: 20 de maio de 2019.
CÂNDIDO, E. S.; FLORO, E. F. O pedagogo e a educação física no ensino fundamental I: desafios e limitações da formação. Nuances, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 368-85, 2015.
CIANORTE. Lei n. 4163, de 15 de out. de 2013. Dispõe Sobre o Plano de Cargos, Carreira e Remuneração do Magistério Público Municipal de Cianorte e da Outras Providências. Cianorte, PR, out. 2013. Disponível em: <https://leismunicipais.com.br/a/pr/c/cianorte/lei-ordinaria/2013/416/4163/lei-ordinaria-n-4163-2013-dispoe-sobre-o-plano-de-cargos-carreira-e-remuneracao-do-magisterio-publico-municipal-de-cianorte-e-da-outras-providencias>. Acessado em: 16 de maio de 2019.
CIANORTE. Município de Cianorte. Concurso Público nº 001/2015. Edital nº 001/2015. Cianorte, PR, 2015. 44 p. Disponível em: <http://www.fauel.org.br/download/ed_010_2015_res_recursos_ gabdefinitivo_nota_pobjetiva_pref_cianorte.pdf>. Acessado em: 16 de maio de 2019.
COHEN, M. W. Teacher concerns: developmental changes in preservice. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, p. 1-19, 1983. Disponível em: . Acessado em: 16 de junho de 2019.
CONKLE, T. Inservice physical educators’ stages of concerns: a test of Fuller’s Model and the TCQ-PE. The Physical Educator, Terre Haute, v. 53, n. 3, p. 122-32, 1996.
COSTA, B. O. Preocupações pedagógicas e desenvolvimento profissional em Educação Física: passo ou descompasso? 2013. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2013.
FARIAS, G. O. Carreira docente em Educação Física: uma abordagem na construção da trajetória profissional do professor. 2010. 303f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
FOLLE, A.; NASCIMENTO, J. V. Preocupações ao longo da carreira docente: estudos de caso com professores de Educação Física do magistério público estadual. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 4, p. 841-56, 2011.
FULLER, F. Concerns of Teachers: a developmental conceptualization. American Educational Research Journal, Washington, n. 6, p. 207-26, 1969.
FULLER, F.; BOWN, O. Becoming a teacher. In: RYAN, K. (Ed.). Teacher Education. Yearbook of the National Society for the Study of Education. Chicago: University of Chicago Press, p. 25-52, 1975.
GEORGE, A. Measuring self, task, and impact concerns: a manual for the teacher concerns questionnaire. Austin: The University of Texas, R&D Center for Teacher Education, 1978.
JANSSENS, S. A description of concerns of beginning teachers - the results of a qualitative study with some methodological considerations. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Washington, 1987. Disponível em: <https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED285875.pdf>. Acessado em: 16 de junho de 2019.
JONAS, E. C.; REDONDO, F. C. F. S.; NEVES, N. A.; FERNANDES, R. G.; SILVA, S. A. P. S. Estágios na formação profissional e dificuldades percebidas por profissionais de educação física em seu primeiro ano de atuação. Revista Cocar, Belém, v. 5, n. 10, p. 95-107, 2011.
LOCH, M. R.; BRUNO, G. B. N.; OLIVEIRA, E. S. A.; NASCIMENTO, J. V. Preocupações pedagógicas e profissionais de formandos em educação física do sul do Brasil. Lectures, Educacióm Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 10, n. 80, 2005. Disponível em: <https://www.efdeportes. com/efd80/brasil.htm>. Acessado em: 20 de maio de
MARSO, R. N.; PIGGE, F. L. Outstanding teachers’ concerns about teaching at four stages of career development. Annual Conference of the Association os Teachers Educators, Atlanta, Geórgia, 1994.
McBRIDE, R. E. The TCQ – PE: an adaptation of the teacher concerns questionnarie instrument to a physical education setting. Journal of Teaching in Physical Education, Champaign, v. 12, n. 2, p. 188- 96, 1993.
McBRIDE, R. E.; BOGGESS, T. E.; GRIFFEY, D. C. Concerns of inservice physical education teachers as compared with Fuller’s concern model. Journal of Teaching in Physical Education, Champaign, v. 5, n. 3, p. 149-56, 1986.
MOLINA NETO, V. A prática dos professores de Educação Física das escolas públicas de Porto Alegre. Movimento, Porto Alegre, v. 5, n. 9, p. 31-46, 1998.
OLIVEIRA, A. F.; CÂNDIDO, S.; DORNELLES, R. F. M. Preocupações pedagógicas da carreira docente em educação física no ensino fundamental do município de Gaspar (SC). In: XIII Semana Acadêmica do Curso de Educação Física “Transversalidades e Diálogos (Des)necessários?, 2011, Blumenau. Anais... Blumenau: UDESC, 2011.
PEREIRA, R. S.; NISTA PICCOLO, V. L.; SANTOS, S. A. P. A educação física nas séries da fase inicial do ensino fundamental: olhar do professor polivalente. Revista de Educação Física, Maringá, v. 20, n. 3, p. 343-52, 2009.
PIOVANI, V. G. S.; BOTH, J. Relaciones entre el tiempo de realización de práctica docente curricular y las preocupaciones pedagógicas de estudiantes de educación física de Uruguay. Educación Física y Deporte, Montivideo, v. 33, n. 2, p. 443-66, 2014.
PIOVANI, V. G. S.; BOTH, J.; NASCIMENTO, J. V. Preocupaciones pedagógicas de los estudiantes-practicantes de educación física de diferentes domicílios sociales de Uruguay. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 4, p. 77-98, 2012.
QUARANTA, S. C.; FRANCO, M. A. R. S.; BETTI, M. Ensino de Educação Física na educação infantil: dificuldades e possibilidades. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 12, n. 23, p. 57-81, 2016.
RIBEIRO, V. T.; FOLLE, A.; FARIAS, G. O.; NAZARIO, P. F. Preocupações pedagógicas e competências profissionais de estudantes de Educação Física em situação de estágio. Revista de Educação Física, Maringá, v. 26, n. 1, p. 59-68, 2015.
RIOPEL, M. C. Novas regulações escolares: quais os impactos sobre as preocupações dos professores? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 44, p. 165-84, 2006.
TRUSZ, R. D. Preocupações de professores de Educação Física de Balneário Camboriú. 2016. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
VIEIRA, S. V. Preocupações dos professores de Educação Física de Maringá (Paraná), conforme os ciclos de desenvolvimento profissional. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.
VIEIRA, S. V.; BEUTTEMMULLER, L. J.; BOTH, J. Preocupações de professores de Educação Física conforme os ciclos de desenvolvimento profissional e características sociodemográficas. Journal Physical Education, Maringá, v. 29, n. 1, p. 1-9, 2018.
VILELA, R. A.; BOTH, J. Associação entre a faixa etária e as preocupações dos estudantes – estagiários em educação física – bacharelado. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 24, n. 2, p. 45-54, 2016.
WENDT, J. C.; BAIN, L. L. Concerns of preservice and inservice physical educators. Journal of Teaching in Physical Education, Champaign, n. 8, p. 177-80, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.