Memories about school physical education: a narrative of physical education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p123

Keywords:

Physical Education, Inservice Training, Perception, Personal Narratives

Abstract

OBJECTIVE: To describe the retrospective narratives of Physical Education in the Elementary School of graduate students of Physical Education of a public university in southern Brazil.
METHODS: The study included 239 students of both sexes. The academics answered a questionnaire with socio-demographic questions and questions regarding the perceptions and memories about the experiences of Physical Education in Elementary Education.
RESULTS: From the narratives, it was noticed that the academics who considered the experiences more positive than negative gave value to the diversification of contents and to the positive relation with the teacher. On the other hand, academics with a more negative perception, referred to the monotonous classes, feelings of shame and exclusion and devaluation of the discipline.
CONCLUSION: This study opens the door to new discussions about the importance of the quality of development and professional training for the area of Physical Education in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Grasel Barbosa, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Departamento de Educação Física

References

BACK, A. V.; SILVA JUNIOR, A. P.; AHLERT, A.; SAMPAIO, A. A. Saberes que motivam na formação inicial em educação física. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 45-52, 2019.

BANDURA, A. Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman, 1997.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BETTI, M.; KNIJNIK, J.; VENÂNCIO, L.; NETO, L. S.; DAOLIO. Fundamentos filosóficos e antropológicos da Teoria do Se-movimentar e a formação de sujeitos emancipados, autônomos e críticos: o exemplo do currículo de Educação Física do Estado de São Paulo. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 1631-53, 2014.

BETTI, M.; ZULIANI, L. R. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.

BRANDOLIN, F.; KOSLINSKI, M.; SOARES, A. J. G. A percepção dos alunos sobre a educação física no ensino médio. Journal of Physical Education, Maringá, v. 26, n. 4, p. 601-10, 2015.

COTRIM, J. R.; LEMOS, A. G.; JÚNIOR, N.; EVANGELISTA, J.; BARELA, J. A. Desenvolvimento de habilidades motoras fundamentais em crianças com diferentes contextos escolares. Journal of Physical Education, Maringá, v. 22, n. 4, p. 523-33, 2011.

CRUM, B. A crise de identidade da educação física. Ensinar ou não ser, eis a questão. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, Linda-a-Velha, v. 1, n. 7-8, p. 133-48, 2017.

DE CASTRO, V. G. As atribuições da Educação Física escolar: um enfoque especial no Ensino Médio. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 124-35, 2017.

DOS SANTOS, W.; DE LIMA MAXIMIANO, F. Memórias discentes em educação física na educação básica: práticas avaliativas. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 79-101, 2013.

ETCHEPARE, L. S.; PEREIRA, E. F.; ZINN, J. L. Educação física nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Journal of Physical Education, Maringá, v. 14, n. 1, p. 59-66, 2008.

FERREIRA, R. E. A educação física escolar e sua relação com a aprendizagem e as emoções dos alunos no ensino fundamental. 2010. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de fora, 2010.

FISCHER, F. Estados emocionais e educação física escolar: considerações iniciais à luz de uma psicologia bioecológica. 2009. 68f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Fìsica) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2009.

FOLLE, A.; FARIAS, G. O.; BOSCATTO, J. D.; DO NASCIMENTO, J. V. Construção da carreira docente em educação física: escolhas, trajetórias e perspectivas. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 25-49, 2009.

FOLLE, A.; POZZOBON, M. E.; BRUM, C. F. Modelos de ensino, nível de satisfação e fatores motivacionais presentes nas aulas de educação física. Journal of Physical Education, Maringá, v. 16, n. 2, p. 145-54, 2008.

FREITAS, J. F.; SILVA, J. E. B.; LACERDA, M. R. A.; LEONARDI, T. J. A identidade da Educação Física escolar sob o olhar dos alunos do 5ª ano do ensino fundamental I. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 396-409, 2016.

HESS, C. M.; NEIRA, M.; TOLEDO, E. O papel do professor de educação física nos anos iniciais nas escolas estaduais de ensino integral do estado de São Paulo. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 4, p. 1155-66, 2018.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Contribuciones de los estudios culturales para el currículo de la educación física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 671-85, 2011.

NUNES, M. L. F.; RÚBIO, K. Currículo (s) da educação física e a constituição da identidade de seus sujeitos. Currículo Sem Fronteiras, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 55-77, 2008.

OLIVEIRA E. C. B.; ALVES, P. B. Ensino fundamental: papel do professor, motivação e estimulação no contexto escolar. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 15, n. 31, p. 227-238, 2005.

REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J.; DA SILVA, S. A. D.; GOMES, T. M. R.; DE LIMA PESUTO, C.; BACCARELLI, W. Competições escolares: reflexão e ação em pedagogia do esporte para fazer a diferença na escola. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 37-45, 2008.

ROSÁRIO, L. F. R.; DARIDO, S. C. Os conteúdos escolares das disciplinas de história e ciências e suas relações com a organização curricular da educação física na escola. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 4, p. 691-704, 2012.

SAMPAIO, A. A.; BAEZ, M. A. C.; STOBAUS, C. D.; OLIVEIRA, J. R. G. Realização e desenvolvimento pessoal e profissional em licenciandos de educação física. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 53-60, 2019.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.

TRIANI, S. F.; JÚNIOR, C. A. O. M.; NOVIKOFF, C. As representações sociais de estudantes de educação física sobre a formação de professores. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 575-86, 2017.

Published

21-05-2020

How to Cite

BARBOSA, D. G.; DA SILVA, R. C.; JUSTINA, M. D. D.; JUNIOR, G. J. F.; FARIAS, G. O.; FELDEN, Érico P. G. Memories about school physical education: a narrative of physical education students. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 2, p. 123–129, 2020. DOI: 10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p123. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24483. Acesso em: 22 jul. 2024.