Production of knowledge on the subject of judo in scientific journals of physical education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2022.28168Keywords:
Martial Arts, Knowledge, Electronic JournalsAbstract
BACKGROUND: In the last few decades, with the popularization of Judo in Brazil, the modality became the scope of scientific investigation, especially in the Brazilian Physical Education field. However, despite the increase in studies in the literature, revisionist efforts on the subject are still few.
OBJECTIVE: This study aimed to verify the production of knowledge on the judo theme in periodicals in the Physical Education field in Brazil.
METHODS: A systematic mapping was carried out in some of the main journals of Brazilian Physical Education. For this mapping, the descriptor “JUDO” was used, in a time frame, from the beginning of the journal until the year 2018. All the collected material was tabulated in Microsoft Excel 2016® software. Besides the descriptive analysis, the results were interpreted in light of the theoretical reference of Pierre Bourdieu. The choice of such referential was because the author developed a modus operandi, which allows understanding the dynamics of the structure of the scientific field as well as the tensions hidden around the academic game.
RESULTS: At the end of the selection process, a total of 53 papers were found, which are part of our sample. After the analysis, the results show the main institutions and agents that divulge the theme. We highlight the role of the University of São Paulo as the main center of scientific reproduction on Judo, as well as the periodicals Revista da Educação Física da UEM and Revista Motriz as the largest recipients of studies related to this agenda.
CONCLUSION: After the analyses of the research scopes, it was found that the theme has been more explored in the field of biodynamic studies of human movement, and that the production in the sociocultural and pedagogical area is still incipient.
Downloads
References
BECK, U.; GIDDENS, A.; LASH, S. Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Unesp, 2012.
BOURDIEU, P. Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.
BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.
BOURDIEU, P. As regras da arte: Gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BOURDIEU, P. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.
BOURDIEU P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
BOURDIEU, P. Homo academicus. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2013.
BOURDIEU, P. Sobre o estado. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
BRASIL, M. R. Os usos da teoria sociológica de Pierre Bourdieu na área de educação física no Brasil (1977-2017). 2018. 228f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6390860.
CARAZZATO, J.; CABRITA, H.; CASTROPIL, W. Repercussão no aparelho locomotor da prática do judô de alto nível. Revista Brasileira de Ortopedia, São Paulo, v. 31, n. 12, p. 957-68, 1996. Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/rbo.org.br/pdf/31-12/1996_dez_57.pdf.
CORDEIRO JUNIOR, O. Em busca da construção de uma proposta teórico-metodológica para o ensino do judô escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 3, p. 97-105, 2006. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v3i0.16056. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/16056.
CORREIA, W. R.; FRANCHINI, E. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 16, p. 1-9, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/%20view/2800/2707.
DRIGO, A. J.; AMORIM, A. R.; MARTINS, C. J.; MOLINA, R. Demanda metabólica em lutas de projeção e de solo no judô: estudo pela lactato sanguíneo. Motriz, Rio Claro, v. 2, n. 2, p. 80-6, 1996. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/6538.
FRANCHINI, E.; TAKITO, M. Y.; LIMA, J. R. P.; HADDAD, S.; KISS, M. A. P. D. M.; REGAZZINI, M.; BOHME, M. T. S. Physiological characteristics in laboratorial tests and blood lactate response in three fights in juvenile, junior and senior judo players. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 5-15, 1998. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2594-5904.rpef.1998.139526.
FRANCHINI, E.; Del VECCHIO, F. B.; MATSUSHIGUE, K. A.; ARTIOLI, G. G. Physiological profi les of elite judo athletes. Sports Medicine, Auckland, v. 41, n. 2, p. 147-66, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.2165/11538580-000000000-00000.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GONÇALVES, A. V. L.; SILVA, M. R. S. Artes marciais e lutas: uma análise da produção de saberes no campo discursivo da educação física brasileira. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 35, n. 3, p. 657-71, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0101-32892013000300010.
GRECO, P. J.; VIANA, J. M. Os princípios do treinamento técnico aplicados ao judô e a inter-relação com as fases do treinamento. Revista da Educação Física, Maringá, v. 1, n. 8, p. 37-43, 1997. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/download/3926/2697/.
LAZZAROTTI-FILHO, A.; SILVA, M. A.; NASCIMENTO, V. J.; MASCARENHAS, F. Modus operandi da produção científica da educação física: uma análise das revistas e suas veiculações. Revista da Educação Física, Maringá, v. 23, n. 1, p. 1-14. 2012. DOI: https://doi.org/10.4025/reveducfis.v23i1.12551.
LESSA, P. Mulheres, corpo e esportes em uma perspectiva feminista. Motrivivência, Florianópolis, v. 8, n. 24, p. 157-72, 2005. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica, 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
NUNES, A. V.; RUBIO, K. As origens do judô brasileiro: a árvore genealógica dos medalhistas olímpicos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 4, p. 667-78, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbefe/v26n4/v26n4a11.pdf.
NUNES, A. V. História do judô. Disponível em: https://cbj.com.br/historia_do_judo. Acessado em: 30 de agosto de 2020.
SANTOS, S. G.; PEREIRA, S. A. Perfil do nível de ansiedade-traço pré-competitiva de atletas de esportes coletivos e individuais do estado do Paraná. Movimento, Porto Alegre, v. 6, n. 4, p. 3-13, 1997. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2238.
SANTOS, R. F.; SILVA, C. L. Os significados dos projetos de esporte e lazer para alunos do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais. Licere, v. 21, n. 1, p. 267-91, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1777.
SOUZA, J. O “Esporte das Multidões” no Brasil: entre o contexto de ação futebolístico e a negociação mimética dos conflitos sociais. 2014. 433f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014. Disponível em: http://www.pgedf.ufpr.br/downloads/TESES/2014/TESE%20Juliano%20de%20Souza.pdf.
TANI, G. Os desafios da pós-graduação em educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, SÃO Paulo, v. 22, n. 1, p. 79-90, 2000. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/755.
TRAUTMANN, J. V. História do judô. 2006. 32f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2006. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/49226/MONOGRAFIA%20JOAO%20VINICIUS%20TRAUTMANN.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.