Physical education in schools from different perspectives: a case study
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i15.p21Keywords:
School Physical Education, Objectives, PurposesAbstract
This study aimed to identify a vision of the school community (pedagogical team, teachers and pupils) with regard to objectives, importance, purposes and evaluation of Physical Education in schools. The study uses a methodology based in the qualitative approach. Through a case study, developed in a school from the state system, the collection of data was done, with the application of a questionnaire containing both open and closed questions and a semi-structured interview, interpreted through the analysis of the content. The results obtained suggest a restricted vision with regards to Physical Education, being solely obtained from a physical and sportive point of view. It is concluded that in spite of the school community’s awareness of the importance of physical education in the formation of the pupil, its objectives according to the aforementioned community are solely restricted to the physical development and the practice of sports, which renders the whole process incomplete and contributes to the loss of status and value of the discipline and thus limits its field of action.
Downloads
References
ALVES, J. C.; PICH, S. O desinteresse pela educação física escolar e a postura do educador físico. In: Fórum Internacional de Esportes, 2007. Disponível em: . Acesso em: 25 mar. 2009.
ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Líber, 2005.
BELTRAMI, D. M. Dos fins da educação física escolar. Revista da Educação Física, Maringá, v. 12, n. 2, p. 27-33, 2001.
BERESFORD, H.; FONSECA, M. M.; CODEA, J. S. M. T.; CODEA, A. L. B. T. Uma visão sobre o valor da educação física curricular, a partir de perspectivas imaginárias e ideológicas. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 100-112, 2002.
BETTI, M.; ZULIANI, L. R. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro081.pdf. Acesso em: 10 jun. 2008.
CARVALHO, F. L. S. F. O papel da educação física escolar representado por professores e professoras de outras disciplinas. Juiz de Fora-MG, 2006. Disponível em: <>. Acesso em: 25 mar. 2009.
CASTELLANI FILHO, L. Política educacional e educação física. Campinas: Autores Associados, 1998.
COSTA, M. B. Refletindo sobre a educação física escolar. Revista Diálogos Possíveis, Bahia, v. 5, n. 1, p. 189-198, 2006.
DAOLIO, J. A ordem e a (des)ordem na educação física brasileira. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 1, p. 115-127, 2003.
DARIDO, S. C.; RANGEL-BETTI, I. C. A educação física, a formação dos cidadãos e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, 2001.
GONZÁLES REY, F. L. Pesquisa qualitativa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.
KORSAKAS, P.; ROSE JÚNIOR, D. Encontros e desencontros entre esporte e educação: uma discussão filosófico-pedagógica. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 83-93, 2002.
PAIM, M. C. C.; BONORINO, S. L. Importância da educação física escolar, na visão de professores da rede pública de Santa Maria. Revista Digital Efdeportes, Buenos Aires, n. 130, 2009. Disponível em: . Acesso em: 14 mar. 2009.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2002.
VAGO, T. M.; CACHORRO, G. Introdução: cultura escolar e educação física. In: BRACHT, V.; CRISÓRIO, R. (Org.). A educação física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. São Paulo: Autores Associados, 2003, p. 191-196.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.