Face-to-face or e-learning? The panorama of higher education in Physical Education in the Vale do Ivaí Region, Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2023.30872
Supporting Agencies
Araucária Foundation

Keywords:

Physical Education, Professional Training, Universities

Abstract

BACKGROUND: The expansion of higher education in the country in the last decade, especially anchored in policies to encourage distance education and with a strong presence of large educational groups, which also includes Physical Education courses and all their specificities in this context.
OBJECTIVE: To analyze how training in Physical Education in the region of Vale do Ivaí, PR, has been conceived in structural terms of educational offer.
METHODS: Research of a documentary nature, with a survey of official information from the Ministry of Education and from the institutions themselves about the offer of higher education in the area in the analyzed region.
RESULTS: The results indicated that the nature of training in Physical Education in the Vale do Ivaí region predominantly takes place from the distance modality, offered by private institutions, without infrastructure for face-to-face meetings, and whose courses have unsatisfactory concepts in the ENADE evaluations.
CONCLUSION: The change in the profile of admission to higher education from its expansion with a focus on policies to encourage the distance modality must be accompanied by the control bodies not only from the principle of democratizing access, but also from the principle of offering quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, K. M. A expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares. Educação & Sociedade, v. 31, p. 1319-35, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400014

ANTUNES, N. S. Expansão da educação superior: o contexto dos cursos de educação física no Brasil. 2012. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/4947

BARCELOS, M.; RODRIGUES, M. S. Concepções de política pública e práticas discursivas: uma análise sobre as políticas para a Educação Superior nos Governos Lula (2003-2010). Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 25, n. 123, p. 1-26, 2017. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.25.2908

BARROS, A. S. X. Expansão da educação superior no Brasil: limites e possibilidades. Educação & Sociedade, v. 36, n. 131, p. 361-90, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-7330201596208

BENDRATH, E. A. Políticas de formação superior em educação física EAD no Brasil: discussões preliminares. Educação Física em Revista, v. 8, n. 1, p. 44-53, 2014. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/efr/article/view/3605

BENDRATH, E. A. A educação como commodity: a política de organismos internacionais. Colloquium Humanarum, v. 1, n. 5, p. 41-52, 2008. DOI: https://10.5747/ch.2008.v05.n1.h049

BIELSCHOWSKY, C. E. Qualidade na educação superior à distância no Brasil: onde estamos, para onde vamos? EaD em FOCO, v. 8, n. 1, p. 1-26, 2018. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v8i1.709

BIELSCHOWSKY, C. E. Tendências de precarização do ensino superior privado no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 36, n. 1, p. 241-71, 2020. DOI: https://doi.org/10.21573/vol36n12020.99946

BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior. Ensino à distância cresce 474% em uma década. Brasília. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada Acesso em: 13/03/2023.

BROCH, C.; TEIXEIRA, F. C.; SOUZA, J.; RINALDI, I. P. A expansão da educação física no ensino superior brasileiro. Journal of Physical Education, v. 31, p. 2-10, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v31i1.3143

CASTRO, A. M. D. A. Educação a distância e formação de professores: limites e possibilidades. In: CABRAL NETO, A. (Org.). Política educacional: desafio e tendências. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 97-124.

CAVALCANTI, L. M. R.; GUERRA, M. G. G. V.; GOMES, C. S. F. Avaliação de cursos do ensino superior no Brasil: o Sinaes na sua relação com a qualidade. ECCOS, n. 56, p. 1-20, 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n56.13437

E-MEC. Ministério da Educação. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior. Cadastro e-MEC. Brasília. 2023. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/ Acesso em: 30/03/2023.

FIALHO, S. H.; BARROS, M. J. F.; RANGEL, M. T. R. Desafios da regulação da EAD no ensino superior no Brasil: estrutura, diálogo e autonomia institucional. Gestão & Planejamento, v. 20, p. 110-25, 2019. DOI: https://doi.org/10.21714/2178-8030gep.v.20.5706

FURTADO, R. P.; RIOS, G. B. Diretrizes Curriculares nacionais de educação física: resistências necessárias e possíveis. Revista Fluminense de Educação Física, v. 1, n. 1, Edição Especial, p. 1-9, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/edfisica-fluminense/article/view/51422

GASPARIN, A. V. F. Comunicação e marketing na educação superior: uma análise dos conteúdos comunicacionais online de instituições de ensino privadas. 2016. 156f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2016. Disponível em: http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1549/2/Amanda%20Vieira%20Ferrari%20Gasparin.pdf

GEREZ, A. G.; BRACHT, V. As faces da precariedade do trabalho docente e as estratégias de ação de professores de educação física atuante no ensino superior privado mercantil. Motrivivência, v. 31, n. 60, p. 1-23, 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e61672

GRIBOSKI, C. M.; FUNGHETTO, S. S. O Sinaes e a qualidade da educação. Revista Retratos da Escola, v. 7, n. 12, p. 49-63, 2013. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v7i12.259

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Previa do Censo brasileiro. 2022. Disponível em: https://ibge.gov.br/ Acesso em: 12/11/2022.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9332-texto-divulgacao-censo-2010-novo-pdf&category_slug=novembro-2011-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 30/03/2023.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrumento de avaliação para autorização de cursos de graduação. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/par/193-secretarias-112877938/seed-educacao-a-distancia96734370/12777-referenciais-de-qualidade-para-ead Acesso em: 15/01/2023.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinaes (Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior). 2021. Disponível em: http://inep80anos.inep.gov.br/inep80anos/presente/sinaes/125 Acesso em: 07/04/2021.

IPARDES. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Cadernos Municipais. Paraná. 2023. Disponível em: https://www.ipardes.pr.gov.br/Pagina/Cadernos-municipais Acesso em: 28/04/2023.

JARVIS, D. S. L. Regulating higher education: Quality assurance and neo-liberal managerialism in higher education - a critical introduction. Policy and Society, v. 33, n. 3, p. 133-66, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.polsoc.2014.09.005

NASCIMENTO, F. S. Formação de professores de educação física: as multifacetas da educação a distância - Ead na formação docente. 2022. 172f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/10437/13372

NIELSEN, D. H. Quality assessment and quality assurance in distance teacher education. Distance Education, v. 18, p. 284-317, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/0158791970180207

OLIVEIRA, E. T.; PICONEZ, S. C. B. Avaliação da educação superior nas modalidades presencial e a distância: análises com base no Conceito Preliminar de Curso (CPC). Avaliação, v. 22, n. 3, p. 833-51, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000300014

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

SAVIANI, D. A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. Poíesis Pedagógica, v. 8, n. 2, p. 4-17, 2010. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v8i2.14035

Published

25-05-2023

How to Cite

DEMARCO, J. P. R.; BENDRATH, E. A. Face-to-face or e-learning? The panorama of higher education in Physical Education in the Vale do Ivaí Region, Paraná. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 21, p. e30872, 2023. DOI: 10.36453/cefe.2023.30872. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/30872. Acesso em: 29 jun. 2024.