Where is school sport going in Pernambuco?
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021191.a26061Keywords:
Esporte, Education, ManagementAbstract
BACKGROUND: School sport is present in physical education and transcends its walls. Training teams represent the school in sports competitions.
OBJECTIVE: The objective was to report the evolution of school sports in the state of Pernambuco, seeking reflections and changes from the school and government entities.
METHODS: The study is a qualitative and descriptive experience report. Numerical data were obtained for the development of the study.
RESULTS: Noteworthy was the experience of sport in the PE class as well as the participation of schools in the Pernambuco School Games and Youth School Games, in addition to changes in schools to enter competitions inside and outside the state. After describing the evolution of school sports in PE, aspects must be embedded in the PE class and in the participation of schools in the JEP and Youth Games.
CONCLUSION: Sports practice in general in the state of PE must undergo a series of changes, some of which are proposed in this study. These will cause significant values to the lives of practitioners to be awakened again in the school sports environment.
Downloads
References
ARANTES, A.; MARTINS, F.; SARMENTO, P. Jogos escolares brasileiros: reconstrução histórica. Motricidade, Ribeira de Pena, v. 8, Supl. 2, p. 916-24, 2012.
CHEN, P. Returning Chinese school-aged children and adolescents to physical activity in the wake of COVID-19: Actions and precautions. Journal of Sport and Health Science, Shanghai, v. 9, n. 4, p. 322-4, 2020.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
DA SILVA, P. L.; DA SILVA, P. M.; BOTELHO, V. H.; RIBEIRO, F. S.; PINHEIRO, E. S. Percepções docentes a partir de uma intervenção pedagógica esportiva. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 3, p. 17-23, 2020.
DE SOUZA RIZZO, D. T.; MARQUES ARANHA, ÁGATA, C.; SILVESTRE MONTEIRO DE FREITAS, C. M.; DAOLIO, J.; LOPES, J. C. Educação física escolar e esporte: significações de alunos e atletas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 432-47, 2016.
HOMMA, A. Colhendo da natureza: o extrativismo vegetal na Amazônia. Embrapa Amazônia Oriental-Livro Científico (ALICE). Brasília: Embrapa, 2018.
MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 405-18, 2015.
MESQUITA, I. Modelo de educação esportiva: da aprendizagem à aplicação. Revista da Educação Física, Maringá v. 25, n. 1, p. 1-14, 2014.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. In: Gerência Regional de Educação Metropolitana Norte, 2020. Disponível em: http://www.consed.org.br/central-de-conteudos/gerencia-regional-de-educacao-gre-metropolitana-norte-realiza-i-mostra-de-praticas-exitosas-remota. Acessado em: 21 de outubro de 2020.
REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2020.
RIZZO, D. S.; SOUZA, W. C. Desenvolvimento positivo dos jovens (DPJ) através do esporte. Conexões, Campinas, v. 12, n. 3, p. 106-20, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.