Physical education in schools from different perspectives: a case study

Authors

  • Rosângela Ramos Veloso Silva Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros
  • Aracy Nayara Soares Professora de Educação Física da Rede Pública de Ensino de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i15.p21

Keywords:

School Physical Education, Objectives, Purposes

Abstract

This study aimed to identify a vision of the school community (pedagogical team, teachers and pupils) with regard to objectives, importance, purposes and evaluation of Physical Education in schools. The study uses a methodology based in the qualitative approach. Through a case study, developed in a school from the state system, the collection of data was done, with the application of a questionnaire containing both open and closed questions and a semi-structured interview, interpreted through the analysis of the content. The results obtained suggest a restricted vision with regards to Physical Education, being solely obtained from a physical and sportive point of view. It is concluded that in spite of the school community’s awareness of the importance of physical education in the formation of the pupil, its objectives according to the aforementioned community are solely restricted to the physical development and the practice of sports, which renders the whole process incomplete and contributes to the loss of status and value of the discipline and thus limits its field of action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, J. C.; PICH, S. O desinteresse pela educação física escolar e a postura do educador físico. In: Fórum Internacional de Esportes, 2007. Disponível em: . Acesso em: 25 mar. 2009.

ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Líber, 2005.

BELTRAMI, D. M. Dos fins da educação física escolar. Revista da Educação Física, Maringá, v. 12, n. 2, p. 27-33, 2001.

BERESFORD, H.; FONSECA, M. M.; CODEA, J. S. M. T.; CODEA, A. L. B. T. Uma visão sobre o valor da educação física curricular, a partir de perspectivas imaginárias e ideológicas. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 100-112, 2002.

BETTI, M.; ZULIANI, L. R. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro081.pdf. Acesso em: 10 jun. 2008.

CARVALHO, F. L. S. F. O papel da educação física escolar representado por professores e professoras de outras disciplinas. Juiz de Fora-MG, 2006. Disponível em: <>. Acesso em: 25 mar. 2009.

CASTELLANI FILHO, L. Política educacional e educação física. Campinas: Autores Associados, 1998.

COSTA, M. B. Refletindo sobre a educação física escolar. Revista Diálogos Possíveis, Bahia, v. 5, n. 1, p. 189-198, 2006.

DAOLIO, J. A ordem e a (des)ordem na educação física brasileira. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 1, p. 115-127, 2003.

DARIDO, S. C.; RANGEL-BETTI, I. C. A educação física, a formação dos cidadãos e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, 2001.

GONZÁLES REY, F. L. Pesquisa qualitativa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.

KORSAKAS, P.; ROSE JÚNIOR, D. Encontros e desencontros entre esporte e educação: uma discussão filosófico-pedagógica. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 83-93, 2002.

PAIM, M. C. C.; BONORINO, S. L. Importância da educação física escolar, na visão de professores da rede pública de Santa Maria. Revista Digital Efdeportes, Buenos Aires, n. 130, 2009. Disponível em: . Acesso em: 14 mar. 2009.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2002.

VAGO, T. M.; CACHORRO, G. Introdução: cultura escolar e educação física. In: BRACHT, V.; CRISÓRIO, R. (Org.). A educação física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. São Paulo: Autores Associados, 2003, p. 191-196.

Published

10-10-2009

How to Cite

VELOSO SILVA, R. R.; SOARES, A. N. Physical education in schools from different perspectives: a case study. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 8, n. 15, p. 21–28, 2009. DOI: 10.36453/cefe.2009.v8.i15.p21. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2630. Acesso em: 28 apr. 2025.