Reflections on Beach Tennis in Brazil: a state of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p71Keywords:
Sports, Beach Tennis, Racquet SportsAbstract
BACKGROUND: Beach Tennis is a recent sport in Brazil that has been increasing its number of fans and supporters, contributing to the growth of the sport.
OBJECTIVE: This research aims to map and discuss the production of knowledge regarding the studies of dissertations and scientific articles that deal specifically with Beach Tennis.
METHODS: The research is characterized as a qualitative approach to the type of state of knowledge. The descriptor “Beach Tennis” was used in the online databases: CAPES Theses and Dissertations Portal and Google Scholar.
RESULTS: Four researches that approached Beach Tennis as an object of study were analyzed and interpreted, two of which presented clarity and theoretical and methodological coherence throughout the development of their research, articulating the qualitative approach with the critical-reflexive deepening of the processes of investigation. Two other studies showed a certain weakness in the theoretical and methodological aspects, in the collection instruments and in the data analysis techniques, consequently compromising the construction processes of the results presented.
CONCLUSION: The studies interpreted in this article were predominantly descriptive-exploratory, with a qualitative approach, in which they contributed to the beginning of an investigative field on the theme of Beach Tennis. They sought to highlight the opinions of practitioners/teachers of this modality about the conditions of the practice, the regulatory institutions, the social profile of the practitioners, the process of institutionalizing the practice of the modality in a non-coastal city and about the creation of possibilities for the intergenerational practice.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BENELI, L. M.; PRONI, M. W.; MONTAGNER, P. C. Desafios para a pedagogia do esporte diante da influência do marketing na configuração do esporte contemporâneo. Journal of Physical Education, Maringá, v. 27, n. 1, p. e2750, 2016.
BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.
BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.
CHARMAZ, K. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. 2 ed. Porto alegre: Artmed, 2009.
CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE TÊNIS. História do Beach Tennis. Disponível em: <http://cbt-tenis.com.br/beachtenis.php?cod=5>. Acessado em: 09 de abril de 2020.
DEMO, P. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2005.
DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FIT. Federazione Italiana Tennis. Beach tennis: cosa è il beach tennis. Storia, campionati, attività nazionale. Disponível em: <https://www.federTennis.it/Beach-Tennis/Cosa-e-il-Beach-Tennis>. Acessado em: 09 de abril de 2020.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade, ano XXIII, n. 79, Agosto/2002.
GLASER, B.; STRAUSS, A.L. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine Transaction, 1967. 31-32 p.
GOMES, R. B. L. O Beach Tennis como atividade intergeracional. 2017. 172f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Atividade Física) - Universidade Salgado de Oliveira, Niterói, 2017. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5780053>. Acessado em: 10 de fevereiro de 2020.
GUIDUCCI, A.; DANAILOF, K.; ARONI, A. L. Beach Tennis: a opinião de professores e atletas sobre a modalidade. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 18, n. 1, p. 25-32, 2019. ITF. International Tennis Federation. ITF Beach Tennis World Tour. Disponível em: <https://www.itfTennis.com/en/itf-tours/Beach-Tennis-tour/>. Acessado em: 09 de abril de 2020.
IFBT. International Federation Beach Tennis. Dott. Giandomenico Bellettini: Beach Tennis La Storia Dell’ I. F. B. T. Disponível em: <http://www.cbbtennis.com/wp-content/uploads/2019/05/historia-do-bech-tennis-parte-one-1995-1998.pdf>. Acessado em: 18 de março de 2020.
MARQUES, R. F.; GUTIERREZ, G. L.; ALMEIDA, M. A. B. O esporte contemporâneo e o modelo de concepção das formas de manifestação do esporte. Revista Conexões, Campinas, v. 6, n. 2, p. 42-61, 2008.
MOREIRA, J. F. A introdução e o desenvolvimento do Beach Tennis na cidade de Araraquara. 2017. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2017.
MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Revista Educação, Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101-16, 2015.
NASCIMENTO, C. E. M. L.; PIMENTA FILHO, J. V.; GUIMARÃES, G. L. O perfil dos praticantes de Beach Tennis filiados à federação de tênis do estado do Rio de Janeiro. Revista Corpus et Scientia, Rio de janeiro, v. 8, n. 1, p. 39-50, 2012.
QUARANTINI, M. Il manuale del BEACH TENNIS. Bologna: Stampa, 2010.
SANTINI, J.; MINGOZZI, A. Beach tennis: um esporte em ascensão. Porto Alegre: Gênese, 2017.
VANZUITA, A. A construção de identidade(s) profissional(is) em educação física. Curitiba: Editora Appris, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.