Cooperative games in physical education classes in Marechal Candido Rondon - PR

Authors

  • Inácio Brandl Neto Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i15.p77

Keywords:

Cooperative Activities, Physical Education Classes, Action Research

Abstract

This text presents a line of works dealing, since 2002, with cooperative games in physical education classes. The text also describes theoretico-methodological aspects of a research with the intention of Continued Education (action research) that will be developed in the Physical Education classes in the elementary school system in the city of Marechal Candido Rondon (PR), starting in 2010. The purpose is to observe whether the activities are carried out in a competitive, cooperative or semi-cooperative manner and engage verbally, when necessary, in favor of fun and games that have the idea of cooperation and inclusion. In its first years, the project intends to follow the first grades/year groups. Each teacher will have three of their classes observed and analyzed and will then be interviewed about the verbal interventions in their different forms (mediation/orientation/discussion/debates). Then, two or three more classes will be watched to observe the results of the verbal interventions and to discuss the situations still pending in relation to the subject being studied. It is hoped that the teacher will be supplied with the fundamentals necessary for a praxis that can create a social transformation orientated towards behaviors and values based on cooperation and inclusion (for all).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, J. D. Jogos cooperativos. São Paulo: Phorte, 2007.

ANDRÉ, M. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.

BRACHT, V. et al. Pesquisa em ação: educação física na escola. Ijuí: Unijuí, 2003.

BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos: Projeto Cooperação, 2001.

BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. Santos: Renovada, 2000.

CAPRA, F. A teia da vida. São Paulo: Cultrix, 1996.

CORREIA, M. M. Trabalhando com jogos cooperativos. Campinas: Papirus, 2006.

EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. A escola: relato de um processo inacabado de construção. In: EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. Pesquisa participante. São Paulo: Cortez, 1989.

FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.

GAMBOA, S. S. A dialética da pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.

GERALDI, C. M. G.; FIORENTINO, D.; PEREIRA, E. M. A. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a) pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 2001.

MARIN, A. J. (org.). Educação continuada. Campinas: Papirus, 2004.

MARTINS, J. A pesquisa qualitativa. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.

MASINI, E. S. Enfoque fenomenológico de pesquisa em educação. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.

ORLICK, T. Vencendo a competição. São Paulo: Círculo do Livro, 1989.

PARANÁ. Livro didático ensino médio: educação física. Curitiba: SEED, 2006.

SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. I. P. Comprender y transformar la enseñanza. 3. ed. Madrid: Morata, 1994.

SOLER, R. Jogos cooperativos para educação infantil. Rio de Janeiro: Sprint, 2003.

SOLER, R. Jogos cooperativos. Rio de Janeiro: Sprint, 2002.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2004.

Published

10-10-2009

How to Cite

BRANDL NETO, I. Cooperative games in physical education classes in Marechal Candido Rondon - PR. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 8, n. 15, p. 77–84, 2009. DOI: 10.36453/cefe.2009.v8.i15.p77. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2899. Acesso em: 28 apr. 2025.