Quality of life and level of physical activity in teachers in the public school of the city of Ubá - Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2024.30515

Keywords:

Quality of Life; Physical activity; Health; Teachers.

Abstract

BACKGROUND: Nowadays, teachers’ workload demands a lot from their quality of life and physical condition, to carry out their day-to-day tasks in their teaching, which can lead to wear and tear on their health. Because it involves physical and psychological aspects during your workday, which can impact your quality of life.
OBJECTIVE: To associate the level of physical activity and the quality of life of public school teachers in the city of Ubá/MG.
METHODS: A cross-sectional analytical study was carried out with 56 teachers. Data collection took place in three public schools, with teachers aged between 25 and 55 years and at least 2 years of experience. Two instruments were used, the International Physical Activity Questionnaire-Short Version (IPAQ) and the World Health Organization Quality of Life Questionnaire/brief (WHOQOL/brief).
RESULTS: The participants comprised women (91.1%) and men (8.9%), with a mean age of 39.57±8.19 years. Of the evaluated teachers, 76.8% were classified as Active (Very Active and Active) and, 23.2% as Inactive (Irregularly Active and Sedentary), and individuals considered active (70.52±8.88) had a better quality of life, compared to the inactive (61.78±10.95). Furthermore, the active group presented a statistically superior quality of life in the psychological and environmental domains.
CONCLUSION: Teachers with a higher level of physical activity have a better quality of life than inactive ones.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, R.; MARTINS, G. C.; DIPE, E. L.; CAMPOS, M. V. A.; PASSOS, R. P.; LIMA, B. N.; ... ; FILENI, C. H. P. Percepção da qualidade de vida de professores das redes públicas e privadas frente à pandemia do covid-19. Revista CPAQV, v. 12, n. 3, p. 5-6, 2020. DOI: https://doi.org/10.36692/cpaqv-v12n3-1

ANÍBAL, C.; ROMANO, L. H. Relações entre atividade física e depressão. Revista Saúde em Foco, n. 9, p. 190-9, 2017. URL: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wpontent/uploads/sites/10001/2018/06/021_artigo_cintia.pdf

BAIÃO, B. P.; OLIVEIRA, R. A. R.; OLIVEIRA, P. V. S. R.; MARINS, J. C. B. Nível de atividade física em trabalhadores das fábricas de Ubá - MG. Saúde, v. 46, n. 2, e48179, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2236583448179

BAIÃO, L. P. M.; CUNHA, R. G. Doenças e/ou disfunções ocupacionais no meio docente: uma revisão de literatura. Revista Formação Docente, v. 5, n. 1, p. 2-12, 2013. DOI: https://doi.org/10.15601/344

BARROS MOURA, C. R.; SANTOS ALVES, W.; MACÊDO, J. L. C.; SILVA, A. M.; MOTA, P. S.; RIEDEL, T. L.; ARAÚJO CARDOSO, L. K. A melhora da qualidade de vida e os benefícios da atividade física em idosos: uma revisão sistemática. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 4, p. 10381-93, 2020. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n4-258

BATISTA, J. B. V.; CARLOTTO, M. S.; OLIVEIRA, M. N.; ZACCARA, A. A. L.; BARROS, E. O.; DUARTE, M. C. S. Transtornos mentais em professores universitários: estudo em um serviço de perícia médica. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, v. 8, n. 2, p. 4538-48, 2016. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2016.v8i2.4538-4548

BIELEMANN, R. M.; SILVA, B. G. C.; C0LL, C. V. N.; XAVIER, M. O.; SILVA, S. G. Impacto da inatividade física e custos de hospitalização por doenças crônicas. Revista Saúde Pública, v. 49, n. 75, p. 2-7, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-8910.2015049005650

BRASIL. Ministério da Saúde. Vigitel Brasil 2021: Vigilância de fatores de risco e proteção para doenças crônicas por inquérito telefônico. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/svsa/vigitel/vigitel-brasil-2021-estimativas-sobre-frequencia-e-distribuicao-sociodemografica-de-fatores-de-risco-e-protecao-para-doencas-cronicas/@@download/file Acesso em: 03/10/2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Saúde mental: O que é, doenças, tratamentos e direitos. Brasília, 2018. Disponível em: http://portalms.saude.gov.br/saude-de-a-z/saude-mental Acesso em: 03/10/2022.

CARVALHO, A. J. F. P.; ALEXANDRE, N. M. C. Sintomas osteomusculares em professores do ensino fundamental. Revista Brasileira de Fisioterapia, v. 10, n. 1, p. 35-41, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552006000100005

CEBALLOS, A. G. C.; CARVALHO, F. M.; ARAUJO, T. M.; REIS, E. J. F. B. Avaliação perceptivo auditiva e fatores associados a alteração vocal em professores. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 14, n. 2, p. 285-95, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-790X2011000200010

DONNELLY, J. E.; BLAIR, S. N.; JAKICIC, J. M.; MANORE, M. M.; RANKIN J. W.; SMITH, B. K. Exercise, and physical activity for older adults. Medicine & Science in Sports & Exercise, v. 41, n. 2, p. 459-71, 2009. DOI: https://doi.org/10.1249/mss.0b013e3181949333

DUMITH, S. C. Atividade física e qualidade de vida de professores universitários. Cadernos de Saúde Coletiva, v. 28, n. 3, p. 438-46, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1414-462X202028030593

FLECK, M. P. A.; LOUZADAS, S.; XAVIER, M.; CHACHAMOVICH, E.; VIEIRA, G.; SANTOS, L.; PINZON, V. Aplicação da versão em português do instrumento abreviado de avaliação da qualidade de vida “WHOQOL-bref”. Revista de Saúde Pública, v. 34, n. 2, p. 178-83, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102000000200012

GILL, T. M.; FEINSTEIN, A. R. A critical appraisal of the quality of quality-of-life measurements. Journal of the American Medical Association, v. 272, n. 8, p. 619-26, 1994. DOI: https://doi.org/10.1001/jama.1994.03520080061045

GIMENES, G. F. Usos e significados da qualidade de vida nos discursos contemporâneos de saúde. Trabalho, Educação e Saúde, v. 11, n. 2, p. 291-318, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462013000200003

GREGORIO, J. D.; MOTA JUNIOR, R. J.; LAVORATO, V. N.; PEREIRA, A. A. S. Nível de atividade física e qualidade de vida de adultos em regime de trabalho presencial e home office durante a pandemia do sars-cov-2. Revista Científica Unifagoc, v. 5, n. 2, p. 99-102, 2021. URL: https://revista.unifagoc.edu.br/index.php/multidisciplinar/article/view/776

JARDIM, R.; BARRETO, S. M.; ASSUNÇÃO, A. A. Condições de trabalho, qualidade de vida e disfonia entre docentes. Caderno Saúde Pública, v. 23, n. 10, p. 2439-61, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2007001000019

MACHADO, L. C.; LIMONGI, J. E. Prevalência e fatores relacionados a transtornos mentais comuns entre professores da rede municipal de ensino, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Revista Brasileira de Medicina do Trabalho, v. 17, n. 3, p. 325-34, 2019. DOI: https://10.5327/Z1679443520190424

MARTINS, E. S.; PEREIRA, A. L. S.; OLIVEIRA, E. L. S.; ASSIS, I. S.; SANTOS, R. S. Comparação entre comportamento depressivo e a aptidão física em participantes de um programa de atividades desportivas coletivas. Revista Brasileira do Esporte Coletivo, v. 2, n. 1, p. 25-8, 2018. DOI: https://doi.org/10.51359/2527-0885.2018.236452

MATSUDO, S.; ARAÚJO, T.; MATSUDO, V.; ANDRADE, D.; ANDRADE, E.; OLIVEIRA, L. C.; BRAGGION, G. Questionário internacional de atividade física (IPAQ): estudo de validade e reprodutibilidade no Brasil. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, v. 6, n. 2, p. 5-18, 2001. DOI: https://doi.org/10.12820/rbafs.v.6n2p5-18

MOREIRA, J. T.; FOSCHIERA, D. B. Associação entre nível de atividade física e autoestima de servidores públicos durante a pandemia da Covid-19. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 20, e-28213, 2022. DOI: https://doi.org/10.36453/cefe.2022.28213

MOTA JUNIOR, R. J.; TAVARES, D. D. F.; GOMES, A. K. V.; OLIVEIRA, R. A. R.; MARINS, J. C. B. Nível de atividade física em professores do ensino básico avaliado por dois instrumentos. Journal of Physical Education, v. 28, n. 2833, p. 7-9, 2017. DOI: https://10.4025/jphyseduc.v28i1.2833

NAHAS, M. V. Presteza física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. 7. ed. Florianópolis: Editora do Autor, 2017.

OLIVEIRA FILHO, I. O.; OLIVEIRA NETO, E. R.; OLIVEIRA, A. A. B. Qualidade de vida e fatores de risco de professores universitários. Revista da Educação Física, v. 23, n. 1, p. 57-67, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v23i1.10468

OPAS. Organização Pan-Americana de Saúde. Folha informativa - Transtornos mentais. 2018. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/transtornos-mentais Acesso em: 02/10/2022.

PENTEADO, R. Z.; SOUSA NETO, S. Mal-estar, sofrimento e adoecimento do professor: de narrativas do trabalho e da cultura docente à docência como profissão. Saúde e Sociedade, v. 28, n. 1, p. 135-53, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902019180304

PEREIRA, E. F.; TEIXEIRA, C. S.; SANTOS, A. Qualidade de vida: abordagens, conceitos e avaliações. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 26, n. 2, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000200007

PEREIRA, G. P.; SILVA, C. M. G. D. Practice of physical activity and quality of life at work of professors: bibliographic review. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 10, p. 74997-75013, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-067

PIOVEZAN, P. R.; RI, N. M. D. Flexibilização e intensificação do trabalho docente no Brasil e em Portugal. Educação & Realidade, v. 44, n. 2, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623681355

ROCHA, V. M.; FERNANDES, M. H. Qualidade de vida de professores do ensino fundamental: uma perspectiva para a promoção da saúde do trabalhador. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 57, n. 1, p. 23-27, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0047-20852008000100005

SANTOS, G. B. V.; ALVES, M. C. G. P.; GOLDBAUM, M.; CESAR, C. L. G.; GIANINI, R. J. Prevalência de transtornos mentais comuns e fatores associados em moradores da área urbana de São Paulo, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 35, n. 11, p. 2-8, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00236318

SANTOS, G. M. R. F.; SILVA, M. E.; BELMONTE, B. R. COVID-19: ensino remoto emergencial e saúde mental de docentes universitários. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 21, n. 1, p. 245-51, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9304202100S100013

SILVA, R. A.; OLIVEIRA, A. D. S.; CANDIDO, A. C. S. A.; AZEVEDO, F. I. S.; AMORIN, F. C. M.; PITANGA, M. C. Production of knowledge about homophobia in the school environment. Revista de Enfermagem da UFPI, v. 5, n. 3, p. 60, 2016. DOI: https://doi.org/10.26694/reufpi.v5i3.5490

SOUZA, A. S.; CARREIRO, D. L.; COUTINHO, L. T. M.; BRITO, J. M. P.; COSTA, N. S.; COUTINHO, W. L. M. Fatores associados à qualidade de vida no trabalho entre professores do ensino superior. Arquivos de Ciências da Saúde, v. 22, n. 4, p. 46-51, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.17696/2318-3691.22.4.2015.99

TEIXEIRA, C. M. S.; PINHEIRO, J. M. O adoecimento dos professores do ensino fundamental da rede de ensino municipal de um município da região do Alto Uruguai. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 8, p. 85814-25, 2021. DOI: https://10.34117/bjdv7n8-677

THUMS, I. A.; ANTUNES, F. R. O método hiit e seus benefícios para a qualidade de vida no século XXI. Revista da Saúde da AJES, v. 5, n. 9, p. 68, 2019. URL: https://revista.ajes.edu.br/index.php/sajes/article/view/306

TOSTES, M. V.; ALBUQUERQUE, G. S. C.; SILVA, M. J. S.; PETTERLE, R. R. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde em Debate, v. 42, n. 116, p. 87-98, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811607

VIEGAS, M. F. Trabalhando todo o tempo: sobrecarga e intensificação no trabalho de professoras da educação básica. Educação e Pesquisa, v. 48, e244193, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248244193

VILELA JUNIOR, G. B.; ABDALLA, P. P.; PEREIRA, A. A.; CARVALHO, A. F.; MARTELLI, A.; LIMA, B. N.; ... ; CARVALHO, A. S. Exercício físico voltado para a qualidade de vida com ênfase em envelhecimento. Revista CPAQV, v. 14, n. 1, p. 2-7, 2022. DOI: https://doi.org/10.36692/v14n1-03R

WHO. World Health Organization. WHO Guidelines on physical activity and sedentary behavior. Geneva: WHO, 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/336657/9789240015111-eng.pdf Acesso em: 03/10/2022.

Published

26-02-2024

How to Cite

SILVA, L. N. O. da; LAVORATO, V. N.; MIRANDA, D. C. de; LEITE, L. B.; OLIVEIRA, R. A. R. de. Quality of life and level of physical activity in teachers in the public school of the city of Ubá - Minas Gerais. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 22, p. e30515, 2024. DOI: 10.36453/cefe.2024.30515. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/30515. Acesso em: 22 jul. 2024.