Mandatory curricular internship in the bachelor's course in Physical Education with on-site teaching supervision

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2023.29564

Keywords:

Internship, Professional practice, Health human resource training

Abstract

OBJECTIVE: The aim of this study is to contextualize and report the experience of university lecturers on the mandatory internship for special populations in the undergraduate physical education program, conducted under the in-person supervision.
METHODS: The report involved three university lecturers (A, B, and C) who supervised in-person eight students (3, 3, and 2 per lecturer) in the field of exercise prescription for special populations, and 21 students in a partially in-person fashion (7, 7, and 7 per lecturer) in the field of fitness and primary health care. The supervised internship was offered on the institution’s campus during the second semester of the 2021 academic year. The lecturers described the positive and negative aspects of an in-person and partially in-person supervision with regards to learning, skill development, labor market impact, and infrastructure of the place in the internship process.
RESULTS: The analysis of the reports revealed that the in-person supervision promoted greater student involvement with planning the activities and following up clients/patients (practice) as they gradually became more responsible for conducting the exercise programs. The relationship between the professor and undergraduate student facilitated several discussions to improve the activities taught and better articulation of the content of the course topics.
CONCLUSION: The internship with in-person supervision showed strong aspects related to the educational process of exercise professionals, especially in exercise prescription for clinical populations. It is necessary to study the perception of this type of supervision by the interns and the relationship of the advisor/external preceptor on their role in training physical education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Roberto Queiroga, Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Guarapuava, Brasil

Membro do Laboratory of Experimental and Applied Physiology to Physical Activity (Unicentro)

Sandra Aires Ferreira, Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Guarapuava, Brasil

Membro do Laboratory of Experimental and Applied Physiology to Physical Activity (Unicentro)

Danilo Fernandes da Silva, Bishop’s University, Sherbrooke, Quebec, Canadament

Member of Sports Studies Department

Vinicius Muller Reis Weber, Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Guarapuava, Brasil

Membro do Laboratory of Experimental and Applied Physiology to Physical Activity (Unicentro)

Timothy Gustavo Cavazzoto, Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Guarapuava, Brasil

Membro do Laboratory of Experimental and Applied Physiology to Physical Activity (Unicentro)

Diego Bessa Bessa Dantas, Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), Guarapuava

Membro do Laboratory of Experimental and Applied Physiology to Physical Activity (Unicentro)

Poliana Piovezana dos Santos, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis

Aluna do Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano

References

ACSM. American College of Sports Medicine. Diretrizes do ACSM para os testes de esforço e sua prescrição. 10. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2018.

ANVERSA, A. L. B.; BISCONSINI, C. R.; TEIXEIRA, F. C.; BARBOSA-RINALDI, I. P.; OLIVEIRA, A. A. B. O estágio curricular em educação física – bacharelado. Kinesis, v. 33, n. 1, p. 24-39, 2015. DOI: https://doi.org/10.5902/2316546418223

BARBOSA-RINALDI, I. P.; PIZANI, J. Desafios dos estágios nos cursos de bacharelado em Educação Física. In: NASCIMENTO, J. V.; FARIAS, G. O. (Orgs.). Construção da identidade profissional em educação física: da formação à intervenção. V. 2. Florianópolis: UDESC, 2012. p. 263-285.

BENEDETTI, T. R. B.; SANTOS, S. F. S. dos. Educação Física no contexto da saúde. In: NASCIMENTO, J. V.; FARIAS, G. O. (Orgs.). Construção da identidade profissional em educação física: da formação à intervenção. V. 2. Florianópolis: UDESC, 2012. p. 543-556.

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do Art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho (CLT). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 set. 2008a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm Acesso em: 20/05/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n°. 6, de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104241-rces006-18/file#:~:text=Institui%20Diretrizes%20Curriculares%20Nacionais%20dos,F%C3%ADsica%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias Acesso em: 05/07/2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Portaria nº 218, de 06 de março de 1997. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/1997/res0218_06_03_1997.html Acesso em: 20/05/2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 154, de 24 de janeiro de 2008b. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2008/prt0154_24_01_2008.html Acesso em: 20/05/2019.

CONFEF. Conselho Federal de Educação Física. Resolução nº 391/2020, 26 de janeiro de 2020. Disponível em: https://www.confef.org.br/confef/resolucoes/res-pdf/473.pdf Acesso em: 20/05/2019.

CONFEF. Conselho Federal de Educação Física. Nota técnica CONFEF n° 003/2012a. Estágio em Educação Física. Disponível em: https://www.confef.org.br/confef/conteudo/838 Acesso em: 20/05/2019.

CONFEF. Conselho Federal de Educação Física. Resolução nº 229/2012, 16 de abril de 2012b. Disponível em: https://www.confef.org.br/confef/resolucoes/res-pdf/301.pdf Acesso em: 20/05/2019.

CNE. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n° 4, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Fisioterapia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES042002.pdf Acesso em: 08/06/2022.

GUARAPUAVA. Secretaria Municipal de Saúde. Sistema de Gestão em Saúde do Município. Disponível em: https://saude.fastmedic.com.br/guarapuava/# Acesso em: 08/06/2022.

MARINHO, A.; DOS SANTOS, M. Estágios curriculares nos cursos de bacharelado em educação física. In: NASCIMENTO, J. V.; FARIAS, G. O. (Orgs.) Construção da identidade profissional em educação física: da formação à intervenção. V. 2. Florianópolis: UDESC, 2012. p. 235-262

QUEIROGA, M. R., FERREIRA, S. A., DOS SANTOS VAZ, E., SOUZA, S. C. S., DE OLIVEIRA, L. E. C., DE LIMA STAVINSKI, N. G., ... ; DA SILVA, D. F. Clínica e academia escola de educação física: prescrição de exercícios físicos baseados em evidências científicas. Extensio, v. 16, n. 33, p. 111-22, 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-0221.2019v16n33p111

QUEIROGA, M. R.; FERREIRA, S. A.; VIEIRA, E. R.; DA SILVA, D. F. Prescrição de exercícios físicos para populações especiais: experiências em disciplina de tópicos especiais online para pós-graduação stricto sensu. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 20, p. e–28193, 2022. DOI: https://doi.org/10.36453/cefe.2022.28193

THOMAS, J.R.; NELSON, J.K.; SILVERMAN, S. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed., Porto Alegre: Artmed, 2012.

TRACZ, E. H. C.; LINDER, J. A.; CAVAZZOTTO, T. G.; FERREIRA, S. A.; SILVA, D. F. D.; QUEIROGA, M. R. The formation of physical education in public health in the best courses in Brazil. Journal of Physical Education, v. 33, e3331, 2022. DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v33i1.3331

Published

20-01-2023

How to Cite

QUEIROGA, M. R. .; FERREIRA, S. A.; SILVA, D. F. da; WEBER, V. M. R.; CAVAZZOTO, T. G.; BESSA DANTAS, D. B.; SANTOS, P. P. dos; STEIN, A. M. Mandatory curricular internship in the bachelor’s course in Physical Education with on-site teaching supervision. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 21, p. e29564, 2023. DOI: 10.36453/cefe.2023.29564. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29564. Acesso em: 18 may. 2024.