The influence of labor gymnastics practice in the intention of physical exercises practice: a vision of employees of a Vale dos Sinos company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2022.29096

Keywords:

labor gymnastics, influence of labor gymnastics, physical exercise

Abstract

BACKGROUND: Labor gymnastics is the practice of physical exercises during working hours. Classes are usually designed by a physical education teacher with exercises to compensate for repetitive movements and inappropriate postures at work. Labor gymnastics is is structured and applied to prevent work-related musculoskeletal disorders, in addition to combating sedentary lifestyle, increasing productivity at work and encouraging the practice of physical exercises outside the work environment.
OBJECTIVE: This study aims to identify the influence of the constructs of labor gymnastics in the intention of physical exercise practices outside the working day in a company in Vale dos Sinos.
METHODS: A survey was conducted with 207 company employees from different departments. The statistical technique used was Structural Equation Modeling (SEM) which the conceptual model was tested.
RESULTS: The results indicate a good adjustment of the model according to the literature. The hypothesis test of the H2b research with the recreation construct did not have any influence on socialization, and the H3a hypotheses with the teacher construct and H3c with the socialization construct, did not show positive effects for the intention of practicing physical exercises.
CONCLUSION: The results make it possible to reflect on the teacher’s role in workplace gymnastics, in addition to understanding the practices performed in class.

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Author Biographies

Jackson Borre Borre, Universidade Feevale (FEEVALE), Novo Hamburgo

Professor de Educação Física.

Marcelo Curth, Universidade Feevale (FEEVALE), Novo Hamburgo

Possui doutorado em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), mestrado em Administração e Negócios pela Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), Pós-Graduado em Administração e Marketing pela Universidade Gama Filho, Pós-Graduado em Educação pela Faculdade (SENAC-RS) e pós-graduando em Mentoring Teacher Education (Universidade de Tampere - Finlândia), graduação em Ciências do Desporto pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA) e graduando em Administração pela UNISINOS. Coordenador de curso em nível de pós-graduação (Lato Sensu), de projetos de inovação com agências de fomento e gestão de programas e projetos esportivos e de extensão. Os temas de interesse de pesquisa são comportamento do consumidor e marketing de relacionamento. Sócio proprietário da empresa Educare - Educação e Negócios, realizando consultorias em estratégias de marketing em micro e pequenas empresas.

Magale Konrath Konrath, Universidade Feevale (FEEVALE), Novo Hamburgo

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Feevale (1997), Especialização em Ciências do Movimento Humano (2002), Mestrado e Doutorado em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2006 e 2015) . É docente do curso de Educação Física da Universidade Feevale. Também possui experiência como professora dos cursos de Especialização em "Saúde do Trabalhador" e "Gestão de Recursos Humanos". Atua na área de Educação Física, com ênfase nos seguintes temas: Ginastica Laboral, Saúde e Qualidade de Vida, Cinesiologia, Handebol, Voleibol, Atletismo, Estágio Curricular Supervisionado e Educação Física Escolar.

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Published

28-07-2022

How to Cite

BORRE, J. B.; CURTH, M.; KONRATH, M. K. The influence of labor gymnastics practice in the intention of physical exercises practice: a vision of employees of a Vale dos Sinos company. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 20, p. e–29096, 2022. DOI: 10.36453/cefe.2022.29096. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29096. Acesso em: 29 jun. 2024.