Pedagogical methodologies and strategies for teaching fights, martial arts and fighting sports: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021191.a26445

Keywords:

Fighting, Combat Sports, Martial Arts, Teaching Methods

Abstract

OBJECTIVE: This integrative review aimed at synthetizing the evidence in the literature on strategies for teaching fighting and combat sports. 
METHODS: A search on the databases of the Virtual Health Library (VHL) was carried out, which included LILACS, MEDLINE, MEDCARIB, OPAS/WHO, PAHO and WHOLIS, ScIELO, EBSCO, in addition to the Journals of CAPES from 2010 to 2020. For the search we used the combination of the following terms: “Martial Arts” OR “Combat Sports”. 
RESULTS: The results showed that 89% of the studies point to student-centered teaching methods that consider interests and contextualized practices in a playful and free manner to create new movements. 
CONCLUSION: In conclusion, fights and combat sports through methodologies and teaching strategies centered on students benefit the integral development of their practitioners.

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Author Biographies

Maria Gorete Terluk, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador (SC)

Formação em Educação Física pela Unipan- União Pan Americana de Ensino. Especialização em Educação Especial, atua no ensino básico, técnico e tecnológico.

Ricelli Endrigo Ruppel da Rocha, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador (SC)

É Doutor em Ciências Biomédicas pelo Instituto Universitário Italiano de Rosário (IUNIR - UFSC) com concentração em Reabilitação, Cinesiologia e Esportes, realizou o Pós Doutorado em Saúde e Trabalho pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), têm Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná com concentração em Fisiologia da Performance, Especialização em atividade física e saúde pela FACEPAL e Especialização em Fisiologia do Exercício pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFPR), Graduado em Educação Física com licenciatura plena pela FACEPAL. É professor e pesquisador do programa de Mestrado acadêmico Interdisciplinar em Desenvolvimento e Sociedade e do Mestrado profissional em Educação Básica da UNIARP, professor do curso de graduação em Medicina da UNIARP e professor do curso de Educação Física da UNOESC. Líder do grupo de pesquisa Interdisciplinar de Estudos em Saúde (GIES) da UNIARP e Líder do Grupo de pesquisa em Treinamento Desportivo (GETED) da UNOESC. É Editor-Chefe da Revista Interdisciplinar de Estudos em Saúde (RIES) com qualis B1. Sua pesquisa, produção técnica e tecnológica estão focadas na fisiologia do exercício aplicado à saúde e ao desempenho físico, epidemiologia com enfase nos fatores determinantes a saúde e qualidade de vida no trabalho.

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Published

16-04-2021

How to Cite

TERLUK, M. G.; RUPPEL DA ROCHA, R. E. Pedagogical methodologies and strategies for teaching fights, martial arts and fighting sports: an integrative review. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 1, p. 49–54, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021191.a26445. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/26445. Acesso em: 28 apr. 2025.