A study on the teaching methods used in physical education classes in elementary school beginning levels

Authors

  • Inácio Brandl Neto Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Carmem Elisa Henn Brandl Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i14.p19

Keywords:

Child, Teaching Methods, Physical Education

Abstract

This text was elaborated from a survey-action of and had as its aim to investigate the Physical Education teachers attitude of Elementary School beginning levels, as well to guide them towards a Relational Pedagogy. The field survey consisted of two phases: in the first it was verified the teachers attitude without the guide interference, and, in a second phase, after being guided to sharing pedagogies. The survey results were rewarding, for all the study participants had significant changes in favor of the sharing pedagogies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.

BECKER, F. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BECKER, F. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 89-96, 1994.

BRANDL NETO, I. O cotidiano da Educação Física nas duas primeiras séries de Escolas Municipais de Marechal Cândido Rondon. Dissertação (Mestrado) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 1998.

CANFIELD, J. T. Estilos de ensino de Mosston. Santa Maria: UFSM, 1986.

COLL, C. Hacia una diferenciación de los contenidos escolares. In: COLL, C. et al. Los contenidos en la reforma. Madrid: Santillana, 1992.

COLL, C.; SOLÉ, I. Los profesores y la concepción constructivista. In: COLL, C. et al. El constructivismo en el aula. Barcelona: Editorial Graó, 1994.

CURTISS, S. A alegria do movimento na pré-escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. A escola: relato de um processo inacabado de construção. In: EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. Pesquisa participante. São Paulo: Cortez, 1989.

FIORENTINI, D.; SOUZA JR., A. J.; MELO, G. F. A. Saberes docentes: um desafio para acadêmicos e práticos. In: GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. A. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.

FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.

GALLAHUE, D. L.; DONNELLY, F. C. Educação Física desenvolvimentista para todas as crianças. São Paulo: Phorte, 2008.

GALLARDO, J. S. P.; OLIVEIRA, A. A. B.; ARAVENA, C. J. O. Didática da Educação Física: a criança em movimento. São Paulo: FTD, 1998.

GAMBOA, S. S. (org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GAMBOA, S. S. A dialética da pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.

HILDEBRANDT, R. Pesquisa educacional. Ijuí: Unijuí, 2001.

HILDEBRANDT, R.; LAGING, R. Concepções abertas no ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

KUNZ, E. Educação Física: ensino & mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.

MARQUES, M. O. Paradigmas em educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 73, n. 175, p. 543-565, 1992.

MARTINS, J. A pesquisa qualitativa. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.

MASINI, E. S. Enfoque fenomenológico de pesquisa em educação. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.

MOREIRA, W. W. Perspectivas da Educação Motora na escola. In: DE MARCO, A. (org.). Pensando a Educação Motora. Campinas: Papirus, 1995.

MOSSTON, M. La enseñanza de la Educación Física. Buenos Aires: Paidós, 1978.

OLIVEIRA, I. B. (Org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

PICCOLO, V. L. N. Educação Motora na escola: uma proposta metodológica à luz da experiência vivida. In: DE MARCO, A. (org.). Pensando a Educação Motora. Campinas: Papirus, 1995.

SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. I. P. Comprender la enseñanza en la Escuela. Modelos metodológicos de investigación educativa. In: SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. I. P. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata, 1994.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2004.

Published

10-03-2009

How to Cite

BRANDL NETO, I.; BRANDL, C. E. H. A study on the teaching methods used in physical education classes in elementary school beginning levels. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 8, n. 14, p. 19–26, 2009. DOI: 10.36453/cefe.2009.v8.i14.p19. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2232. Acesso em: 28 apr. 2025.