Cooperative games in physical education classes in Marechal Candido Rondon - PR
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i15.p77Keywords:
Cooperative Activities, Physical Education Classes, Action ResearchAbstract
This text presents a line of works dealing, since 2002, with cooperative games in physical education classes. The text also describes theoretico-methodological aspects of a research with the intention of Continued Education (action research) that will be developed in the Physical Education classes in the elementary school system in the city of Marechal Candido Rondon (PR), starting in 2010. The purpose is to observe whether the activities are carried out in a competitive, cooperative or semi-cooperative manner and engage verbally, when necessary, in favor of fun and games that have the idea of cooperation and inclusion. In its first years, the project intends to follow the first grades/year groups. Each teacher will have three of their classes observed and analyzed and will then be interviewed about the verbal interventions in their different forms (mediation/orientation/discussion/debates). Then, two or three more classes will be watched to observe the results of the verbal interventions and to discuss the situations still pending in relation to the subject being studied. It is hoped that the teacher will be supplied with the fundamentals necessary for a praxis that can create a social transformation orientated towards behaviors and values based on cooperation and inclusion (for all).
Downloads
References
AMARAL, J. D. Jogos cooperativos. São Paulo: Phorte, 2007.
ANDRÉ, M. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.
BRACHT, V. et al. Pesquisa em ação: educação física na escola. Ijuí: Unijuí, 2003.
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos: Projeto Cooperação, 2001.
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. Santos: Renovada, 2000.
CAPRA, F. A teia da vida. São Paulo: Cultrix, 1996.
CORREIA, M. M. Trabalhando com jogos cooperativos. Campinas: Papirus, 2006.
EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. A escola: relato de um processo inacabado de construção. In: EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. Pesquisa participante. São Paulo: Cortez, 1989.
FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.
GAMBOA, S. S. A dialética da pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.
GERALDI, C. M. G.; FIORENTINO, D.; PEREIRA, E. M. A. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a) pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 2001.
MARIN, A. J. (org.). Educação continuada. Campinas: Papirus, 2004.
MARTINS, J. A pesquisa qualitativa. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.
MASINI, E. S. Enfoque fenomenológico de pesquisa em educação. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.
ORLICK, T. Vencendo a competição. São Paulo: Círculo do Livro, 1989.
PARANÁ. Livro didático ensino médio: educação física. Curitiba: SEED, 2006.
SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. I. P. Comprender y transformar la enseñanza. 3. ed. Madrid: Morata, 1994.
SOLER, R. Jogos cooperativos para educação infantil. Rio de Janeiro: Sprint, 2003.
SOLER, R. Jogos cooperativos. Rio de Janeiro: Sprint, 2002.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.