The Organization of Physical Education teaching work in times of pandemics: inclusive alternatives face of the social isolation of the target public with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2022.28986Keywords:
Physical Education; COVID-19; Organization of Didactic Work.Abstract
BACKGROUND: This essay aims to propose the discussion of alternatives on Inclusive Physical Education in times of COVID-19.
DEVELOPMENT: A bibliographic review was used based on the analysis category Organization of Didactic Work (OTD). The impediment of classes, due to the COVID-19 pandemic, required teachers to adopt differentiated strategies with virtual resources as the main support. The results of this study have pointed out that the pandemic required Physical Education actors (teachers, students and parents) to reorganize based on technologies and the transposition of school learning to the home space within a concrete notion of curriculum flexibility.
CONCLUSION: It is concluded that despite COVID-19, the OTD of Physical Education and school remains the same as it meets the impositions of capitalism, however, announcing greater needs for curricular flexibility through the use of virtual technologies.
Downloads
References
ALVES, G. L. A produção da escola pública contemporânea. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
ALVES, G. L.; MAMEDE, S. Quando uma pandemia expõe as limitações da escola e da educação ambiental formal. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 175-89, 2020. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10868/7860>. Acesso em: 26 de abril de 2022.
ASSIS, M. de. Obras completas de Machado de Assis. Rio de Janeiro/São Paulo/Porto Alegre: W. M. Jackson Editores, 1952.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponivel em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf>. Acessada em: 08 de março de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192>. Acessado em: 20 de novembro de2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, Diário Oficial da União, 5 de outubro de1988. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf>. Acessado em 08 de março de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9.394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.html. Acessado em: 23 de abril de 2022.
CASTELLANI FILHO, L. Educação física no Brasil: a história que não se conta. 18. ed. Campinas: Papirus, 2010.
COSTA, L. S. A vida da pessoa com deficiência: reflexões legadas do distanciamento social. In: MENDES, A.; VINAGRE, A. B.; AMORIM, A.; CHAVEIRO, E.; MACHADO, K.; VASCONCELLOS, L. C. F. de; GERTNER, S. Diálogos sobre acessibilidade, inclusão e distanciamento social: territórios existenciais na pandemia. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2020.
CURY, C. R. J.; FERREIRA, L. A. M.; REZENDE, L. G. F. F.; SILVA, A. M. S. da. O aluno com deficiência e a pandemia. Disponível em: https://www.apmp.com.br/artigos/o-aluno-com-deficiencia-e-a-pandemia-c-cury-l-a-ferreira-l-g-ferreira-a-rezende/. Acessado em: 25 de abril de 2022.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1997.
HEREDERO, S. E. Currículo Inclusivo. La propuesta del dua – diseno universal para el aprendizaje. Revista de Estudos Curriculares, Campo Grande, v. 2, n. 10, p. 39-51, 2019.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
JANNUZZI, G. S. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.
MA, J. South China, Moring Post, 13 de março de 2020. Disponível em: https://www.scmp.com/news/china/society/article/3074991/coronavirus-chinas-first-confirmed-covid-19-case-traced-back . Acessado em 08 de março de 2021.
MANACORDA, M. A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 3. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 2004.
MARINHO, V. O esporte pode tudo. v. 3. São Paulo: Cortez, 2010.
MATSUBARA, M.; MASCARENHAS, F.; MUNDHRA, K.; WU, W. Impacto da Covid-19 no ensino básico privado no Brasil. EY-Parthenon, Brasil, 2020. Disponível em: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/pt_br/releases/eyparthenon-educa-insights.pdf. Acesso em 27 de abril de 2022.
MOISES, R. R. Ginástica e educação física no Instituto Benjamin Constant de 1930 a 1979: entre a conformação e a formação humanística da pessoa cega. 2019. 176f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: <https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12661>.
NUNES, J. da S. Formação de professores de educação física para a educação inclusiva: práticas corporais para crianças autistas. 2019. 221f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2019. Disponível em: <http://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/1134>.
RAMONET, I. A pandemia está evidenciando a crise do modelo neoliberal. Entrevista concedida ao joranalista Miguel Muñoz. Carta Maior, [S.I], 2020. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Politica/Ignacio-Ramonet-a-pandemia-esta-evidenciando-a-crise-do-modelo-neoliberal-/4/48395 Acesso em 02 de setembro de 2020.
SILVEIRA, A. A. T. da. Educação física escolar inclusiva: olhares e saberes de um grupo de professores do ensino público do Natal/RN. 2020. 142f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: <https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/29173>.
SOARES, C. L. Educação física: raízes europeias e Brasil. Campinas: Autores Associados, 2004.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, E.; CASTELLANI FILHO L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
TERÄS, M.; SUORANTA, J.; TERÄS, H.; CURCHER, M. Post-Covid-19 Education and Education Technology ‘Solutionism’: a Seller’s Market. Postdigital Science and Education, Tampere, n. 2, p. 863-78, 2020. Disponível em: <https://link.springer.com/article/10.1007/s42438-020-00164-x>. Acessado em: 08 de março de 2022.
UFJF. Universidade Federal de Juiz de Fora. Pandemia e meio ambiente: Impactos momentâneos ou nova normalidade? Disponível em: https://www2.ufjf.br/noticias/2020/04/24/pandemia-e-meio-ambiente-impactos-momentaneos-ou-nova-normalidade/. Acessado em: 27 de abril de 2022.
UNESCO. One year into COVID: Prioritizing education recovery to avoid a generational catastrophe. Disponível em: <https://events.unesco.org/event?id=3620682418&lang=1033>. Acessado em: 19 de de abril de de 2022.
VIEIRA, C. S. A influência da prática do Judô no comportamento ansioso de adolescentes deficientes da visão. 1988. 150f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1988.
WENCZENOVICZ, T. J. Enseñanza a distancia, dificultades presenciales: perpectivas en tiempos del Covid–19. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, p. 1750-68, 2020. DOI: <https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.13761>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.